E
Skrivet av: Kromo

Mums
 
E
Skrivet av: Oldboy

Trevligt hus, påkostat men tyvärr ändå en potemkinkuliss. Utan riktigt hantverk, och med moderna material och metoder så faller det platt till marken för mig. Ett vanligt modernt småhus som för ovanlighetens skull är snyggt klätt. Dock hästlängder bättre än de fyrkantiga vederstyggelser som mestadels presenteras som "exklusiv arkitektur" i månadens arkitektritade här på forumet, och annorstädes. (Till arkitekternas försvar kan möjligtvis sägas att det såklart inte är lätt att vara unik och exceptionell när alla de bästa idéerna och formspråken redan är uppfunna sedan länge.)
 
E
Skrivet av: falkn

smaklöst i min mening.
 
E
Skrivet av: Gäst

Mycket bättre än alla tråkiga moderna bunkrar som endast ser ut som något en 70-talist skulle gilla.
 
E
Skrivet av: Christian

Pinsamt att se dessa hus växa fram i Sverige. Vi får se hur många som hinner byggas innan trenden är över.
 
E
Skrivet av: Starmac

Fantastiskt fint hus. New Englands stilen är enastående vacker och häftigt se hur dessa hus kommer att förgylla vårt fina land.
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
E
Skrivet av: Eric

Trodde bilden var på Mjöbäcksvillans visningshus i Frölunda först.
 
E
Skrivet av: Robert

Riktigt trevligt gillar hela huset, är det något så är det lite bredare takfot runt om.
 
E
Skrivet av: Micke

New England i original är snyggt. Detta tangerar dock smaklöshet.
 
E
Skrivet av: Backis

Hur kan en arkitekt rita något som så smaklöst för den svenska landskapsbilden?
 
E
Skrivet av: Martin

Jo visst skulle det vara bra om alla arkitekter bara gav upp och samhället bara stannade i tiden. Varför försöka göra något nytt när vi har 2000 år av klassisk utformning att hämta inspiration ifrån. Som i nazi tyskland när man helt enkelt förbjöd modern design och konst.
 
E
Skrivet av: Ingvar

Visst är New Englandsstilen trevlig att titta på. Men den hör nog bättre hemma i New England än här i Sverige. Huset kan inte vara speciellt energieffektivt i vårt klimat. Huset ser ut att ha vattenburen värme, golvvärme i nb. och radiatorer i öb. Förmodligen bergvärme. Med alla dessa glasrutor, även om det är 3-glas är värmeläckaget stort. Man bör nog ha en väldimensionerad plånbok, och aktier i något vindkraftverk, eller oljebolag. Bara att putsa alla dessa, ( 256 synliga, på båda sidorna = 512 st. förutsätter nog att man har tillgång till billig arbetskraft, vilket man har i New England). En annan sak, det snöar ju som bekant i Sverige, därför borde avståndet mellan mark och vägg vara större, så att inte fukt vid snösmältning tränger upp i vägg, med risk för röta. Jag bor själv i ett sk. egnahem från slutet av - 40 - talet, och det är inte ett dugg bättre. Isoleringen är dålig, källarvåningen släpper igenom fukt och även om jag eldar med pellets är det dyrt, ca. 17000:- / år.
 
E
Skrivet av: krillew

Ja New England eller viktoriansk -stil tycker jag om i sina original tappningar, men tyvärr som andra skriver så missar man mycket när man förenklar för att det inte skall dra iväg i kostnader. Men visst är det kul att inte alla bygger svarta lådor med platt tak. Jag flyttade från Stockholm och ut på landet, men nu bygger dom en stad runt min tomt med hus som liknar skokartonger. Det hade klart varit bättre med den här typen av hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.