Hej! Det är nu så att jag har blivit husvagns ägare för första gången. Och vi insåg att husvagnen har ett dåligt batteri samt ingen laddare av något slag. Handlade in ett nytt 105 Ah Batteri och en Ctek Zafir 100 Laddare.

Men nu är då frågan denna.

Kan jag koppla laddaren så när jag väll pluggar in mig på campingen. så laddar den hela tiden jag utnyttjar batteriet, Till vatten pumpen och lysena tex.

Vill ju som kunna campa under hela perioden utan att batteriet ska bli urladdat så man står där helt utan ström.

Finns det något farligt med att laddaren är i medans man campar? Explosion eller liknande?
 
Du kan ha så eftersom du har en ctek, den underhållsladdar bara när batteriet är fullt, batteriet ska fortfarande vara i en speciell låda så att det ventileras.

Jag hade laddare inkopplad hela tiden, men sen skaffade jag solpaneler till min husvagn som jag hade, det är inte så dyrt om man beställer på nätet, tror min totalkostnad för 100w solpaneler var ca 3-4000kr, vilket är skitbilligt, då kan man också fricampa lite om man tycker det är trevligt. :)
 
Låter bra det, Men då problemet med ventileringen. Just nu står ju det orginal batteriet i garderoben inne i husvagnen. Har planer på att ställa de nya + laddare där också.

Om det nu laddas hela tiden kan det då hända något när vi tex har värmeljus runt bordet eller steker vid gasolen?

Hur väl ventilerat måste det vara för att vara säkert mot dessa saker?

Edit: Kan jag koppla polerna från laddaren direkt till batteriet? + till + och - till -. eller måste - vara till chassit på något vänster?
 
Om du ska ha laddaren permanent skaffa ringkabelskor och batteripooler.
Jag hade haft batteriet i lådan som sitter på utsidan framtill om det finns möjlighet.
 
Ringkabelskor och batteripooler har jag. Det kommer att användas. Men pga att vi ska fara på måndag så finns inte tiden att koppla om strömmen den sträckan för att ha den i lådan på utsidan.
 
Jag hade kört på speciellt om ni använt så innan, har man god ventilation så är det inga problem.
 
När jag var 12 så skulle jag och en kompis låna batteriet som stod på laddning i deras husvagn.
Batteriet och skåpet som det satt i exploderade och det kom batterisyra som fläckade ner hela insidan på husvagnen, ingen av oss skadades dock.
Det är med andra ord viktigt att säkerställa att batteriet laddas på rätt sätt och på en lämplig plats.
 
Det är inte lämpligt att ha det i husvagnen utan låda! Försök göra tid för att montera batteriet i originallådan istället. Du kan å andra sidan köpa en batterilåda på biltema så är det lite bättre i alla fall, i en sån stod batteriet original i min sista husvagn i garderoben.
 
Okey! Det kommer bli att jag försöker enbart köra på batteriet utan laddare denna camping semester. Har med mig laddaren utifall att. För jag hinner inte eller har inte sakerna för att kunna fixa detta på ett säkert sätt. Så får bli att göra de efter istället.

Kommer att dra om strömmen så att jag kan ha batteriet i en batterilåda där framför husvagnen efter campingen. Då kan laddaren alltid vara i och det kommer vara väl ventilerat.

Men tackar för alla tips och hjälp med detta bekymmer. :)
 
Tror inte det är nåt problem om du byter ut det gamla batteriet mot det nya om de är på samma plats.
Har också en ctek som sitter i hela tiden, koppla in den men om du är orolig så kör på batteri en dag sen slår du på laddaren någon timme med garderoben öppen och vädra ( tror dock inte det behövs)
Batteriet har jag aldrig oroat mig för, känner mig mer orolig för gasolen trots gasol provning på besiktningen
Svetsade brevid ett batteri som exploderade och det var inte trevligt men ingen större skada skedd, tur man hade svetshjälmen på den gången....
 
Fast ventilerat behövs väl inte? Tänk på alla båtar som åker runt med flera hundra Ah under kojerna...
 
Hur är det nu, den här knallgasen som den kallas bildas den inte bara under laddning och inte hela tiden tex när man bara använder batteriet utan att ladda det?

Jag tror inte det är någon större fara att ladda batteriet speciellt inte om det står i ett skåp och det är korsdrag med fönster och dörrar öppna om så var fallet så hade vi nog sett båtar och husvagnar råka ut för detta näst intill hela tiden.

Jag hade tex inte tvekat alls att ladda batteriet under natten, man har nog ingen grill, ljus, spis på mellan 01-07 och detta skulle man kunna styra via en vanlig timer, någon form att laddning vill man nog ha en timme räcker inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.