Håller på med utbyggnad och renovering av villa från 1943. Eftersom vi gör om all el så tänkte vi satsa på att bygga upp ett KNX-system. KNX tillsammans med husets IP-nät kommer sedan vara stommen for kommunikationen i vårt "smarta hem". Räknar med att även ha en del Zwave för diverse sensorer.

Tänkte i denna tråd dela med mig av denna resa :)

Här är en lista på de tekniska system vi planerar ha i huset och som jag på det ena eller andra sättet vill få kopplat till hemautomationen. Detta är visionen, får se hur nära den vi kommer i slutänden...
  • El och belysning (givetvis...)
  • Värmesystemet (Thermia bergvärme)
  • Centralventilation/FTX
  • Spisfläkten (motor och belysning)
  • Sensorer för fönster och dörrar (öppet/stängd, låst/olåst)
  • Vattenläckage/central vattenavstängning
  • Inbrottslarm
  • Dagvattenpump
  • Mediasystemet (TV, film, musik, foto etc)
  • Solskydd (markiser)
  • Väderstation
  • Övervakningskameror

Fruns kravbild
Samtidigt som jag älskar teknik så tycker min fru helt tvärtom, vilket kanske inte är helt ovanligt. Hon kräver därför att tekniken inte skall synas, tex fick jag inte välja coola tryckknappar för KNX utan de skulle helst se ut som de vanliga och inte utmärka sig :confused: Först tyckte jag det sög rejält men sen valde jag att se det som en bra utmaning. Det är ju inte för inte som Apple spöade mobildominanterna Nokia och Ericsson.

Ljusdesign
När det gäller el och belysning tog vi tidigt in en ljusdesigner som gjort en lösning med all fast belysning samt styrda uttag för fönsterbelysning etc. Den är baserad på traditionell lågvolts halogen för alla downlights, men jag försöker hitta LED-ljuskällor att köra med istället. Inte helt lätt när det skall vara olika spridningsvinklar på ljuskällorna. Väntar på att en tysk leverantör skall släppa sina nya LED-moduler i augusti och då testa dessa.

KNX
Inom kort måste nya elcentralen igång eftersom nya köket då är klart. Som ni kan se på bilden nedan så är det en bit kvar... Min elektriker är KNX-certifierad men aldrig gjort något system hos kund. Därför har jag själv tagit på mig att designa mycket av KNX-delarna och kommer även själv göra programmeringen. Körde KNX-org:s webbkurs förra veckan och fick iallafall full pott på testet. Men att sätta upp ett väl fungerande system kräver ju tyvärr lite mer så det har blivit några timmar på nätet och forumen senaste veckorna (de tyska är bäst).

Bilderna
Översta bilden är centralen för belysning i skafferiet, dit går all belysning för kök och matplats samt även ett allrum som ligger på våningen under.

Andra bilden är elcentralen där all övrig KNX-utrustning kommer sitta. Även 24 V DC strömförsörjning för LED kommer sitta där. Alla inkommande kablar läggs på plint på översta och nedersta raden.
 
  • bild 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bertsson och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt att följa, var handlar du knx prylarna?
 
Tack! Köper från Tyskland och har blivit mest ifrån eibmarkt.com, en del från voltus.de, de är även riktigt bra på LED.
 
Har handlat lite från eibmarkt också, de är helt ok, men lite rörig shop tycker jag. Vilka trycknappar har ni fastnat för? De har ju tex. inte Schneider exxact i Tyskland.
 
  • Gilla
Trailertrash
  • Laddar…
Här kommer en lista med de KNX-produkter jag köpt hittills. Eftersom jag skall programmera dem själv så behöver jag inte bry mig om ifall elektrikern gillar dem utan kan välja helt efter bästa prestanda för mina behov och lägsta pris.:D

Strömförsörjning
EIBMarkt KNX Voltage supply SV-2/DR1, ca 1365 kr
Gira 640mA Band suppressor/choke for bus system, ca 390 kr

