mycke_nu skrev:
Jag tror inte jag behövs som referens för att bevisa att överspänningsskydd verkligen gör stor nytta.

För den som är intresserad har jag dock följande:

- Kombiskydd Grov/Mellan i mätarskåpet
- Mellanskydd i samtliga centraler (3 st)
- Skydd i värmepumpen
- Finskydd på ALL elektronik, datorer, mobilladdare, etc
- Överspänningsskydd på långa CAT5-ledningar
- All nätverkskopplad elektronik ansluten till samma fas
- Fiber/Trådlöst överallt där det överhuvudtaget är möjligt
- Inga TV- eller andra antenner
- Ingen telefonledning (klippt bort den gamla, oanvända, 30 m från huset)
- Driver elstängsel med batteri för att inte ansluta km-långa åskledare till huset
Allt det där är ju som vanligt ett skolexempel på åtgärder, du har nog ett närmast komplett skydd och bra utförd anläggning, elinstallation på de flesta sätt. Vad gäller åska och vad som kommer via elnätet, är nog de två första raderna vad som i princip tar bort de problemen helt. Framförallt de fina kombiskydden, de har jag mycket god erfarenhet av i många fall och största förtroende för.
 
Henke2 skrev:
Har elstaketet haft problem med åskan? Kanske stämmer det som står i en artikel att det räcker att dra ur väggkontakten vid åska, det är ju i princip det du gjort med elstaketet.

Spännande :)
Det har inte varit problem, utan det var försäkringsbolagets krav på separat åskskydd för stängslet gjorde att jag valde en batterilösning.

Stängslet är 3 km långt
 
Jag har sett en åskboll/klotblixt på nära håll slå ner i en transformator uppe i en elstolpe. Inte orkar jag dra ut sladdar och antennkablar i tid och otid för det.

Skulle man försöka skydda sig mot alla faror skulle man ju aldrig ta sig ut på gatan och medverka i trafiken öht. :|

Köket sägs ju vara den farligaste platsen, kanske därför jag aldrig lagar mat :surprised: :D
 
20140626_172522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här har jag gjort till min Worx landroid 2,0.Köpte på kjell&company dubbel polskruv 37890 Labbpropp 37875 röd, Labbpropp 37872 svart.Pris 54 kr.. Jag sände upp fel bild.Här är 2 nya bilder.På dom dubbla polskruvarna får man såga av dom så att längden blir 4 mm.
 
  • 20140626_162824.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tokslut skrev:
Jag har sett en åskboll/klotblixt på nära håll slå ner i en transformator uppe i en elstolpe. Inte orkar jag dra ut sladdar och antennkablar i tid och otid för det.
Inte jag heller. :)
 
Ironiskt nog lade min nätdel av i fredags. Till synes utan anledning. Bytte nätdel till en annan trafo mest i felsökningssyfte och maskinen hoppade igång. Åskade som tusan senare i helgen och maskinen samt mitt nätagg överlevde det.

Om det var spänningar i luften eller om nätdelen är extra känslig på min modell vet jag inte. All annan elektronik klarade sig.

Det säger väl inte så mycket egentligen mer än att gud visade att han ser vad jag skriver på forumen ;)
 
Fick en funderare till när det slog ner i grannens slinga och slog ut laddstationen. Vårt klarade sig.
 
A
Har en Automower 230 som förra året fick laddstationen utslagen trots att strömmen till den var urdragen. Slingan var inkopplad vid åskovädret.

Så jag är också intresserad av fler lösningar på snabbkopplingar om det finns.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.