Håller på att göra om ett härbre till gäststuga. Kommer att finnas kök, dusch, toa och sängplats för 4-5 personer. Det blir ett ganska kompakt boende och jag funderar därför på att placera varmvattenberedaren under en säng. Någon som har tips på en smal/tunn/låg varmvattenberedare som man kan ha liggande? Vet inte riktigt hur stor den bör vara, men kanske 100 liter. Ett annat alternativ är ju att skippa beredare och köra på en direktvärmare, men det vill jag försöka undvika.

Så, tips på smala/tunna/låga varmvattenberedare mottages tacksamt!
 
Hur många ska på raken kunna duscha varmt?
 
2-3 snabbduschar på raken kanske. I stora huset finns också dusch. Duschen i härbret är mest tänkt som ett komplement.
 
Vet inget om lämpliga beredare. Men det känns som att det inte skulle bli en mysig säng. Blir det inte spillvärme av en varmvattenberedare? Helst vill man ju ha svalt när man sover.
 
...och eventuellt magnetfält för den som tänker på sådant.
 
Men 100 liter? Vi har 110 i vår panna och den räcker utan knussel till 4 vuxna och två barn när det behovet uppstår. 100 liter är ett rejält komplement, finns det inte någon mindre som också blir mer lättplacerad?
 
Jo, 100 liter är nog att ta i. Har börjat leta efter 55-liters istället, men fortfarande inte hittat någon som skulle kunna få plats under en säng. Utbudet på varmvattenberedare verkar vara ganska skralt över lag tycker jag.
 
Tror det är 10 eller eventuellt 15 liter i föräldrarnas sommarstuga. Ska två personer duscha efter varandra där så får de ta riktiga snabbduschar. Jag hade nog letat efter någon i ungefär dubbla den storleken och hellre satt upp den ovanför toaletten än under sängen. Annars kanske den går in under någon köksbänk, ser att det skulle finnas kök?
 
Jag skulle sikta på minst 50 liter. Vi har 80 tror jag och det räcker bra till två rätt rejäla duschar. 15 liter medför garanterat att den tredje som snabbduschar blir sur på mer än ett sätt.
 
Mikael_L
eriobe skrev:
Vet inget om lämpliga beredare. Men det känns som att det inte skulle bli en mysig säng. Blir det inte spillvärme av en varmvattenberedare? Helst vill man ju ha svalt när man sover.
Ja herregud ja. Under sommartid är det väl tillräckligt jobbigt att försöka sova utan att ha en extra värmekälla under sängen. :eek:
 
Mikael_L skrev:
Ja herregud ja. Under sommartid är det väl tillräckligt jobbigt att försöka sova utan att ha en extra värmekälla under sängen. :eek:
Fast vintertid (fjällstuga typ) kan det nog vara rätt skönt med en eluppvärmd säng. Inte alla som har det. :)

Nu tror jag inte det framgår vilken/vilka årstider stugan ska användas men läser jag mellan raderna är jag nog ändå benägen om att hålla med om att extravärme i sängen kanske inte är så smart.
 
Extravärme under sängen är inget problem. Stugan används mestadels på vintern. Hursomhelst verkar det inte gå att hitta en tillräckligt låg vvb, så jag får nog lösa det på annat sätt.
 
Vi hade en 150l Nibe (inte helt kasst isolerad då iaf) v på sovloftet bredvid sängen i vår stuga i branäs i vintras och det gick inte att sova där uppe pga en outhärdlig värme trots vidöppet fönster.....
 
Okej, då kanske jag får ta tillbaka det där om att extravärmen inte skulle vara nåt problem. Visserligen skillnad på 55 och 150 l i hur mycket värme den avger, men dumt att chansa. Och, som sagt, det verkar heller inte gå att hitta en vvb som är max 35 cm hög (eller i diameter).
 
Krilleman
En genomströmningsvärmare kostar ju inga pengar när den inte används till skillnad från VVB... Jag ser bara fördelar med detta förfarandet vid få förbrukningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.