Gränssnitt
EIBMarkt KNX IP Interface PoE 5 Tunnels, ca 1400 kr

Aktorer
Theben Dimming actuator bus system 10...800W DMG 2 T KNX, ca 2500 kr
Theben Expansion Module Dimming actuator, DME 2 T KNX, ca 1635 kr
Berker Analogaktor 4-portar, köpt begagnad
Berker Expansionsmodul Analogaktor 4-portar, köpt begagnad

Tryckknappgränsnitt
Jung F 40 Touch sensor for bus system 8-fold 4094 TSM, ca 1410 kr
Jung F 40 Expansion Module 8-fold 4094 TSEM, ca 800 kr
MDT BE-04001.01 Tasterinterface, UP 4-fach, ca 440 kr


Kommande produkter jag behöver är:
Brytaktor med effektmätning
Elmätare 3-fas (helst 2 st, en för bergvärmen den andra för övriga huset)
 
Ser ut att vara kloka, kostnadseffektiva val. Vad sätter du för ytterknappar på de där Jungsensorerna?

Jag har ett flertal av samma dimmeraktor från Theben, både grundmodul och expansionsmodul. Fungerar fantastiskt bra, även med dimbar 230V LED (9 av de 10 olika sådana ljuskällor jag testat har fungerat). Har även en boostermodul på ett ställe där det är hög belastning på en och samma utgång.

Vad ska du använda analogaktorerna till?

Du ska väl även ha en KNX-DALI-gateway? Kostar en del men blir i längden kostnadseffektivt, eftersom ett Dali-styrdon är så mycket billigare än en KNX dimmeraktor (räknat som pris per utgång).
 
Delar med mig av ett inlägg jag skrivit tidigare i ett annat forum som beskriver valet av tryckknapparna inkl. utseende.

Har för vår utbyggnaden och renoveringen av vår villa utvärderat fabrikat på tryckknappar samt om vi skall köra "riktiga" KNX-tryckknappsensorer eller lite enklare busskopplare till vanliga tryckknappar.

Valet föll på Jung och deras F 40-serie och Universal-modellen med KNX-tryckknappar samt A creation polarvit för ramar och insatser.

Som standard tänker jag mig att ha 2 tryckknappar som sitter på 100 cm höjd för att styra belysning. Eftersom de kan programmeras som 4-knappar så tror jag att det räcker för det mesta. Men pga att extrakostnad för den större 4-knapparsmodulen inte är så stor så skulle jag helst vilja använda dessa överallt men bara sätta dit vippor för 2-knappars, dvs att bara en del av knappsensorerna används till att börja med.

Dessa knapplayouter kan jag realisera med ovan plan:

2014-05-20 10_07_48-JUNG - A _ AS ranges F 40 Push-button sensors _ room controllers Design KNX .png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För den som undrar så är detta anledningarna till att valet föll på Jung F 40:
  • Vertikala rektangulära vippor som liknar vanliga strömbrytare och ej sticker ut utseendemässigt (krav från frun...) (F 40 verkar faktiskt vara enda valet på hela marknaden?!)
  • Möjlighet till vanliga vippor och enklare busskopplare i samma designserie.
  • Bra dokumentation för ETS-programmeringen
  • Status-LEDs som går att programmera med kommunikationsobjekt (har 2 röda LEDs per tryckknapp samt en blå drifts-LED) för att kunna användas som larm etc.
  • Ramdesignen kan användas med standard 55 mm insatser från andra tillverkare (polarvit är RAL 9010)
  • Går att utöka med upp till ytterligare 4 knappar med en extra knappmodul som kan monteras utan bakomliggande dosa. Detta till ca halva priset för den vanliga modulen. :)
  • Stor och väletablerad tillverkare som ligger långt fram gällande snygg design och nya funktioner/produkter.

De få bristerna som jag hittat med F 40 är:
  • Endast enfärgade röda status-LEDs samt går ej ändra ljusstyrkan på dem (deras F 50-serie har trefärgade där även ljusstyrkan går att ändra).
  • Finns ingen stor display ännu till den valda ramserien (de har annars en Oled-skärm som skulle kunna vara bra att sätta på tex 150 cm höjd)
  • Polarvit design går ej få i matt utan bara med blank yta (vi tycker matt ser lite snyggare ut).
 
