Hej,

Jag har under en längre tid läst inlägg och kommentarer på detta forum. Har dock inte deltagit då det mestadels beror på att jag inte är husägare. Är däremot imponerad över all kunskap som förmedlas här, vilket har hjälpt mig i situationer.

Under nästa år sker det däremot stora förändring och då det blir inflyttning i hus för mig och min sambo. Huset är en nyckelfärdig nyproduktion som byggs i ett område med flertalet hus. Samtliga hus byggs av samma företag med underleverantörer. Vårt ingår i etapp 3 då etapp 1 och 2 varit färdiga och överlämnade till köpare sen upp till 2,5 år tillbaka.

Bland annat är huset attraktivt för oss då den lilla ovanvåningen levereras som oinredd (40kvm). Däremot är bjälklag dimensionerat för inredd samt vatten/avlopp och el dragit dit och fönster installerade. Väl påbörjat d.v.s men behöver slutföras när ekonomin tillåter.

Ovanvåningen är därmed mer eller mindre on vind och är oisolerad förutom det lager med 500mm lösull som sprutas över golvet. Om jag efter inflytt vill lägga på golvspån för att dels kunna utnyttja ovanvåningen till förvararing men även förbereda inför vad som i längden ska bli en användbar ovanvåning, vad rekommenderar ni med kunskap att tänka på?

Bör jag höja golvet, lägga på ytterligare bjälkar, för att läga spån på dessa och därmed inte behöva komprimera lösullen så mycket? Eller kan jag lägga golvspånet direkt på de befintliga bjälkarna och därmed komprimera lösullen från ca 500mm till ca 220mm? Eller bör jag kanske få byggbolaget att isolera med annan metod eller lägga mindre lösull?

Tack för er input!
 
Totte_S
Du bör nog lösa isoleringsfrågan till att börja med för att inte hamna i en återvändsgränd alternativt fördyra färdigställandet till bostadsyta. Höjer du golvreglarna förlorar du ståhöjd. Ta reda på hur du skall gå tillväga för att isolera tak och gavlar, innan du börjar med något golv. Tar du bort lösullen eller delar av den så måste du kompensera för det om du inte vill få alldeles för dålig isolering.
 
Tack för din input. Du är inne på något jag har misstänkt kan vara en lösning d.v.s ska jag lägga ett golv som i längden kan användas till framtida ovanvåningen bör jag nog isolera allt på en gång d.v.s väggar och taket till det framtida vindsutrymmet. Kom gärna med fler reflektioner
 
Jag håller på och inreder övervåningen på vårt hus. I vårt fall kunde husleverantören (Anebyhus) erbjuda fullt inredd övervåning, isolerad men oinredd övervåning eller helt oisolerad övervåning. Vi valde det sistnämnda. Dock så flyttade vi in med tanken att isolera och inreda så snart som möjligt.
Det som var bra med Anebyhus var att de underlättade för mig genom att dels ge mig alla ritningar på hur övervåningen var tänkt att byggas. Dels var de så smarta att de istället för lösull lade skivisolering mellan och på golvbjälkarna. Då kunde jag använda skivisoleringen som låg ovanpå golvbjälkarna i snedtaken :)

Men om ni inte har tänkt att göra iordning övervåningen med en gång så måste ni ha mer isolering än det som får plats mellan golvbjälkarna. Dvs att lägga golvspån får du vänta med tills du har isolerat väggar och tak och kan plocka bort isoleringen ner till golvbjälkarna.
Och komprimera lösullen kan du glömma. Dels så tror jag inte att det går att halvera tjockleken, dels så isolerar den inte särskilt bra om den är ihoptryckt. Den ska vara fluffig, det är ju i själva verket luften inuti som isolerar, inte isolerullen själv.
 
Tack för ditt svar Micke. Isoleringsskivor är helt korrekt mycket lättare att flytta/ta bort. Likaså vill man inte ta bort all för att ha ett ljudisolerande skikt i golvet till undervåningen. Jag tror jag har en fråga som borde framföras till leverantören (Derome) om möjligheten finns att ändra isoleringen till skivor för den del som utgör ovanvåningen. Det finns nämligen även delar som isoleras som utgör vind vilka gärna får ha lösull
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.