E
Skrivet av: skogsbo

Man bekymrar sig för luftkvaliten, men bor i "stan"...
 
E
Skrivet av: Mexitegel

Det vore intressant att få se Pers kalkyl.
* Komplett anläggning för att elda ved
* Vedbod
* Transportörer
* Vedklyv
* Traktor
* Rullband
* Pelletsbrännare (med förråd?)

Årlig kapital- och underhållskostnanden på ovanstående?
 
E
Skrivet av: ada

Mexitegel: Per Djäknegren är vedeldaren som tycker det är kul att elda med ved! Du har gjort 3800 inlägg på forumet. Kan vi få se en kalkyl på vad det har kostat dig?
 
E
Skrivet av: Mexitegel

I artikeln framgår det att en av orsakerna till att uppvärmningssystemet skulle bytas var det stigande energipriset. Då tycker jag det vore intressant att få se hur Per har räknat på sitt nya system även om det vad det verkar inte bara var ekonomisk ekvationi detta fallet, utan andra faktorer också vägts in. För många är den ekonomiska kalkylen ändå väldigt central och därför intressant att få ta del av. Tyvärr misstänker jag att när man tar med alla kringkostnader så är det inte alltid som vedeldning är så ekonomiskt fördelaktig som det kan verka vid en första anblick.

Hur denna frågeställning relaterar till min aktivitet på forumet får du gärna förklara närmare så lovar jag att svara.
 
E
Skrivet av: Nils

Har själv eldat ved i över 40år, och hade jag nu inte bytt till en Hargassner flispanna så hade jag kunnat tänka mig att fortsätta med ved. Större delen av de nyblivna bergvärmeägarna har garanterat haft dåliga vedanläggningar och krånglig vedhantering.
 
E
Skrivet av: dante

Bor själv i ett stugområde vi är 205 hus, ca. 15-25 stugor trivsel eldar som kommunen rekommendera kanske en del ibland överskrider ibland, men om det nu säljs kaminer är det väl meningen att man brukar dom?personen skyller på risk för cancer ochförhöjd luftföroreningar, hur kan denna samma person stå under sommaren och grilla så det står herrens till det är väl inte särskilt hälsosamt att äta grillat mat som tillika har fått en rejäl dos tändväska via priketter som måste tändas, här kan man snacka om föroreningar via mat och rök i hela stug åmrådet
 
E
Skrivet av: Axelman

Hej
Bara för att det är onyttigt att grilla så behöver man väl inte också vedelda i kaminer.
Att vedelda är ungefär lika "dumt" som att röka. En timmes vedeldning i en öppen spis eller kamin "producerar" ungefär lika mycket PAH-partiklar som 125.000 cigaretter.
Jag tror inte att de flesta som har Bergvärme haft VEDELDNING tidigare.
Det är nog troligare att de haft oljeeldning tidigare. Oljeeldning är för övrigt en betydligt mindre förorenare av giftiga partiklar än vedeldning.

Axelman
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.