StockholmM skrev:
Vad ska du använda analogaktorerna till?
En av utgångarna tänkte jag ta som insignal för utomhustemp till värmepannan. Väntar på svar från Thermia att det går. Helst vill jag även ha inomhustemp samma väg med det skall tydligen inte gå i senaste generationerna (har en Optimum G2)

En utgång skall styra spisfläkten som sitter på taket, det är en Östberg TKC 400 C EC. Den motorn styrs med 0-10V.

Vi hade först tänkt köpa en frihängande fläktkupa från Fjäråskupan och deras modell Modul, men den var inte snyggt ihopsatt i ytterhörnen (ej svetsad) och vi ville egentligen ha med kantuppsug. Tyvärr lyckades jag inte hitta någon sådan modell med stöd för EC-motor.

I slutänden köpte vi en huv från Belgien som matchar våra önskemål på utseende och kvalitet samt från den tillverkare som är ledande på just kantuppsugning. Det blev en Flatline 7660 120 cm från Novy. Utmaningen är att den endast stödjer AC-motor så jag behöver bygga om inkopplingen lite... Vet att andra gjort det så bör vara lösbart, håll tummarna är ni snälla ;-)

Du ska väl även ha en KNX-DALI-gateway? Kostar en del men blir i längden kostnadseffektivt, eftersom ett Dali-styrdon är så mycket billigare än en KNX dimmeraktor (räknat som pris per utgång).
Helt rätt, det är planen. Men vill ha konstantström LED-drivare ifrån Eldoled och deras två mindre 4-kanalsmodeller stödjer inte Dali men däremot DMX. Så läser just nu på om DMX och ser om det är ett vettigt alternativ eller om jag helt enkelt får köra Dali med Eldoled 720D-driver.

Råkar du ha tittat på DMX? Om Dali, vilken GW har bäst programvara?
 
Kul med någon mer som gör egen programmering och noggrann research innan köp :). Blir nog jättebra med Jungknapparna. Själv landade jag i Exxact 8-knappars, eftersom jag ville kunna kombinera med det övriga Exxactsortimentet i samma ramar. Dokumentationen där är dock väldigt dålig, eller rättare sagt obefintlig. Schneider har bekräftat att det inte finns någon manual till dem (!) men att man kan använda manualen till Mertens knappar eftersom de väsentligen är likadana inuti (enda skillnaden jag noterat hittills är att Merten har nio knappar istället för åtta). Hittills har jag klarat mig med det, men ännu inte gjort några tillämpningar där det behövts någon egentlig intelligens i knapparna.

Grubblade länge på om jag skulle ha knappar eller touchpaneler. Zennios touchpanel ZAS är inte så värst mycket dyrare än vanliga KNX-knappar, och innehåller dessutom liten display och rumsgivare. Men kom fram till att för frekvent vardagsbruk vill man ha en fysisk knapp som man kan "känna" sig fram till utan att behöva titta på den, och valde (under stor ångest) bort det i mitt tycke snyggare touchalternativet.

Det var ett tag sen jag tittade på styrda drivdon, men min minnesbild är att det fanns rätt många olika Dali-drivdon för konstantström, men nästan inga för konstantspänning (vilket åtmnstone för något år sedan krävdes för RGB-strips). Den där 720D som du nämner lyckades jag inte hitta då. Så jag landade i att köpa såna här som dock bara är styrning och kräver separat lågvoltstrafo. Har dock inte hunnit koppla in dem än. (Ca 250 spänn i USA, hittade den även för ca 900 kr i Sverige :) )

Men det kanske är någon specifik egenskap hos just Eldoled (storleken?) som du behöver.

Jag har inte tittat djupare på DMX, nej. Konstaterade att en KNX/DMX-gateway skulle kunna lösa problemet med flerkanalig styrning av konstantspännings-LED, men valde att försöka med ovan länkade produkt istället.

Jag har även hittat den här Zennioprodukten som är kopplad direkt till KNX och nog löser problemet elegant. Men priset på den avskräcker.

Vad gäller gateway Dali-KNX har jag bara testat en (Schneider) och trivs med den. Mina tankar inför köpet finns i den här tråden.
 
