undrar om vi får ersättning från vår försäkringsbolag antingen för tvättstuga, dränering eller fukt i sovrum som inte stod i besiktningen.
inte för längesen vi köpte hus och det stod på besiktningen.

golvmattan och klämringen har släppt från brunnen. åldersrelaterat renoveringsbehov finns.
putssläpp /fuktgenomslag finns bakom täta ytskikt, vilka bör avlägsnas. huruvida dränering på utsida fungerar eller ej kan inte avgöras.
möjligtvis har fukt ej kunnat torka ut på ett tillfredställande sätt. torktiden för en vägg kan vara upp till 10 år efter att dräneringen är omgjord.

vi har även fukt i andra rummet som är bredvid tvättstuga så det är stor risk att det skulle behöva dränera den där sida. det är en sutterängvilla vi har.
 
Normalt nej - en vanlig hemförsäkring täcker inte skador för vatten som kommer utifrån.

Om det fanns någon dolda fel-försäkring vid köpet så kanske den kan täcka vissa skador i det andra rummet om försäkringsbolaget är mycket medgörliga, men jag skulle tro att de säger nej. Det står ju klart och tydligt i besiktningsprotokollet att huset har fuktproblem.
 
det stod inte att finns fukt i sovrummet men den är väldigt kallt och det luktar ibland.
 
Är det hemförsäkringen ni hoppas på ersättning från? Isåfall är svaret med stor sannolikhet att inte inte får någon ersättning då de flesta försäkringar endast täcker fuktskador som kommer från utströmmande vatten inomhus - ej vatten som kommer utifrån. Fast ring dem och fråga - har ni tur så får ni ersättning, men jag skulle inte räkna med det.
 
Sen är det ju så att även om försäkringen täcker dräneringsfel så krävs det väl i princip att den är hyggligt nygjord, då en dränering med åren blir igensatt och dålig och är så att säga uttjänt.
 
jag vet inte när har dräneringen gjort! hur får man veta när det är gjort?

jag tänker bara att det kan vara fukten som är i sovrummet , vatten som är trängd från tvättstuga från brunnen då klämringen var släppt.

frågan är om det står i besiktningsprotokoll kan det vara så att man står själv för skadan, vet inte vad som gäller'?
nej vi har inte hellre räknat med att få något men frågar om det är värt kontakta försäkringen .. vi har länsförsäkring och då säljare också hade länsförsäkringen.

vi hade även vattenskada i badrummet på övervåning då det var klämring som var släppt där också, men säljare, fick välja antingen att de fixa men inte allting eller få 21 000 kr och han fick 21 000 kr och dem drog det från vår pris. alltså det var innan vi flyttar. badrummet var från 72 , det är tvättstugan med. vad tror ni?
 
Tycker att du skall kontakta bolaget. Även om du inte får ersättning. Så kanske de utreder omfattningen, och kan föreslå rätt åtgärd.
 
Tolkar att det gäller en källare då det verkar vara bl.a. puts på insidan av väggen?
När är huset byggt och har det renoverats, när?
Utifrån besiktningsprotokollet så skulle jag inte ta omvägen via försäkringsbolag;
"golvmattan och klämringen har släppt från brunnen. åldersrelaterat renoveringsbehov finns.
putssläpp /fuktgenomslag finns bakom täta ytskikt, vilka bör avlägsnas. huruvida dränering på utsida fungerar eller ej kan inte avgöras."
Om det finns problem med ytterväggen på ett ställe med misstanke om ej fungerande dränering så är sannolikheten stor att samma problem kan finnas å flera platser, utifrån att dränering omnämns.

När olika delar har renoverats kan bara tidigare ägare svara på, så du bör kontakta säljaren.
Du borde ha ställt dessa frågor till säljaren före köpekontrakt undertecknades.

Hade det varit jag med dessa förutsättningar skulle jag tagit kontakt med någon som har kompetens att på platsen bedöma första lämpliga åtgärd. Sedan kan det tyvärr under arbetet visa sig att ytterligare arbeten behöver utföras.
 
huset är byggd 1972 och tvättstugan är från 1972:) som jag förstår dräneringen har omgjort men vet inte exakt när!! som jag har förstod att det var 9-10 år sedan !! men ska fråga säljare ,, fast även säljaren hade haft huset i 2 år , men han vet säkert.
 
elisa_82 skrev:
huset är byggd 1972 och tvättstugan är från 1972:) som jag förstår dräneringen har omgjort men vet inte exakt när!! som jag har förstod att det var 9-10 år sedan !! men ska fråga säljare ,, fast även säljaren hade haft huset i 2 år , men han vet säkert.
Är dräneringen inte mera än 10 år och riktigt gjord ska det idag inte vara några problem med den, men visst kan markförhållande påverka också där huset ligger.
Sedan kan det trots omgjord dränering ändå finns fuktproblem med ytvatten, etc och att man inte gjorde något åt ytterväggen, dvs tjärad från -72.
Men tvättstuga från -72 där det funnits fuktskador vid besiktning blir det du själv som får åtgärda (ev. via byggfirma), gäller även bredvidliggande sovrum utifrån den status bredvidliggande tvättstuga hade vid besiktning.

Vi dränerade om ett hus från -60 för ca 25år sedan, nya rör för takavvattning och sedan isolering med Pordrän på ytterväggarna. Idag har vi en torr fin källare, men de partier av ytterväggar där vatten från takavvattning har gjort att väggarna var fuktiga torkade ut på under ett år. Däremot har vi inga täta ytskikt på golvet, endast i duschhörnor och runt golvbrunnar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.