I denna artikel tänker jag dela med mig av mina erfarenheter av att handla verktyg och maskiner via postorder från utlandet.

Du kan läsa artikeln här: Köpa verktyg från utlandet
 
E
Skrivet av: LoJo

Tycker inte att man ska glömma bort danska handlare som tex prishammeren.dk Har köpt en Blå Bosch där och det fungerade ypperligt smidigt. Fördelen är även att man kan se priserna i svenska kronor på hemsidan.
 
E
Skrivet av: Christoffer

Jag har handlat en hel del (dock inte maskiner) från utlandet och har erfarenhet från flera olika länder. Min generella uppfattning är att utlänningar är mer villiga att hjälpa kunderna än svenska diton och att engelsmännen gillar att ta ut överpriser på frakten.
 
E
Skrivet av: PH Lundblom

Blev påmind av en annan Byggahusmedlem att varna för 110V-maskiner från Storbritannien. I Storbritannien envisas de med att endast tillåta 110V-maskiner på byggarbetsplatser p.g.a. säkerhetsskäl (krav påjordfelsbrytare hade nog varit rimligare). Med andra ord, se till att maskinen som ligger i kundkorgen är en 230V-modell!
 
E
Skrivet av: Fredrik

Jag tipsar om rubart.de. Har handlat där ett antal gånger och kan som exemel nämna att Gardenas sortiment är nära nog halva priset jfr Sverige. Frakten är billig. Rubart har elhandverktyg som Festool, Bosch, Makita etc. och trädgårdsmärken som Gardena, Kärcher etc.
 
E
Skrivet av: Jonathan

Mina erfarenheter av prishammeren.dk och schreinerwerkzeuge-schmid.de är enbart positiva. Kan varmt rekommendera att köpa utomlands.
 
E
Skrivet av: Paxman

Texten: "Den stora skillnaden mellan inköp inom och utanför EU är att du vid import från land utanför EU måste betala tull på varan samt moms på varan och fraktkostnaden." är en sanning med modifikation. Jag har handlat en hel del från både USA och Asien och endast i några få fall varit tvungen att betala för tull och moms. Tullen har inte en chans i världen att kontrollera alla försändelser som kommer in i landet så det blir bara stickprov. Skickar man dock med de stora speditörerna typ DHL och UPS så sköter de tullen och momsen så då är det i princip garanterat.

Dock bör man alltid _räkna_ med att dessa avgifter tillkommer. Slinker det igenom får man räkna det som bonus!
 
E
Skrivet av: PH Lundblom

Många bra tips i kommentarerna, roligt att fler har goda erfarenheter av utlandsköp. Själv kollar jag sällan ens vad som finns i Sverige, direkt till Tyskland. Frakterna gnager ju lite på samvetet men å andra sidan är det närmare till Berlin än Stockholm om man bor i Skåne :)
 
Jag har byggt upp hela min maskinpark via utlandsköp. Jag har bara positiva erfarenheter både vad gäller hur reklamationerna hanterats och servicekulturen jämfört med svenska företag. Det är en enkel räkneövning att jämföra totalpriset inkl. frakt varpå det majoriteten av gångerna ger en besparing att ta hem från de nämnda länderna. Sen så är det mycket lättare att förhandla ner priset ytterligare utomlands. Se priset på webben som en rekommendation, det är inte fräckt att pruta eller förhandla in lite free "throw in" products.
 
R
Jag har köpt en del på svith.se, riktigt bra priser och dessutom Svenskt så garantiärenden blir mindre problem.
 
G
Tänk på att USA, Kanada, Japan m.fl. länder har 110V / 60Hz elnät,
Många importerade apparater har eldats upp av Europeisk 230V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.