Sommarens projekt blir att bygga en farstukvist med en balkong ovanpå. Farstukvisten kommer ha en gjuten platta, medan balkongen ovan kommer ha trall som golv.
För att slippa att det kan regna ner mellan trallet så vill jag ha ett tätt golv/tak och tänkte då först lägga papp som sedan reglarna till trallet ligger på.
Ytan är 1,8x6 m och kommer inte få några störe snömängder då det blåser bort ute på slätten.

Är detta en bra lösning och vilken papp bör jag i så fall använda? Det finns rätt många olika modeller och vissa känns lite väl påkostade till denna lösning, utan är mer för yttertak eller liknande.
 
Du ska först ha ett lager underlagspapp och sen ett lager ytpapp.
 
Tack för svaret.
Vad är minsta tänkbara lutning på taket under trallet? Ytan blir inte speciellt stor och ingen snö kommer ligga där några längre stunder.
 
3 grader är minsta tillåtna.
 
Här var det klara besked så jag passar på med en fråga till. Balkongen går ut från en putsad vägg och jag vill undvika att vattnet letar sig ner mellan putsen och pappen. Vad säkrar jag pappen med mot väggen och hur högt bör den gå upp?
 
Du viker upp den 10-20 cm sen sätter du en plåt över som du spikar igenom både plåt och papp. Silicona plåten ovanpå, kan göras ett spår in i putsen så plåten sticker in 5-10 mm.
 
Har den plåten något speciellt namn?
 
Ståndskiva tror jag.
 
Såhär ser profilen på plåten ut.

x.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.