Hej!

Jag gräver just nu upp en syrenhäck som växt i årtionden längs med en tegelfasad med en halvmeter upphöjd källarvägg. Rötterna går som långa kablar tätt mot grunden och utåt. Det är ett myller av rötter minst en meter ut från väggen och några decimeter ner. Nu undrar jag om det var förhastat av mig att gräva bort rötterna.

1. Har rötterna haft en dränerande funktion, kan de göra skada eller har de liten påverkan på husgrunden?
2. Hur återställer jag marken längs fasaden på bästa sätt (ej allt för kostsamt).

Jag är mycket tacksam för erfarenheter, tankar eller rena spekulationer för den delen :)

/Solvänd
 
Rötter nära grunden kan ha negativ inverkan på ledningssystem! Inte sällan söker de sig in i rör för dagvatten och dräneringsvatten. Jag har även sett exempel på trädrötter som gått ner i avloppsrör och täppt till.

Huruvida de bidrar till att suga upp vatten och på så sätt få bort fukt närmast grunden låter jag vara osagt. Jag har dock aldrig sett någon rekommendation som bygger på att plantera träd nära husgrunder för att på så sätt bli av med fukt.

Slutsats: Bort med skiten!

Du återställer genom att fylla på med vanlig jord. Se till att få ett fall från huset så att ytvatten kan rinna bort. Plantera inga rabatter eller liknande eftersom sådant binder vatten. Vill du ha något närmast husgrunden kan man med fördel sätta någon form av stenplattor.
 
Ska man ha växter intill huset så ska det vara i krukor.
 
Tack så mycket för era svar. Jag har grävt upp tre skottkärror med rötter och kommer nog ha att göra framöver :)
 
eviljava skrev:
Rötter nära grunden kan ha negativ inverkan på ledningssystem! Inte sällan söker de sig in i rör för dagvatten och dräneringsvatten. Jag har även sett exempel på trädrötter som gått ner i avloppsrör och täppt till.

Huruvida de bidrar till att suga upp vatten och på så sätt få bort fukt närmast grunden låter jag vara osagt. Jag har dock aldrig sett någon rekommendation som bygger på att plantera träd nära husgrunder för att på så sätt bli av med fukt.

Slutsats: Bort med skiten!
För att rötterna skall gå in i rör så måst det vara gamla dåliga rör som läcker. Ett tätt rör går inte rötterna in i, dels för att de inte kan och dels för att de inte vill, de vet ju inte att det finns något gott inuti. Så om man har rötter i rören så är det ändå dags att byta rören.
 
Om du ändå gräver så mycket vid fasaden på ett 50-talshus så kan du gräva lite till och byta dräneringen samtidigt. Det är ändå snart dags att åtgärda på ett hus som är i runda slängar 60 år. Eller så får du gräva en gång till om några år.
 
Kalle B skrev:
För att rötterna skall gå in i rör så måst det vara gamla dåliga rör som läcker. Ett tätt rör går inte rötterna in i, dels för att de inte kan och dels för att de inte vill, de vet ju inte att det finns något gott inuti. Så om man har rötter i rören så är det ändå dags att byta rören.
Dräneringsrör är ju per definition INTE täta och där brukar rötter trivas.
 
Kalle B skrev:
För att rötterna skall gå in i rör så måst det vara gamla dåliga rör som läcker. Ett tätt rör går inte rötterna in i, dels för att de inte kan och dels för att de inte vill, de vet ju inte att det finns något gott inuti. Så om man har rötter i rören så är det ändå dags att byta rören.
Ja, talar vi om helt släta PVC-rör så är det nog svårt för rötterna att ta sig in. Många hus har dock inte sådana.

Så här kan det se ut när rötter tar sig in i cementrör:
http://spolarna.com/admin/images/userfiles/rotteriror.jpg

Rören kan definitivt ha många år kvar på sin livscykel och ändå få in rötter.

När det gäller dräneringsrör är det ju inga som helst problem för rötterna att gå in. De är ju perforerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.