Mr_Smurf skrev:
har man en guidekabel på några hundra meter så blir de en skaplig antenn och om luften är väldigt elektriskt laddad så kan det byggas upp en ganska stor spänning i tråden eftersom den inte har någon kontakt med jord så kan det bli överslag som skadar elektroniken.
Härled gärna detta :)
 
Henke2 skrev:
Är inte detta med åska en väldigt gammal skröna? Well, jag köper det hela om man bor med luftledningar, men det börjar bli väldigt få som gör det.

Överspänningsskydd tror jag också är en grej man säljer som är en bluff, iaf vad gäller åska. På samma sätt som många tror att det är gummidäcken på bilen som gör att man ska sitta i bilen när det åskar ;)

Folk är generellt obildade, lättlurade och en smula oärliga.(läs nu inte obildade som att man inte gått ut grundskolan utan som i att man köper prylar utan att ha en aning om hur dem fungerar och litar på reklamen) Fin kombo som ger falsk trygghet i hemmen och pengar till dem som säljer bluffprylarna.
Skulle vara intressant om du skulle vilja utveckla dina tankar lite i alla tre styckena. Inte bra att bara häva ur sig vad som helst även i ett forum, tex kan gummidäcken vara helt avgörande för ditt skydd vid åska. Och det vid fall betydligt sannolikare en en träff direkt i kraniet.

För att ansluta till tråden vet du som verkar vara intresserad av robotklipparna hur känslig delen ut mot slingan från laddstationen är, hur den är konstruerad? Borde ju rimligtvis vara så robust att man inte ska behöva skilja från vid åska.
 
Henke2 skrev:
Överspänningsskydd tror jag också är en grej man säljer som är en bluff, iaf vad gäller åska. På samma sätt som många tror att det är gummidäcken på bilen som gör att man ska sitta i bilen när det åskar ;)
De flesta billiga överspänningsskydd är dåligt konstruerade och gör egentligen ingen nytta alls men det finns dyrare överspänningsskydd som fungerar, men det filtrerar egentligen bara spikar i elnätet som kan förekomma även utan åska och mot ett rent blixtnedslag så finns det nog inget som hjälper. Nätavstörningsfiltren som ofta sitter i dessa skydd är ofta helt värdelösa eftersom de för det mesta saknar filtrering av jorden och då kommer störningarna igenom den vägen i vilket fall.

Så man måste nästan köpa prylarna och montera isär och se om de är vettigt konstruerade innan man vet om de verkligen fungerar eller inte för det säljs på tok för mycket kinaskit.

När det gäller bilen så är inte gummidäcken något skydd utan skyddet är att du sitter i en fahrenheits bur så blixten åker runt dig i karossen och eftersom du sitter isolerad från karossen så klarar du dig.
Men håller du i något som är jordat mot karossen eller om du har en cab med soft-top eller något flashigt glastak på bilen så är du körd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Redigerat:
Jag har sett flera fall där blixten slagit ner i villasamhällen och åstadkommit stor förödelse. Senast i Tingsryd, där blixten slog i ett träd, hoppade över till elservisen och slog ut det mesta i 3-4 villor i samma kvarter.

Vid en sådan stjärnsmäll hjälper inget, men annars är överspänningsskydd definitivt att rekommendera i områden där man har mycket åskskador.

Själv bor jag på landet och har installerat rejäla åskskydd. Medan grannarna byter vattenpumpar och elektronik på löpande band efter åskväder, har jag aldrig haft några problem.

Peppar, peppar.
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Vem vet och vem gissar? :)


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5617137

När åskan går och blixten slår ner är den vanligaste skadan är att laddstationen slås ut, eftersom den sitter i ett vägguttag.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/blixten-slog-ner-i-grasklippare

Det som nu hänt är att blixten har hittat den elslinga som lagts ner i gräsmattan för att styra maskinen. Sedan har blixten letts vidare så att laddningsstationen förstörts.

http://www.bt.se/nyheter/robotgrasklippare-drar-till-sig-blixt(1444520).gm

Nu har det visat sig att slingan skapar ett magnetfält, som drar till sig blixten, och leder den in i laddningsstationen

Den här typen av gräsklippare har funnits i tio år, men ingen har hört talas om något liknande, säger Claes Söderqvist på SH Marin i Lidköping, som reparerar robotgräsklippare
 
GK100 skrev:
tex kan gummidäcken vara helt avgörande för ditt skydd vid åska. Och det vid fall betydligt sannolikare en en träff direkt i kraniet.
Läs på lite i ämnet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vart sjutton vill du komma?
 
mycke_nu skrev:
Vart sjutton vill du komma?
Enkelt, komma fram till ett svar som har en grund att stå på helt enkelt. Jag tycker det är onödigt att bygga bort problem som kanske inte finns, i synnerhet när ombyggnationen kan ge oönskade biverkningar.

