Är det något ni försöker göra, dvs pruta på priset?
Vi försökte idag på ett möbelföretag, två olika butiker inom samma kedja men båda ställena sade ungefär samma: "Nej det är så lågt redan bla bla bla" Det handlade då om 1 soffbord och en tv bänk för totalt ca 13000kr
De fick inte sälja något...
 
När priserna är sänkta så är marginalerna inte så stora och vi måste ju sälja med vinst,annars är det ingen mening med att sälja ju..Tyvärr så anses inte 13,000 vara så "mkt" så att man sänker mer bara för det.
Visst fick dom inte sälja.Men då får du ju köpa dom där priset passar dig ;)Har du testat med att pruta i dina klädaffärer du handla i ;) eller på Ikea?Maxi?
Lycka till med det :) ;)
 
Vi "prutade" på köks ekmöbeln som kommer i veckan. Vi fick frakten hem betalad (700). Visst kan man tycka de kan göra mer men...
 
Solana skrev:
Vi "prutade" på köks ekmöbeln som kommer i veckan. Vi fick frakten hem betalad (700). Visst kan man tycka de kan göra mer men...
Hur ska  vi göra mer?Är det någon som jobabr utan lön  ;)Har du egen rörelse och ha själv så mkt påslag till dina kunder också?eller prutar du på Maxi och Ikea?
En affär som "bara" så där ger rabatt skulle mitt förtroende sjunka för i alla fall. För då är som som inte prutat dumma..o då är det ju ett tecken på att dom salta priserna ganska bra. :-XMen en bra kund kan man i stället skicka med något extra :D
Det är ju samma sak i alla branscher..skulle väl önska att alla kunde vara billigare ;)Men alla vill nog gå med vinst ;)
 
Prutade en gång 1500 på en redan "billig" miele diskmaskin på Elgiganten... min bästa prutning  :D. Igår fick vi ner priset 2000 till på en Tulikivi! Då hade vi redan fått en mässrabatt på 15%. så vi känner oss rätt nöjda  :)

Jag är egen och är rätt bra på att pruta med mig själv, säger mina kunder iaf...  ;D

Möbeln kostar 18.000 så visst tycker jag nog att lite till kunde man gjort... kan man ta ner priset med 1500 på en miele som kostade 10 så...
 
Jobbar själv inom försäljning och har man satt priserna att man precis går runt så har man satt för låga priser. Man måste vara beredd att mötas någonstans längs vägen. Vi hade nöjt oss med 5%. Jag kan garantera att deras marginal är prdentligt över det
 
Det där med prutning är ju så olika på vilken sorts affär man går till. Om jag går till Jysk förväntar jag mig inten värstingkvalité, men ett lågt pris. Ett så lågt pris att jag inte kan hitta billigare någon annanstans.

Går jag däremot över gatan till Mio förväntar jag mig kvalité. Och jag är också beredd att betala för det. MEN, jag vet också att marginalerna där är högre, och att det brukar gå att pruta. Jag prutar inte om jag köper kuddar för 500kronor. Men om jag köper en soffa för 15.000 så förösker jag allt få kuddar för 1.000kr på köpet, fast nöjer mig om jag får kuddar för 500kr. (kuddar var ett dåligt exempel känner jag, är de så dyra? Men i alla fall... ;) Principen! )

Så nej jag prutar inte på ICA Maxi. På IKEA försöker jag utan att förvänta mig att lyckas. På Mio gör jag det definitivt. På samma sätt tror jag man har större framgång att pruta hos tex. Karlsonhus (som säljer på kvalité) än hos Älvsbyhus (som säljer på att vara billiga).
 
Självklart går det att pruta på många ställen. Inte i storköpskedjor som IKEA och Jysk, men annars är det ju regel. Går jag in som privatperson så är det ofta kalla handen, men när jag ber att få mitt företag registrerat som kund så får jag ofta automatiskt mellan 20 och 30% utan att be om det. Att handla i dessa affärer till vanligt pris är ju att ge bort pengarna. Så visst finns det marginaler. Även med företagsrabatterna så tjänar handlaren pengar, på privatpersoner så är det ibland fråga om ocker enligt min mening.

Tompa
 
Självklart ska man pruta!
Jag går på Handelsgymnasiet och där får vi tom lära oss att pruta :)

13 000 kr är ganska mycket pengar och man har alltid rätt att "disskutera" priset med försäljaren.
Sen är det väl så att det är svårare för en kassörska på MAXI att sänka priset än en försäljare på MIO.



 
liten smårolig historia..

köpte lite möbler på mio för ca 25k.. frågade lite snällt om de gick att göra någonting på priset, kanske slänga med en soffbricka eller någon kudde eftersom det ändå är ganska mycket pengar..

försäljaren bara tittade på mig i 3 sek å sen skrattade hon och vände sig om "nej nej hehe vi har företag som handlar för flera hundra tusen, så de går inte"

blev man lite förnärmad och sa men hehe företag har ju helt andra förutsättningar än privatpersoner eller ?

tittade surt tillbaka, " ska du ha grejerna eller inte ? hemkörning kostar 700 kr"

"ja bara om du bär soffan uppför 5 trappor..."

aldrig sett någon dra ett visakort snabbare och försvinna hehe..

det går inte alltid som man tänkt sig när man ska pruta ;D
 
Intressant diskussion det här!

