E
Skrivet av: MaxPax

Bra! viktig information.

Dock vill jag ge ett tipps till produktionsteamet: investera i en mikrofon modell "mygga" som filmad person kan ha på sig så blir det lättare att få bra ljudkvalitet utan förstärkta bakgrundsljud.
 
Ja, ljudet lämnade en del övrigt att önska. Vi köpte en mygga igår och den används i filmen som produceras på lördag. :)
 
E
Skrivet av: Nisken

Och varför skulle man lägga cementprodukter OVANPÅ ett material som inte tål fukt??

Enstegstätning används varje dag på t.ex. en klinker eller lättbetongstomme, helt utan problem.

Använd träfasad ovanpå en trästomme, använd puts ovanpå betong/klinker/lättbetong. Funkar hur bra som helst.
 
E
Skrivet av: JPW

Jag tycker att filmerna så här långt är rätt meningslösa eftersom de är så generella och inte beskriver själva förfarandet. I den här filmen finns det ingen mening med att över huvud taget filma utomhus på plats eftersom ingenting av byggprocessen är med i filmen. Ska det vara någon vits med filmer så måste de dokumentera ett verkligt arbete med alla dess moment så att man kan lära sig mer än om man bara läste en beskrivning. Informationen i den här filmen gör sig faktiskt mycket bättre i text.
 
E
Skrivet av: Stefan

Nisken. det finns väldigt mycket problem med puts på lättbetong om det tex kommer in fukt. (frostspränger) om det ej görs riktigt.
Klinker utomhus frostspränger lätt i vårt klimat. (även fast det görs riktigt)
En tvåstegs, ventilerad putsfasad är den säkraste i vårt klimat. (om man vill ha puts)
Skulle det komma in något vatten bakom rinner det rätt ner utanför socklen.

Därför är det viktigt att underarbetet är noga utfört också, med vindtätning, plåtar, tätningar i genomförningar/ anslutningar m.m.

Skyddar man en trästomme med ett ventilerat tvåstegs putssystem, skyddar det trästommen oerhört mycket bättre än vad tex panel gör.
Den andas mer än panel eftersom reglarna står upp bakom (ligger oftast med panel)

Tyvärr e det nog bara som så att det har varit billiga snabba entreprenörer som bara slarvat till enstegsfasaden, i vårt klimat är det viktigt att allt görs rätt och många av företagen som kanske är lite billiga vet ej hur viktigt det är, där är problemet.

däremot tycker jag inte webers 2stegs är 100% i vårt klimat, torrbruket som används i grundputsen "kan" suga vatten, och gör den det kommer det också in i deras cementbaserade skiva, då "kan" det uppstå problem med sprägningar vid - grader, därför valde jag Ventec, vattenavvisande ytputser och grundputsen + skivan som är gjort av glas suger ej vatten på det sättet.

En tvåstegs ventilerad putsfasad är säkrare än en puts på stenstomme.

JPW: se till å ring ett seriöst företag som kan förklara förfarandet ordentilgt för dig, tror inte så många riktigt hade förstått alla moment på film, den filmen hade också blivet väldigt väldigt avancerad, jag tycker filmen är bra och intressant som första info.
 
H
Firman i filmen jobbar just nu på mitt hus med just den beskrivna åtgärden, allt har gått helt enligt plan än så länge. Huset kommer se nyare än nytt ut när allt är klart!
 
G
Obs! Oftast är gipsskivorna stomstabiliserande på småhus. Då är det absolut inte ok att riva dem och ersätta med vindpapp!
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Stefan
däremot tycker jag inte webers 2stegs är 100% i vårt klimat, torrbruket som används i grundputsen "kan" suga vatten, och gör den det kommer det också in i deras cementbaserade skiva, då "kan" det uppstå problem med sprägningar vid - grader, därför valde jag Ventec, vattenavvisande ytputser och grundputsen + skivan som är gjort av glas suger ej vatten på det sättet.

En tvåstegs ventilerad putsfasad är säkrare än en puts på stenstomme.
Någon som har mer info eller erfarenhet av Webers system som kan bekräfta detta? Jag är spekulant på ett hus från 2007 som ursprungligen uppförts med enstegstätad putsfasad. Fasaden har bytts ut till en ventilerad fasad med Weber Serpovent EF 2015 (se bild) och godkändes av en fristående besiktningsman efteråt. Bör jag vara orolig?

Öppen broschyr som visar information om Weber Serpovent EF fasadsystem, vid sidan av en hand som rör vid en putsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är att det används fel putts på trämatrial. Det finns putts som inte säljs på bygghandeln men som fungerar direkt i mot trä. Byggindustrin och bygghandeln är som den är, har svårt att ta till sig andra byggmaterial som inte ett stort företag har tagit fram. Men det är på gång inom byggandet men då som skivmatrial istället för gips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.