E
Skrivet av: Mattias

Fantastiskt! inkl. Gunnebo.
 
E
Skrivet av: Glufs

Snyggt, men klantigt att uttagen för TV'n är placerade för nära kaminen (som blivit spis i beskrivningen?!?)... :)
 
E
Skrivet av: Roy

Imponerande på många sätt - särskilt poolen.
Men många lösningar är inte särskilt praktiska. Det är nog bättre att utgå från de funktioner olika rum ska ha så att t ex tv:n hamnar vettigt med tanke på omkringliggande fönster och sittmöbler.

Minns att JVC hade en stereoserie nån gång på 80-talet som också var så där oroligt vertikalrandig.
 
E
Skrivet av: Roy

En annan reflektion:
Vinklarna ser helt befängda ut och är olika på olika bilder.
Jag vet att många arkitekturfotografer är förtjusta i rät-tecknande vidvinklar men här verkar det vara ännu mer överkorrigerat - allt bara för besattheten att få alla vertikala linjer att vara vertikala även på bilderna. Det ger ett onaturligt intryck även på vertikallinjer och sabbar som sagt alla andra linjer och vinklar.
Här kan ha använts ett TS-objektiv som tillåter att objektivet går att vinkla åt olika håll.
 
E
Skrivet av: Cia

Det enda som imponerade på mig var poolen som de verkligen fått till på ett bra sätt.
Varför är så många emot gunnebostängslet? Av praktiska skäl är det perfekt och jag tycker inte alls att det är så fult. Är trött på alla vildvuxna häckar som finns överallt.
 
E
Skrivet av: Anna Tidstam

KLOCKRENT!! :)
 
E
Skrivet av: Das Autofarer

Ser ut att vara ett fantastiskt hus. Hade gärna sett lite mer interiörbilder. Speciellt materielval i badrum men även övriga rum samt planritning. Bygger man ett sånt här hus får man räkna med att vissa bara måste klaga lite på det ena och det andra. Vissa älskar det och andra hatar det. Det är ett bra tecken på att man har byggt något speciellt och unikt. Får man bara dåliga kommentarer så kanske det inte är så kul men lite blandat ris och ros är optimalt. Det finns ju trots allt många vars drömhus är en 1 1/2 plans villa med sadeltak från älvsbyhus.

Kan hålla med om att placeringen på de båda tv apparaterna kanske inte är optimal men det är inte helt enkelt att få till allt till 100%. Man blir ju ganska låst till vissa placeringar med ett hus med stora fönster mot sydväst och sydost och berggund mot övriga väderstreck. Då får man ju helt enkelt prioritera vad som är viktigast. Det kan ju faktiskt, märkligt nog, vara så att ägarna prioriterar annat än att bara glo på tv hela tiden. Sen får ju även insidan ibland stryk av att utsidan skall bli exakt så som arkitekten tänkt sig. Vill man att utsidan skall se ut på ett visst sätt och ha så här stora fönsterpartier så finns det ju inte oändliga valmöjligheter på att få till det optimalt på insidan. Har själv erfarenhet av detta när vi i slutändan frångick arkitektens ritningar för att få en optimal insida som vi prioriterade, då vi ansåg att det var viktigast då man tillbringar 95% av tiden på insidan, men då blev ju också fönsterplaceringar och storlekar inte helt 100 på utsidan.

Gällande Gunneboräcket så håller jag med om att det kanske inte passar så bra med övriga materielval men det är ju ganska enkelt fixat. Sen är det ju faktiskt en av de senare kostnaderna man behöver ta och de flesta har ju lite ansträngd ekonomi i slutet av ett husbygge, då många tenderar att bygga så stor och flott som ekonomin tillåter, och då är det ju betydligt smartare att spara pengar på ett billigare räcke än att välja en billigare klinker i badrummet.

Hur som helst, grattis!
 
E
Skrivet av: Rusten

Att prata om tvn;s placering när allt annat utstrålar vantrivsel... Nya hus saknar ofta just detta men detta är värre än värst.
 
E
Skrivet av: Paco

Tillåt mig småle AutofaHrer, men jag har en känsla av att pengarna inte tog slut vid stängslet ... =)
 
E
Skrivet av: Das Autofahrer

Paco: OK det kanske inte är det mest troliga anledningen i det här fallet då många senare moment verkar vara betalda och klara. Kanske om det inte hade varit ett 60m stup så kanske man lämnat staketet till sist.
Jag menar mest att folk är väldig snabba med att kritisera och dömma. Det kan finnas en massa anledningar till olika val man gör.
Kanske det stängsel de egentligen vill ha inte är barnsäkert nog och därför valdes ett Gunnebo tills barnen är stora, eller så har de helt enkelt inte hittat det stängsel/staket som passar dem och tills de gjort det har de satt upp ett enkelt billigt stängsel som går att sälja vidare så fort de hittat rätt. Alt, slänga det på tippen utan att slänga tiotusentals kronor i sjön.
Hur som helst, det underlättar att inte hålla på och kritisera och klaga utan att egentligen inte ens tänkt på olika alternativ.

Det kan ju även vara så enkelt att de faktiskt tycker det är snyggt!!

Det finns inget som heter dålig smak, bara olika smak!
 
E
Skrivet av: Das Autofahrer

Rusten: Vantrivsel var väl ändå att ta i. För det första syns ju bara en liten del av helheten på bilderna. För det andra finns det ju ingen stans som en traditionell 1 1/2 planare med sadeltak är trevligare än detta. Och det är ju ändå den dominerande hustypen i sverige. Sen tror jag att det finns mängder av människor som gärna skulle byta till sig detta hus utan betänketid. Jag skulle med lätthet göra det om vi inte precis byggt nytt.

Man skulle nästan kunna tro att det istället handlar om avundsjuka!
 
E
Skrivet av: Christoffer

Känns som något Bruce Wayne skulle kunna ha haft som friggebod på gården. Coolt men lite för mycket "räkkocktail" för att vara hemtrevligt enligt mig.
Den rostiga ytan påminner rätt så mycket om rat-byggen i bilvärlden där man slipar upp karossen och låter allt bara rosta.
 
E
Skrivet av: Anders

Jag funderar mest på hur de kommer i poolen :) Dessutom flyttar den ena stegen runt beroende på vilken bild man tittar på.
 
E
Skrivet av: Gunnar Forsgren

Den som står vid tomma stenhällar och betraktar vad som skulle kunna bli någon viss form av bostad kan känna respekt inför dessa innovatörer. Just att ta något från ännu ej skapat till något visst bestämt, det kräver sina talanger. Bra gjort !
Ännu en märkvärdig skapelse adderad till det potentiellt framtida stockholmska fastighetsutbudet.
 
E
Skrivet av: Göran

Tycker om poolen :) Men är det inte lag på poolskydd? Och staket ifall risk trilla i (bergsidan) ? Finns inga fästanordningar eller annat vad jag ser för poolskydd. Samt spännande första riktiga vintern med all snö som åker ner från berget... Men arkitektritat klar ofta sig förbi nålsögat vi andra skall igenom för byggnadslov... Annars kul med lite annorlunda bygge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.