E
Skrivet av: Östlund

Detta brukar man ju göra i samband med att man schaktar för husgrunden.
Då kan jag tänka mig att det blir betydligt billigare om man slår ihop allt.
 
E
Skrivet av: Thomas

Vill påpeka att där är en del faktafel i informationen om elanslutning.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Ja, det verkar märkligt med samma pris upp till 200 meter från anslutningspunkt.
Kanske det är skrivfel och skall stå 20 meter i stället.

Jag har ca 120 meter, och merkostnaden för grövre kabel var ca 100 kr/meter.
 
E
Skrivet av: Hugo Kjellin

Pris för enskilt avlopp står 126.000:-? När mina vänner gjorde det förra året gick det inte ens på 50.000:- snacka om skillnad. Har dom räknat med sprängning eller är det ocker?
 
Angående enskilt avlopp så är det den verkliga kostnaden för ett avlopp som man installerade på en tomt på Ekerö förra året (hos en på redaktionen på Byggahus.se).
 
Klicka på länken till Energimarknadsbyrån så ser du att uppgifterna är korrekta.
 
E
Skrivet av: Thomas

- föranmälan och färdiganmälan skickas till nätbolaget inte kommunen.
-Förstår inte det med omättat ström överhuvudtaget, det som kan existera innan permanent anslutning är en byggströmsanslutning. Det som kan hända är att nätbolaget har fördragit en slinga till tomten, detta händer ofta i nybyggnadsområden.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

"den verkliga kostnaden för ett avlopp som man installerade på en tomt på Ekerö förra året"

Jag är lika frågande som Hugo Kjellin.
För fyra år sedan fick jag en infiltrationsanläggning med trekammarbrunn, fördelningsbrunn och hela surven installerad för 35.000 kr.

Kan det tänkas att redaktionsmedlemmen har blivit uppskörtad?
 
E
Skrivet av: Robin

De flesta kostnader stämmer bra med vårt nybygge på landet. Avlopp med trekammarbrunn, rördragning ca50 m, markädd tät i botten inkl. Fosforfälla. 135 kkr.

Elansl. 27 kkr

Borrad brunn 40 kkr

Vattenpump inkl. Installation 22 kkr

Jag kommer att redovisa samtliga kostnader i forumet när vi är helt klara och lagt om kreditivet till bolån.
 
E
Skrivet av: Rasmus

Borde man inte räkna med det som kallas typhus A när man tar upp exempel på vad anslutningsavgift för kommunalt VA kostar? Dvs. En tomt på 2000kvm
 
E
Skrivet av: Lasse Morin

Varför ingår inte Separett-toa och liknande som alternativ? Numera förvandlas ju många sommarstugeområden till "villaområden" och då kan den som inte använder stugan året runt kanske vilja ha den billigare lösningen. Är det totalförbud mot sånt? Och är det kul att använda dricksvatten till att bli av med fekalierna, när det inte behövs?
 
E
Skrivet av: j-o75

Det mest chockerande var dock när vi skulle ta in pris på telefonledning, vilket behövdes eftersom det är är så dåligtäckning här! Dom ville ha 35000 för 30 meters grävning. Elen kostade bara 18000 och det var över 100 meter! Dessutom grävde dom på varsin sida om vägen eftersom Telia absolut skulle ha eget dike.
I övrigt måste jag hålla med tidigare inlägg om att dnr som installerat avlopp till det priset måste blivit lurad. Vårt kostade inte en 40000
 
E
Skrivet av: Anna

Ang prisuppgiften på avlopp så är den bra angiven. Fick precis en offert på 135.000 kr på en infiltrationsbädd med 2 kubik tank. Detta på Ekerö.

Borra egen brunn, ca 25.000 kr för borrningen och ca 25.000 kr för pump, sammanlagt ca 50.000 kr.
 
E
Skrivet av: Robin

En avloppsinstallation kan ju skilja sig väldigt mycket från fall till fall. För oss gällde kostnaden allt arbete för Avlopp från husliv till trekammarbrunn, rördragning ca50 m, markädd tät i botten inkl. Fosforfälla utlopp till dike. 135 kkr. Jag tror inte vi blivit blåsta. Tog in flera specade offerter på markentreprenad och samtliga låg i den häraden för avloppet. Något som skiljde extremt var kostnaden för vägen. Han som fick jobbet anlade vår 150 m långa grusväg inkl. vändplan för 65 kkr, andra offerter var på mellan 130-150 kkr för samma jobb!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.