Utbudet av frekvensstyrda värmepumpar ökar i handeln. Här får du en kort genomgång om hur frekvensstyrda värmepumpar fungerar och vilka för- och nackdelar som finns med den aktuella tekniken.

Du kan läsa artikeln här: Frekvensstyrd värmepump
 
E
Skrivet av: DK

Nu vet jag inte hur moderna frekvensstyrda är, men de första som kom hade en stor nackdel, lika lång livslängd på kompressorn(i antal timmar) som en on-off pump, oberoende av belastningen.
Det betyder att livslängden var runt 7-8 år, och visade sig vara en dyr läxa för många som köpte företagens dyraste värmepump i förhoppningen över att det skulle bli billigare över hela den beräknade livslängden på värmepumpen(15+ år).
 
E
Skrivet av: Knasen

Har det funnits bergvärme inverters i 7-8 år ? Frågan är ju faktiskt intressant om en vanlig on/off vp håller längre eftersom den får mindre timmar på kompressorn om den är kraftigt dimensionerad under förutsättning att antalet start/stop blir rimliga.
 
E
Skrivet av: MAK

Som DK skriver så är det inte självklart bra med frekvensstyrning då det ställer lite krav på systemet, som ofta är optimerad för att gå vid full effekt. Jag är själv ingen expert men jag tex har hört att om man inte har en tillräckligt bra styrning på expansionsventil så kan man få in vätska i kompressorn vid dellast, vilket är förödande för livslängden.
 
E
Skrivet av: Kaj Luckman

En mycket värdefull egenskap är elanslutningen som inte ger stora startströmmar. Kan i vissa fall ge lägre huvudsäkring och därmed lägre fast omkostnad på elanslutningen.
 
E
Skrivet av: /GF

Nibe har haft mjukstart på sina bergvärmepumpar i många år, det är en inverter men den används bara till att rampa upp eller ner farten vid start och stopp. Man slipper tjong och förmodligen lite slitage vid start och stopp, men kompressorn går inte mer än med gammaldags on/off-styrning.
 
E
Skrivet av: Gäst

Inverterstyrd pump finns ingen anledning att köpa om man inte skall utöka boytan rejält inom några år. Nibe 1250 kom 2006-2007. Den uppdaterades nyligen men fram till nu har bla 1245 inneburit större besparing pga sin reglering och varmvattenladdning än 1250 gjorde. Ingen klioskvältare. Vid minlast får kompressorn inte sin smörjning som den skall.
 
E
Skrivet av: PJ

Inom industrin försöker man nu att gå ifrån frekvensstyrda maskiner. Motorer/lager osv tar stryk genom krypströmmar som inte finns i en "rak" drift.
Har även en god vän i värmepumpsbranchen. Han tog helt enkelt en havererad frekvensstyrd värmepump och byggde om den till "äldre" styrning.
Man får även smörjproblem när pumpen inte går på full effekt. Det kör han mot en acu-tank för att minska antalet start/stopp.
Kanske lätt för nån i branchen att säga men han skaffar ingen pump med frekvensare iaf.
Med mina erfarenheter av frekvensstyrda maskiner på industrier skulle jag nog iaf se till att skaffa en värmepump med REJÄLT lång garanti. Det är min åsikt. Ni gör vad ni vill med den:)
 
G
I många anläggningar kan det vara bättre med start och stopp bara.
Om du exempelvis har en tekniktank som både solfångare och värmepump värmer, är det bättre att tanktemp får sjunka emellanåt, än att värmepumpen småvärmer för att hålla samma temp hela tiden. Solfångarna får jobba mer om tempen får sjunka och solvärmen är gratis. Värmepumpen skall bara gå igång ifall temperaturen sjunker drastiskt.

Alltid viktigt att förstå sin anläggning och styrning.

/DT
 
G
en kompressors livslängd på påverkas av hur många ggr den startas/stängs av. så ju mindre stop det blir ju längre kommer den att hålla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.