Villa Åsa är en låg villa i vinkel som både anpassar sig och sticker ut bland de omgivande betydligt högre husen, och som med sina öppna fönsterytor har en helt annan kontakt med naturen.

Du kan läsa artikeln här: Öppet men ändå slutet
 
E
Skrivet av: elpaco

Jag känner starka finska vibbar när jag ser den sparsmakade designen, raka linjer och mycket trä på det här sättet. Kul val av hus att visa upp!
 
E
Skrivet av: Erik

Jag gillar de små fönsterna.
Men jag tycker det saknas bilder, dels från insidan, dels planlösningen.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Ja, det här var riktigt snyggt!
Och intrycket förstärks också av den vackra trädgården.

Men jag förstår inte riktigt tanken med de här enorma glaspartierna.
Är man inne så är man inne.
Vill man vara ute så är det väl bara att gå ut?

Kontrollfråga: Hur är ljudmiljön inne i huset?
Betonggolv + lättbetongväggar och väldigt lite dämpande textilier ger väl en hård ljud.
Jämför medhttp://www.byggahus.se/forum/inredning/183966-vardagsrum-behover-diskret...
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

en hård ljudbild skulle det naturligtvis stå!
 
E
Skrivet av: Gäst

Bilden med de blå sofforna, vad är det för golv?
 
E
Skrivet av: Erik

Enligt texten så är golven betongplattan, som de slipat.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Det är väl diamantslipad, och kanske lackad, betong.
"Allt byggt med en slipad betongplatta på mark och med en murad stomme av lättbetong som har putsats med tjockputs"
 
E
Skrivet av: Robin Berkhuizen

Jag har slipat betonggolv och murade väggar i en hyffsat öppen planlösning och kan säga att vi älskar det, inga problem med ljud även med två små barn.
 
E
Skrivet av: Stefan

Ja, lite väl snålt med bilder från insidan tycker jag också. Planlösningen bör ju också vara med i den här typen av reportage, annars blir det väldigt svårbedömt...
 
E
Skrivet av: Roger

Och vilken budget pratar man om?
 
E
Skrivet av: Beboelig

Åh, vilken härlig korridor på bilden! Jag älskar korridorer!! Det påminner mig om mina studentboenden och i korridoren kan man stöta på kompisar man inte träffat på länge :) Här verkar det vara fönster vid sidan av vilket ökar känslan av rymd avsevärt.
 
E
Skrivet av: Beboelig

Det står i artikeln; "Anders Rehnberg, som driver argark tillsammans med sin fru Anja Geigant berättar att beställarna efter att ha gått i pension ville omvandla det gamla fritidshuset med sin speciella trädgård till ett året-runt-boende. Vad göra?"

Jag tycker det är en fantastisk tanke att vilja göra om fritidshuset till åretrunt efter att man gått i pension. Fritidshuset får väl symbolisera friheten ifrån arbetslivet och avkoppling under helger och semestrar man man är ifrån sina arbeten. Och nu har man gått i pension och har flyttat till fritidshuset för gott!!

Har inte tänkt så här förut, men tycker det var en väldigt spännande tanke. Det gav mig otroligt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.