Hej
Jag inser att det inte är exakt rätt ställe i forumvärlden, men jag hittar inget bättre.
Vill man ha råd av proffs, vänder man sig hit :D

Jag har som rubriken lyder fått fuktskador i två ytterhörn på villavagnen.
Jag plockade ner en liten bit för att se hur illa det är, och började fundera
Isoleringen ligger direkt mot aluplåten, vilket inte kan vara bra? Alu kondenserar mycket och någonstans måste det ta vägen, hur Engelsmännen tänkte här vet jag inte :D
Men när jag nu ska byta ut reglarna och panelen. Hur gör jag lämpligast för att det inte ska återkomma?
Kan man lägga något emellan plåten och reglarna, plast, förhydringspapp? Vad göra på golvet? Det lär rinna dit igen.
Det står ouppvärmt på vintern, precis som vilket fritidshus som helst, vad hade ni använt för material?stålreglar? Material på väggarna? Det är såklart smidigt med färdig mdf, men hur klarar den temperaturförändingar?

Vad gör man där det redan är angripet i golvplattan, risken för mögel är så klart stor, om det inte redan börjat.

Jag är tacksam för all hjälp och för alla råd jag kan få
 
Redigerat:
Man kan ju misstänka att konstruktionen liknar den som används i en husvagn, och där finns inga luftspalter utan isoleringen (olika former av cellplast) sitter direkt mot aluminiumplåten respektive skivmaterialet (ofta plywood) på insidan.

Kan du lokalisera var läckan har börjat? Vinkel tak/vägg?

Ta gärna några bilder så kommer det säkert fler tips.

Jag kan också tipsa om husvagnsforum.com där det finns flera trådar kring renovering av just husvagnar.

(Ett oönskat projekt som jag själv befinner mig i sedan i höstas..)
 
Ja enda skillnaden än nog att de använt vanlig gullfiber ;(
Man skulle kunna jämföra med att jag ska isolera om ett plåtskjul, ställ på en bottenplatta av trä
Hur gör jag?
 
Då var det dags
En och annan tanke har dykt upp.
Vi utgår ifrån att det är en läcka, vilket jag dessvärre inte har hittat än.

Tanken var att jag skulle tapetsera när det ändå skulle göras om.
Vad skulle ni ha använt för material? Det står som sagt ouppvärmt på vintern och utsätts såklart för temperaturväxlingar. Dessutom är väggarna inte direkt stabila, det rör sig.
Hur läser man det här?
Vilken isolering, frigolit?
Gips? Hur bra är det mot fukt och temperaturväxlingar?
Skarvar, räcker det med en remsa?

All hjälp och alla goda råd mottages tacksamt

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Principen bygger säkert, precis som med husvagnens, på att yttermaterialet måste vara helt 100% tätt. Det försöker man få till bl.a. genom gummilister tätade med butyl.

Jag har kommit förbi den tråkiga del som din bild visar, och har nyligen tapetserat och målat och håller som bäst på att återmontera inredning och möbler.

Går det att byta hela träregeln så gör det. Är det tidsödande så kan den kanske kapas med en multisåg. Oavsett så får du nog lossa på plåten utvändigt. Tänk på att stötta taket.

Cellplast är snabbt och bekvämt att arbeta med, förutsatt att du kan hitta en tjocklek som passar.
Gips tycker jag du ska avstå. Helt fel material här. Jag har använt vanlig 3 mm oljehärdad board som jag har stränglimmat även mot frigoliten. Eftersom du inte behöver ta hänsyn till vikten (som i en husvagn) så kan du ju även använda ex. plywood eller OSB.
 
Redigerat:
Tack
Jag var inne på oljehärdad board, men inbillade mig att den var tvungen att vätas först för att inte bukta?
Men limmar man den så som du beskriver borde det inte vara några problem.
Idag verkar det sitta en 3.5mm plywood, med förlimmat ytskikt/vinyl.
Tanken var att tapetsera, och jag är orolig för att det kommer att spricka, det är ingen stabil konstruktion det här.
Hur gjorde du i skarvarna? Vanlig remsa och spackel? Sedan tapet rakt över?
 
Jag har inte haft några problem med att boarden skulle bukta eller liknande.
Nu har man ju å andra sidan inga så stora sammanhängande ytor i en husvagn som du troligen har.
Jag hade nog valt ett tjockare material, så har du ju dessutom något att skruva upp saker i..

Vi har valt glasfiberväv som ytmaterial, och på den enda synliga skarven har jag tejpat med silvertape under väven.
Med tanke på att vår ju står på hjul, så funkar ju inte vanligt spackel och så.
 
Jahaja
Jag ringde runt till de lokala trävaruhandlarna för att höra om de kan hjälpa till med kapning.
Jag passade på att fråga om råd, men det var dumt. Än mer förvirrad nu.
Den ena ansåg att det inte spelade någon större roll, han hade gips i ett fritidshus och det var inga problem
Frågan om svartmögel på baksidan av gipset var han som ett frågetecken om. Så länge det är ventilerat tyckte han inte det skulle vara några problem. Dessutom kondenserar det i huvudsak på plåten, och inte mot isolerringen och gipset.

Den andre rekommenderade inte gips, ej heller våtrumsgips, men inte heller någon board. Han visste inte vad man skulle ha, bara inte det. 7mm plywood var ett alternativ, men det går inte tapetsera direkt på. Så det föll där.

Vetefan vad man ska göra, gipset är så billigt så det går självklart göra om, om det skulle skita sig. Hur stor är risken med mögel på baksidan av gipset? Det ligger isolering och reglar emot.
Får man inte i så fall samma problem med board?
 
Det var märkliga svar du fick...

Att jämföra med ett fritidshus (av normal art) går ju knappast. En vägg där är ju inte uppbyggd på detta sätt.
Hade han ingen kunskap kring mögelproblem på kartonggips, så uppfattar jag inte kompetensen där särskilt högt..

Varför skulle det inte gå att tapetsera på plywood?
Möjligen att det behöver bredspacklas på grund av ojämn yta (mer vanligt på lägre kvalitéer).
Jag kan inte se något problem med det.

Och gällande board så har vi precis satt glasfiberväv med våtrumslim på den, och målat. Mycket bra resultat.

Mögel på baksidan av kartonggips är ganska vanligt. Bl.a. därför det förbjöds i våtrum.
Jag kan däremot inte erinra mig ha sett möglig board.

Oavsett väl av väggmaterial så är det ju viktigt att du tar itu med orsaken till problemet och tätar om skarvar etc.
Men det har du säkert redan insett..
 
  • Gilla
crappy
  • Laddar…
Ja
Vad han talade om vete tusan. Men jag valde 4mm plywood, enbart för att det var det som satt där nu.
Alternativet var oljeboard som du satt upp, men den verkade lite mindre stabil.
Nu har jag kapat reglarna, men är lite fundersam på hur jag ska göra med golvet.
Ska man såga ut det som ser angripet ut?

Läckaget har jag hittat tror jag, det är den gamla hörnskarven som "karosserikittet" torkat i.
Jag fogar upp det med tremcos bygg och limfog som jag hoppas ska täta bra.
Imorgon blir det fram med trädgårdsslangen och dränka väggen
Det blir till att hålla tummarna
 
Skulle rekommendera Sika 291 alt 292 som tätning eller limning. Det är en beprövad produkt för ändamålet i all marin miljö som är hårt fuktbelastad och samtidigt håller sig elastiskt i ett fordon som rör sig i fogarna vid användning.
 
Redigerat:
Hur gick det med detta?
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.