Jag ska snart dra knx i ett 20-talshus och där ska vi använda schneider renova klenspänningstrycknappar med binäringång. Egentligen tycker jag renova är kräk-fula men men glasramen blir de faktiskt ganska OK.

Ska bli intressant i alla fall hur det kommer att se ut och fungera!

Hur har Jung det med produktdatabaserna, finns de på engelska eller bara tyska?
 
spinout skrev:
Hur har Jung det med produktdatabaserna, finns de på engelska eller bara tyska?
Kul! Dra mycket rör om du har möjlighet, finns alltid någon funktion man glömt...

Jung har både tyska och engelska som språk.

Lycka till! :)
 
StockholmM skrev:
Kul med någon mer som gör egen programmering och noggrann research innan köp :)
Det samma! :)

Men kom fram till att för frekvent vardagsbruk vill man ha en fysisk knapp som man kan "känna" sig fram till utan att behöva titta på den, och valde (under stor ångest) bort det i mitt tycke snyggare touchalternativet.
Resonerade likadant, om inte svärmor förstår hur hon tänder ljuset så ligger jag risigt till :) Satte därför knapparna lågt, på 1 m höjd (kunde även blivit 1,1 men tyckte det var skönare med 1 m).

Sedan har jag även satt apparatdosor över dessa på 1,5 m och KNX-kabeln passerar genom den. Den är dold under gips/puts till att börja med men enkel att ta fram senare. Tex skulle Zennios snygga displayer passa i de viktigaste rummen för att visa och ändra tid, temperatur och annat som kan vara intressant.

Det var ett tag sen jag tittade på styrda drivdon, men min minnesbild är att det fanns rätt många olika Dali-drivdon för konstantström, men nästan inga för konstantspänning (vilket åtmnstone för något år sedan krävdes för RGB-strips). Den där 720D som du nämner lyckades jag inte hitta då. Så jag landade i att köpa såna här som dock bara är styrning och kräver separat lågvoltstrafo. Har dock inte hunnit koppla in dem än. (Ca 250 spänn i USA, hittade den även för ca 900 kr i Sverige :) )
Den verkar ha bra pris och det är väl det som blir största fördelen med LED-drivers som har stöd för Dali, det blir bra pris per belysningsgrupp jämfört mot dimmeraktorer.

Anledningen till att jag tycker Eldoled är intressanta är för att de tex inte är känsliga för långa kablar som vanliga PWM-drivers är. Har för mig man kan ha upp mot 20 m mellan driver och ljuskälla, annars är det väl max 2 m som gäller. Sedan har de tydligen dimkurvor som är anpassade för LED. Upplevs tydligen som konstigt om man kör linjär dimkurva, men är inget jag testat själv. Vet att tex svenska Ljusdesign kör på deras produkter så används ju i en hel del professionella system.

Men får se vad det blir till slut när jag även valt ljuskällor och armaturer :)

Vad gäller gateway Dali-KNX har jag bara testat en (Schneider) och trivs med den. Mina tankar inför köpet finns i den här tråden.
Har för test bara köpt in ett par LED-drivers och de stödjer 0-10V så jag har lite tid innan beslut behöver tas. Men kommer nog återkomma med lite frågor i din Dali-tråd...


Ang. konstantspänning ås har jag ju valt att ha central strömförsörjning och tanken är den skall mate 24V DCi stortsett till all LED-belysning i hela huset. Fick då tips om Phoenix Quint som är industriprodukter för DIN-skena. Det blev två 3-fas på 20A styck samt en liten pryl (Oring) som lastbelanserar mellan dem så båda används samtidigt och med jämn last. Pga av 3-fas så gör det inget om 1 av säkringarna löser löser du, allt fungerar iallafall, bara med lite lägre total effekt.

Med tanke på vad man sparar på att inte köra dimaktorer eller en massa dyra konstantström drivers så blir det ett riktigt bra totalpris trots industriteknik, hamnade på ca. 5 600 kr.

Med tanke på att det blir ca 100 downlights i huset samt en del annan LED-belysning så kommer man lätt ner till ca 45 kr/ljuskälla. Räkna sedan på priset för LED-drivers med intern 230V AC till DC nätdel och jämför med de som tar 24V externt.

