:banghead: Luften i mitt arbetsrum som ligger längst upp och i söderläge är ständigt urusel; luften är instängd och "utandad" och totalt syrefattig trots att jag vädrar som en tok såhär års. Igår satt jag med fönstret öppet hela dagen och stängde inte förrän sena kvällen; idag på morgonen var luften lika instängd och syrefattig igen. Alldeles uppenbarligen fungerar inte ventilationen. Tips på vad man kan göra?

Snabbfakta om huset: Tegelkåk från 1957 med mycket masonit i väggarna, självdrag. Ingen fukt, ingen röta. Har inte alls samma problem med något annat rum i huset.
 
Ritning över hela huset hade varit bra.
Var finns bad/toa/kök/tvättstuga/pannrum etc som har frånluftsdon?
Eldas det i någon panna dagligen?

För att självdragsventillation ska fungera så måste skorstenen kontinuerligt vara varm, annars slutar självdraget att fungera.
 
Ja, det är väl det som är problemet. Nu på sommaren eldar vi inte alls; tappvarmvatten kommer från elberedare. Så jag antar att det blir till att fixa till ventilationen själv, några tips?
(Fast det är konstigt att det märks mest just i arbetsrummet tycker jag.)

För att svara på dina frågor: Ritning finns inte tyvärr. 127 kvadrat, kallvind, på ÖV tre rum, litet gästrum samt hall, varav ett rum används som arbetsrum. På BV kök, toa/dusch/bad, vardagsrum och ett sovrum. Pannrum i källaren, eldas med ved på vintrarna. 2 st luft/luftvärmepumpar finns, en på ÖV och en på BV, men används inte på sommarhalvåret.
Var det bra eller dåligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.