Kan någon se vad det här är för trädsort?
Den är planterad som häck och växer något enormt.
Jag vill hålla häcken ca 2-3 meter hög. Skall man klippa den som en häckväxt trots att det egentligen är ett träd?
Vad är bästa skötseln?
Om man släpper i väg den hur hög blir den?

Tacksam för svar då jag inte kan komma på vad det är för något:confused:
 
  • träd-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • träd-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är om inte 100% så i alla fall ganska säker på att det där är något slags poppel. Det troligaste är nog häckpoppel, Populus simonii 'Fastigiata' - när jag bildgooglar efter den är löven och skottfärgen på många av bilderna mycket lika dina.

lma skrev:
Skall man klippa den som en häckväxt trots att det egentligen är ett träd?
Det finns ju fler exempel på växter som används till klippt häck fastän de egentligen är träd, t ex bok, avenbok, oxel och gran.
Man brukar kalla dem för häckväxter 'med genomgående stam' och det speciella med att klippa sådana är att man inte klipper dem på höjden förrän de har blivit så höga som man vill att de slutligen ska bli.
Sidogrenar kan däremot börja korta in tidigare för att få en tätare, mindre spretig häck och/eller så flätar man in sidogrenar mellan stammarna. Men det är inget som jag har provat själv.
 
...vid närmare eftertanke skulle det kanske kunna vara goliatpoppel också, fast jag tycker att den brukar ha bredare löv än dina ser ut att ha...
 
Ok, tack för svaret : ) Poppel är det nog förstås!
Löven bli betydligt större och bredare än på bilden.
Nu när den är alldeles för hög går det att ta ner den till ca 1.5 - 2 meter utan att den dör?
Tål den att klippas varje år i den höjd man vill ha? Den är väldigt livskraftig och verkar tålig.
 
Lever gör den nog men jag vet inte hur det skulle se ut. Jag har aldrig sett poppel beskuren på det sättet.
 
Gammal tråd men problemet kvarstår.
Kan man "starta om" en poppelhäck genom att helt enkel kapa ner stammen jäms med marken eller får man då stora problem med rotskott och överlever den en sådan behandling?

Egentligen skulle jag vilja ta bort den helt men det verkar vara svårt att döda denna växt. Finns det någon metod som fungerar? ringbarka? Eller går det att fräsa ner stubben med stubbfräs utan att den fortsätter att skjuta rotskott?
 
lma skrev:
Eller går det att fräsa ner stubben med stubbfräs utan att den fortsätter att skjuta rotskott?
Det skulle nog inte jag våga chansa på ;)
Ringbarka en hel häck låter jobbigt och den måste väl stå minst något år sedan så att man är säker på att rötterna har hunnit svälta ihjäl innan man tar bort den helt.
Det finns ju sån där Ecoplugg som man slår i efter avverkning för att ta död på stubben och roten…men jag har aldrig testat det...
 
  • Gilla
lma
  • Laddar…
Jag funderar starkt på att såga ner poppelhäcken och borra i ecoplugg i stubbarna och hoppas de dör. Hur gör man sedan?
Jag vill ju ersätta poppeln med en annan "normal" häcksort typ Liguster. Gå det att peta ner dessa plantor mellan stubbarna?
Om man dödar stubbarna med ecoplugg hur lång tid kan det ta innan de ruttnar?
Vilken årstid är lämpligaste att göra detta?
Många frågor men jag blir snart galen på denna poppelhäck för den växer ju så det knakar och så har kommunen grävt ner fiberoptikkabel ett par meter från häcken, vilket gör mig lite kallsvettig med tanke på rötterna...
 
Bäst effekt av ecoplugg får du om du slår i pluggen i vår när saven stiger. Alltså, skär ner häcken i vår när saven börjar stiga och slå i plugg i stubbarna. När du märker att häcken är död tar du dit en mini-grävare som gräver bort stubbarna innan du planterar ny häck (lämpligtvis nästa höst)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.