Min redundanta 24V DC strömförsörjning
2 st Phoenix DC-power supply QUINT-PS/3AC/24DC/20, ca 2280 kr
1 st Phoenix QUINT-ORING 2320186, ca 1015 kr
 
  • Phoenix Quint Power Supplies QUINT-PS3AC24DC20.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Phoenix Quint Power Supplies QUINT-ORING 24DC2x201x40.png
Redigerat:
Häftiga grejer. Blir nog riktigt bra, det.

Jag hade problemet i min ombyggnad att jag (pga önskad takhöjd) inte kunde sänka taket, och inte heller med rimlig insats få in eltrådar i taket. Valde därför 230V GU10 LED på skena, med tre tändtrådar så att man kan ha tre grupper per skena. Går även att konvertera till Dali, så att en tråd blir matning och de andra två blir Dali-buss, vilket jag kanske gör den dagen skenspottar med inbyggd Dali utvecklats mer (just nu är de fula och alltför dyra).
 
StockholmM skrev:
Valde därför 230V GU10 LED på skena, med tre tändtrådar så att man kan ha tre grupper per skena. Går även att konvertera till Dali, så att en tråd blir matning och de andra två blir Dali-buss, vilket jag kanske gör den dagen skenspottar med inbyggd Dali utvecklats mer (just nu är de fula och alltför dyra).
Jag har också satt en 3-pol belysningsskena i taket. Hade faktiskt inte tänkt på den möjligheten med Dali som du nämner, listig lösning :)

Till att börja med tänkte jag också köra vanliga 230V armaturer i den och dimmrar med Theben dimaktor.

Men när det blir vanligare med 24V DC konstantspännings LED-moduler som passar i den typen av armaturer så skulle jag även kunna köra ut 3 st dimkanaler styrda med LED-driver som sitter i elskåpet (Eldoled-driver går att köra med 36 m kabel utan EMC-problem). Intressanta är att Voltus.de precis håller på att släppa sådana G4/MR11 LED-moduler, se här: http://www.voltus.de/beleuchtung/led-system/leuchtmittel/lampensockel-g4-gu4/voltus/ . Kanske att det även dyker upp för GU10-hållare.

voltus-30443.jpg
 
Videonisse skrev:
Till att börja med tänkte jag också köra vanliga 230V armaturer i den och dimmrar med Theben dimaktor.
Bra val. Som jag nämnt tidigare fungerar det utmärkt. En intressant anekdot i sammanhanget är att när jag började planerade detta för ett drygt år sedan fick jag från alla håll och kanter rådet att inte försöka mig på att dimma 230V LED, och särskilt inte med KNX-dimmer ("för det är ju väldigt få kombinationer av dimmer och LED-ljuskälla som fungerar tillsammans, och det finns ju inte så många KNX-dimmers på marknaden"). Nybörjare som jag var trodde jag på detta och lade ner en massa tid på att hitta en dimmer/ljuskälla-kombination som någon redan hade testat. Vilket jag sedan insåg var rätt lönlöst, för även om en dimmermodell lever länge så är en specifik modell av ljuskälla rätt kortlivad, så "dimmerscheman" och liknande innehåller oftast mest ljuskällor som inte längre säljs.

Så därför köpte jag den dimmermodell jag trodde mest på (Theben) och ett flertal olika GU10-LED för att förhoppningsvis hitta en som fungerade. Och som nämnt tidigare, utfallet blev att 9 av 10 fungerade bra. Skönt när nåt för en gångs skull visar sig vara enklare än man tror.

Dessutom var det ju inte fel att under tiden från planering till inköp gick priset på en dimbar GU10-LED ner från ca 400 kr till ca 100 kr :)

Av de ljuskällor jag testat är den bästa Osrams 7,5W-LED. Ordentligt ljusstark, tänds och släcks snabbt, dimmrar rimligt jämnt, väsentligt färre exemplar brummar hörbart vid dimring än hos andra modeller jag testat. Kan köpas i Sverige för ca 100 kr när det är kampanj, och om det inte är kampanj för ungefär samma peng i Tyskland.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.