Du förklarade exemplariskt om dina åskskydd, då vet vi plötsligt säkert att det finns sådana som hjälper. Länka gärna till dem du använder.
 
Jag tror inte jag behövs som referens för att bevisa att överspänningsskydd verkligen gör stor nytta.

För den som är intresserad har jag dock följande:

- Kombiskydd Grov/Mellan i mätarskåpet
- Mellanskydd i samtliga centraler (3 st)
- Skydd i värmepumpen
- Finskydd på ALL elektronik, datorer, mobilladdare, etc
- Överspänningsskydd på långa CAT5-ledningar
- All nätverkskopplad elektronik ansluten till samma fas
- Fiber/Trådlöst överallt där det överhuvudtaget är möjligt
- Inga TV- eller andra antenner
- Ingen telefonledning (klippt bort den gamla, oanvända, 30 m från huset)
- Driver elstängsel med batteri för att inte ansluta km-långa åskledare till huset
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Driver elstängsel med batteri för att inte ansluta km-långa åskledare till huset
Lite off topic men jag har varit med om att åskan slagit ner i elstängslet, hundratals meter ståltråd spårlöst borta blev reslutatet.
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag tror inte jag behövs som referens för att bevisa att överspänningsskydd verkligen gör stor nytta.

För den som är intresserad har jag dock följande:

- Kombiskydd Grov/Mellan i mätarskåpet
- Mellanskydd i samtliga centraler (3 st)
- Skydd i värmepumpen
- Finskydd på ALL elektronik, datorer, mobilladdare, etc
- Överspänningsskydd på långa CAT5-ledningar
- All nätverkskopplad elektronik ansluten till samma fas
- Fiber/Trådlöst överallt där det överhuvudtaget är möjligt
- Inga TV- eller andra antenner
- Ingen telefonledning (klippt bort den gamla, oanvända, 30 m från huset)
- Driver elstängsel med batteri för att inte ansluta km-långa åskledare till huset
Flera konkreta uppsäkringar där alltså. Om staketet hänger jag med. Det kan mycket väl vara högsta punkten och således ta direktträffar. Likaså telefonledning samt TV antenn.

Har elstaketet haft problem med åskan? Kanske stämmer det som står i en artikel att det räcker att dra ur väggkontakten vid åska, det är ju i princip det du gjort med elstaketet.

Spännande :)
 
Så vi får väl sammanfatta med följ instruktionerna från tillverkaren då.
 
GK100 skrev:
... tex kan gummidäcken vara helt avgörande för ditt skydd vid åska. Och det vid fall betydligt sannolikare en en träff direkt i kraniet.
Gummidäck på en (bil, traktor, gruvmaskin etc) skyddar inte vid åska, det är fordonets (metall)kaross som skyddar!

"Blixten" färdas flera kilometer genom luften, då stoppar inte lite gummi!
 
  • Gilla
Henke2 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Gummidäck på en (bil, traktor, gruvmaskin etc) skyddar inte vid åska, det är fordonets (metall)kaross som skyddar!

"Blixten" färdas flera kilometer genom luften, då stoppar inte lite gummi!


Det har räddat mig vid ett tillfälle (kanske tom livet) och då just däckens isolerande egenskap och just vid ett direkt åsknedslag. Sammanhanget långt från trådens ämne och byggahus men ändå ett exempel.

Var och jobbade i ett kontrollsystem vid en regionstation när ett mycket rejält åskväder kom snabbt och lite oväntat. Ett nedslag en bra bit bort kom via topplinorna in i stationens jordsystem och gav så kraftiga jordströmmar, potskillnader mellan olika jordtag att det glimmade till mellan olika stativdelar i rummet. Normalt är man helt säker i ett sånt här utrymme med ett massivt jordlinenät men jag stack fort som ... ut till bilen efter första smällen. En stund efter kom ett till nedslag och då direkt i en metallregel vad jag kan bedöma, iaf inom 30m från där jag satt, mycket fascinerande men omskakande att uppleva en fet blixt så nära.

Att stå ute på marken eller invid eller i kontakt med någon struktur då skulle varit livsfarligt pga de stegspänningar som uppstår, på samma sätt som boskap ibland skadas, dödas i närheten av träd. Skönt med både gummidäck och Faradays bur i såna fall, knappt jag skulle nöjt mig med gummistövlar då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.