E
Skrivet av: Hugo Kjellin

"Du kommer att ha rätt att bygga till två takkupor, och så länge de inte inverkar på den bärande konstruktionen ska du kunna göra detta utan vare sig bygglov eller bygganmälan."

Det blir endast takkupor mellan ett spant som tillåts då. Annars är det väldigt svårt att inte ändra på bärande konstruktion.
 
E
Skrivet av: Karin Nilsson

Här har dom hittat ett sätt att tvinga husägare att fixa bostadsbristen vad gäller de unga och lämnar också över ansvaret för de äldre på släktingar. Hyreslägenheterna i landet behövs ju till andra grupper . Detta är alltså inget att vara tacksam för. Det finns en proposition från 1993 som föreslär rekvisitation som ett alternativ vid extrem bostadsbrist. Jag tror jag nöjer mej med en friggebod, tack.
 
E
Skrivet av: Malin

Jag undrar om det verkligen löser bostadsbristen. Du behöver än relativt stor tomt för att kunna bygga, ponera att du som Attefall säger att du vill hyra ut till en student, de städer som har mest brist: Lund, Stockholm, Uppsala, Göteborg mm. Var finns de såpass stora centrala tomter att man kan slå upp 25 kvm till. Har man råd med en så stor central tomt så blir det för att "bidra"/hjälpa till man bygger ett hus för att hyra ut, knappast pengarna. Sen finns det ju en stor bostadsbrist i lägre samhällsklasserna, men tveksamt om många bygger ut för att avhjälpa detta. Däremot för att hyra ut till sommarboende kan ju bli en riktigt lukrativ affär med rätt tomt...
 
E
Skrivet av: Gabbe

Själv har jag mottagit förslaget med stor nyfikenhet, men känner viss osäkerhet inför reglerna. Är 25 kvm den totala bostadsytan? Eller avser 25 kvm byggytan? Vad säger reglerna om verandor? Inkluderas detta i de 25 kvm eller inte? 4 meter upp till nock borde också möjliggöra att man bygger ett litet sovloft. Planerar man denna byggnad smart kan det nog bli attraktivt. Själv har jag relativt stor tomt i attraktivt läge och ser en viss möjlighet i detta. Både vad det gäller uthyrning och som framtida generationsboende.
 
E
Skrivet av: Hans Högblom

Undrar om Attefall avser 25 kvm även om det gör att områdesplanens/detaljplanens ytbestämmelser överskrids?
 
E
Skrivet av: Gabbe

Jag läste lagrådsremissen och vad jag förstår spelar det ingen roll om detaljplanens maxbegränsning redan är nyttjad med befintlig huvudbyggnad. Det ska vara fritt fram att bygga ändå. Detsamma gäller sk prickmark - det är fritt fram att bygga även på den. Ingen skillnad mot dagens friggebodar m.a.o.
 
E
Skrivet av: Petter

Problemet är att det krävs bygganmälan, Bygganmälan är väl egentligen ett förenklat bygglov, med andra den kan avslås. Det glömmer journalisterna bort när de skriver om detta i tidningen.
Sedan kan man fundera på som tidigare sagts hur detta skulle minska bostadsbristen.
Han är inte den smartaste i vår hage vår "Attefjåll"
Även deras idéer om 2:a handsuthyrning.. de skulle åxå minska bostadsbristen... Men det är ingen permanent lösning att hyra i 2:a hand...
 
E
Skrivet av: Rickard

Om det här går igenom så löser det vår familjs bostadsbekymmer. Vår son pluggar, är 22år och vill givetvis ha något eget. Vi har kollat lite och i Enköping där vi bor finns inga billiga små lägenheter att hyra. Att köpa en bostadsrätt kostar ca 1milj och det har vi inte råd med.
Det här kan jag finansiera och när barn nr 2 har flyttat från tomten så kan vi ha det som gästhus, eller bygger om till bastu/relax som vi inte har plats för i vårt lilla hus.
Varför gnäller så många när ett bra förslag är på gång?
 
E
Skrivet av: jeppeknaster

Nån som har koll på om man är tvungen att bygga ett permanentboende eller om man kan bygga ett stort växthus/orangeri?
 
E
Skrivet av: Gabbe

Ja, det krävs en bygganmälan ja. Ska kommunerna avslå det hela krävs det dock saklig grund. Håller man sig bara till reglerna (som är generösare än normalt) ska det inte vara några problem. Kommunerna kan inte neka bara för att.

Jag håller med dig Rickard. Det är väl jättebra att det går att ordna vettiga och enkla ungdomsbostäder? Själv funderar jag dock att börja lite i andra änden eftersom vi fortfarande har blöjbarn. Dvs, först hyra ut huset (vilket bör kunna finansiera hela bygget på 3-4 år), för att sedan använda till tonårsrum då den dagen kommer.

Till jeppeknaster. Du måste ha en huvudbyggnad för att få uppföra en komplementbyggnad utan bygglov. Du kan således inte bara smälla upp ett sådant hus. Vad du väljer att använda komplementbyggnaden till är helt din sak.
 
E
Skrivet av: annika nilsson

Får man bygga ett 25kvm stort hus om man redan har den högsta tillåtnaboytan på sin tomt?
 
E
Skrivet av: Tommy

Vad gäller om man redan har en komplementbyggnad på tomten enligt detaljplanen. Får man möjlighet att bygga en till eller gäller förslaget endast för de som inte har någon komplementbyggnad i dagsläget?
 
E
Skrivet av: Ulf

Om man har plats på tomten men tvingas att bygga på prickad mark!?
Är detta tillåtet?
 
E
Skrivet av: S.Eriksson

Har ni tänkt på att ett attefallshus på tomten fristående som man hyr ut klassas som näringsfastighet. Då tillkommer en kommunal tillsynsavgift som i Karlskrona kommuns fall blir 3000kr om året. Var tredje år kommer en kommunal tjänsteman och gör tillsyn. Att du har koll på alla regler som gäller då du hyr ut . Och riktlinjerna råden får kommunerna av intresseorganisationen Sveriges landsting och kommuner. Observera att dom inte är någon myndighet som ger ut förordningar bara råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.