Jag jobbar extra som säljare på MIO möbler, i en medelstor och relativt framstående butik inom kedjan. Varje butik (med ett fåtal undantag) av våra 80 butiker i Sverige är privatägda och styrs som enskilda företag.

När jag läser här slås jag av hur självklart det är att man ska pruta. Men VARFÖR ska jag som säljare ge bort en del av butikens förtjänst på möblerna till en kund som bara promt SKA pruta för sakens skull? För att vara snäll? Är det för att vi har så "stora påslag" som det är rättfärdigat? Nja, då undrar jag om ni prutar på era hantverkares timpeng också... Istället för att butikerna tar entréavgft och timtaxa på hur länge kunderna är i butiken tas våra inkomster ut genom påslag på varorna. De skall då täcka löner till de 8 personer som alltid är i tjänst i butiken, lokalhyra, lagerkostnader, kostnader att ha utställningen iordning och nyuppdaterad, administration etc.

Vi hade kunnat höja priserna rakt över med 20% och sedan lämna den summan i rabatt till alla som frågar.. Istället lämnar man som regel inte rabatter. Satt pris gäller (i princip), är det komplicerat?

Och om någon nu tycker det är "hutlöst" med 100% eller 120% påslag så är det ju inte satt för att lura folk på pengar utan för att  täcka de faktiska kostnaderna. Även möbelbranchen är ju som bekant konkurrensutsatt så det är ingen kedja som tar för mycket betalt.

Nåväl, visst kan jag i vissa fall skicka med några kuddar, gratis hemkörning eller så om det handlar om stora pengar! Men köper någon för under 10000 är det över huvud taget inte aktuellt, för då kommer chefen efter sen... Värst av alla kunder är de som försöker ställa sig in, vara "tjenis" med en och på så sätt försöka verka käck... Eller de som kör med "-Jag vet att du kan lämna rabatt på det här priset". Tröttsamt är ordet!

Jaha, vad tycker ni om min version?
 
Magnus_Nordmark skrev:
Jaha, vad tycker ni om min version?
Magnus, vilken butik jobbar du i? Jag tänkte faktiskt ringa närmaste Mio och erbjuda mig att köpa vissa produkter idag....

Som jag ser det: att bara tigga sig till ett lägre pris funkar dåligt både för säljare och köpare. Köparen känner sig obekväm och säljaren får snabbt den där "varförskajagsänkapriset-känslan". Finns soffan du vill ha bara på Mio och du inte kan tänka dig en annan så är det bara att betala som jag ser det. Kan du tänka dig att köpa en annan liknande soffa, och är villig att spela med den möjligheten, då har du ett läge för prut!

Vi skall köpa två barstolar. Dessa finns på Mio och på andra ställen. Andra har just nu rabatt på dessa och enklast vore det förstås att bara gå dit och handla. För mig är det dock rätt naturlig att ringa min "vanliga" möbelhandlare och erbjuda dom möjligheten att sälja stolarna till mig till rätt pris: "Jag skall ha två st X, ert pris är högre än konkurrenternas pris, jag är beredd att betala Y kronor och lägger då en beställning nu. Är ni intresserade?"

För mig kallas detta sund konkurrens. Inget hymlande eller fifflande. Mio-butiken (eller vilken butik det nu handlar om) kan välja att matcha konkurrentens pris + några procent för att få en enkel försäljning, eller så låter man bli och blir utan. Självklart är det "rätta" att acceptera erbjudandet - jag blir nöjd som kund och invaggas i känslan av att det går att förhandla med just denna butik, försäljningen kostar Mio väldigt lite (det är ju jag som driver fram affären) - bara att lägga beställningen, och en affär med låg marginal är bättre än ingen alls (om inte så har man stora problem med logistiken)......

Jag kan rapportera hur det gick i eftermiddag.....


EDIT: Jag beställde stolarna på Ekerömöbler som var 700 SEK billigare totalt. :)
 
Magnus_Nordmark skrev:
Jaha, vad tycker ni om min version?
Det är precis så jag sa också..men alla tänker inte så tyvärr ;)(själva skulle jag aldrig komma mej för att pruta men det är väl för att man jobbar med detta själv..)
 
Har nog bara "prutat" en gång (en soffa för 15.500 SEK). Den gången lyckades vi få den hemkörd gratis.

Vad jag däremot brukar göra är att jämföra priser. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika affärer. En gång berättade jag för försäljaren i den "dyra" butiken att jag hade fått ett lägre pris i en annan butik och vips så hade jag fått samma pris där och det slutade med att de fick sälja möbeln till mig. Kan tillägga att jag då fick ner priset ett par tusen kronor.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Men VARFÖR ska jag som säljare ge bort en del av butikens förtjänst på möblerna till en kund som bara promt SKA pruta för sakens skull? För att vara snäll?
Ge lite rabatt - kunden köper och butiken gör en vinst, mindre än om någon annan köpt, men ändå vinst. Berättar om den trevliga butiken för där man fick hemkörning och ett par kuddar på köpet då man köpt en soffa för sina grannar som också ska köpa soffa. Din butiken får sälja ytteligare en soffa.

Ge inte rabatt - kunden väljer kanske att handla någon annan stans. Inte bara denna gång, kanske även nästa gång. Berättar för sina grannar om den ANDRA butiken dr man fick bra service, hemkörning och kuddar - dnin butik förlorar två kunder istället för att vinna två.

Många kunder och liten vinst på varje kund, eller få kunder och större vinst på varje kund. Jag tycker det första alternativet låter tryggare för butiksägaren. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.