Hej, alla kära byggare!

Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn i södra Skåne som nyligen blivit tomtägare och som gått i bygganytt-tankar en tid.

Åtaliga timmar har gått åt att sitta och sålla och kolla länkar och utvärdera andras erfarenheter när det gäller byggen, företag och åtaganden.

Vi har fastnat för en ritning av Fiskarhedenvillan ( http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Viggen/ ) med lite ändringar i planlösningen, och vi ska inreda ovanvåningen med 2 sovrum.

Vi måste bygga med vit puts och svart tak och en taklutning på 45 grader.

Så långt har vi kommit i planeringen, och vi försöker hitta rätt hustillverkare. Vi är inne på att bygga i sten men vet väldigt lite om stenhustillverkare. Vi är intresserade av själva husleveransen, grund, stomresning, el och vvs. Samt kakelsättning. Inredningen fixar vi till själva.

Någon som har någon erfarenhet av Arkvillan? Har svårt att hitta information. Eller finns det någon som kan rekommendera någon annan bra tillverkare?

Med vänlig hälsning
Gisela med familj
 
Fiskarhedenvillan? Flexibla och inte speciellt dyrt att ändra planlösning.
Vi bygger med dem utanför flyinge och är väldigt nöjda, både med dem och entreprenören Malmö-kontoret tillhandahöll.
 
Tack! Jag fick dock för mig att Fiskarhedens hussatspriser är bra, men att det blir väldigt dyrt med entreprenad via dom.
 
Vet inte hur entreprenadkostnaden är jämfört med andra "lösvirkeshus" eftersom vi bara tittade på totalkostnaden. Vårt hus hade en entreprenadkostnad på drygt 1,4 milj om vi inte gjort något själva inklusive grund och kakel/klinkers.
 
1,4 var ju inte så farligt. Jag försöker hitta priser på deras stenhus, men det verkar inte redovisas på deras hemsida såsom för trähusen. Vi hade ffa varit intresserade av Citrinen eller Viggen i sten. Hittar inte deras leveransdeklaration i sten heller.

Blev er stomme mycket högre i pris än den i trä?
 
Vi bygger i trä men har för mig att säljaren sa att en "Tranan", som vi bygger, var 200" dyrare med putsad fasad eftersom hela huset då byggs i sten. Om det sen skiljer mycket i entreprenadkostnad vet jag inte.
 
Stämmer verkligen det? Man kan ju få putsad fasad på trähus också.
 
Kollade upp det igen och beroende på husmodell så ökar priset på ett nyckelfärdigt hus med 250-350".
Vi frågade när vi var och tittade på ett Fiskarhedenvillan-hus i sten och då var förklaringen att det är mer beprövat med stenstomme till putsfasad.
 
Ah, jag förstår. Fördelen med Arkvillan är att kantelementen, isoleringen och golvvärmen är inkluderat i priset. Även värmepump och putsen.

Men sen har varken Arkvillan eller Fiskarhedenvillan svarat på våra mail fastän att det gått några veckor. Intressant taktik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.