Idag är New Englandstilen på hus mäkta populär. Så här växte byggnadsstilen fram och det här karaktäriserar den.

Du kan läsa artikeln här: New England - en byggnadsstil
 
E
Skrivet av: billy_baver

De senaste drygt hundra åren har det varit en amerikansk angelägenhet att kasta av sig de postkoloniala belastningarna. Ända sedan USA formades till ett imperium har jänkarna tyckt det varit en smula skamset att LÅNA arkitektur, ungefär som kulisser i ett land som kämpat med historielöshet och bristande självaktning.

Därför är det dubbelt komiskt att sådana här kitchhus blir populära här hos oss på 2010-talet. Det hjälper inte att åkalla svenska klassicister som Östberg och Aspelin eller hänvisa till oskyldiga svenska missionskapell: De har inte ett dugg att göra med vare sig Nya eller Gamla England.

Den här "stylen" är och förblir en främmande fågel i vårt kulturlandskap.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Billy_baver bländar som vanligt med sina kunskaper inom arkitektur!

Men jag tycker inte att vi behöver gå över Atlanten för att hitta fina förebilder för denna "nya" ljusa, lätta småhusarkitektur.

Efter många års sommarsegling på det norska Sørlandet med alla dess soldränkta småstäder, från Stavern och Nevlunghavn i öster till Kristiansand och Mandal i väster, har jag sett mycket av den husbyggnadsstil som vi nu försöker efterlikna.

Och dessutom kryddad med fantastiska klätterrosor på sydväggarna.
 
E
Skrivet av: Gäst

Ska vi kalla det "New Norway" eller "Nynorsk"? ;)

http://3.bp.blogspot.com/-D--yFBVP_AE/Tk-ftF5D2gI/AAAAAAAAEGY/3pQ6fNqmWR...

http://backend.ny.no/originals/2012/06/22/websystemer/384070/8e64c586-52...

Jag tycker de här husen mer påminner om Bohuslän än Hudsonflodens nedre lopp. Det klassiskt norska är att fasadklädseln monteras liggande. Men fönstren har stående mittpost som i Sverige istället för britternas horisontella.

Jo, visst är Sörlandet snuttigt, fast i Stockholms förorter passar det ungefär lika illa som om någon smällde upp en dylik stuga i New Orleans.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Det låter som att vi ser ungefär med samma ögon på småhusarkitekturen.

Men vem bryr sig om Stockholms förorter? Skärholmens "arkitektur"?
 
E
Skrivet av: Oldboy

Det intressanta tycker jag är hur husen anpassades efter ett kallare klimat och den lokala tillgången på byggmaterial. Precis som våra egna gamla hus här hemma, och det riktigt intressanta är hur lika de i grund och botten blir våra hus här hemma.

Tycker också det är värt att nämna att det kallas New England-stil, vilket talar om för oss att det är en lokalt förankrad byggstil/tradition. Liksom korsvirkeslängorna i det skogfattiga södra Sverige och timmerstugorna i de mer skogrika delarna. Jag tycker att det är en mycket viktig del av resandet, (för egen del el hemma i soffan framför tvn), hur historia, kultur och miljö samverkat i att skapa unika platser där arkitekturen är en viktig del. Hur tråkigt är det t ex inte att åka till andra sidan jorden och där kliva in i en modern supermarknad el "galleria" med samma byggelement, samma avsaknad av arkitektur och personlighet, och samma varuinnehåll som man hittar i vilken ordinär svensk stad som helst? Vad är det då för vits?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.