Hej, någon som kan säga vad texten säger exakt i HUS AMA 98 Kap NSC samt Svensk Standard SS 81 73 32 Dörrar och fönster??

Man refererar till denna text från många fönster tillverkare
 
Standarder måste man dessvärr köpa men av det lilla jag kan gogla fram så handlar det om hur en infästning skall göras eller säkerhet
 
Har också googlat och ser att det kostar därav frågan om någon besitter informationen. Är ute efter om det finns någon information gällande om kvaliten och ansvar m.m då jag har problem med fönsterna. Det finns torr sprickor och färgen spricker. Det jag kan se är att de är dåligt målade från fabrik och nu kryper problemet vidare i fönsterna. Husfabrikanten/leverantörern borde inte ha monterat dessa med gjort så ändå. Så vill se om det står något om gällande kvalites kontroller vid montering m.m
 
Hej,

Den SIS standarden gäller bara fästningsdon och har inget med själva målningskvaliten att göra. Men vad säger fönstertillverkaren när du reklamerade fönstren till dem?
 
De säger det är dax för ommålning. Reklamtion gjordes vid garanti besiktningen vilket tyder på fabrikations fel då det redan då upmärksamades på sprickor dåligt med färg och grånad m.m. på samtliga fönster. Tillverkaren har försökt laga med det visar sig nu att utföranded inte varaktiga. Så nu söker jag information om de riktlinjer de har enligt hemsidan.

Vore hemskt tacksam om någon har utrdrag på HUS AMA98 Kap NSC. Också andra saker som P-märknings regler från 2005 för jag samlar bevis mot ARN anmälan mot företaget som sålt och monterat dessa.
 
Hus 98.
NSC KOMPLETTERINGAR TILL VÄGGÖPPNINGAR M M

Transport, lagring och hantering
Glasade fönster, fönsterdörrar, väggpartier av glas, dörrar o d skall transporteras och lagras i samma läge som de skall monteras, dvs med understycket respektive tröskeln nedåt.

Alternativt får transport och lagring ske i annat läge om sakvarorna förses med transportsäkringar insatta mellan karm och båge respektive mellan karm och dörrblad.

Lagring skall ske på plan, torr, väl ventilerad och nederbördsskyddad uppställningsplats.

Beslag som levereras separat skall förvaras inomhus.

Fönster, fönsterdörrar, dörrar o d får inte under någon del av byggtiden utsättas för fuktbelastning som överskrider den normala fuktbelastningen under brukstiden.

Tillverkarens anvisningar för transport, lagring och montering skall följas.

Infästning
Fästdon
Spik, skruv o d till varor och byggnadsdelar av metall skall vara av samma material eller ha samma yta som respektive vara. Dold spikning skall utföras så att inga märken syns i den färdiga ytan.

Beslagning
Beslag avsedda att smörjas skall fettas in med vattenfritt fett.

Beslag skall vara rengjorda före smörjning.

Beslag skall vara märkta med uppgift om tillverkare och typbeteckning.

Diktning
Diktning skall utföras med material som inte är kapillärsugande eller ångtätt.

Diktning skall utföras mot alla sidor. Utrymme avsett för diktning skall fyllas. Diktning skall utföras så att karm o d inte böjs.

Diktning runt fönster, dörrar, portar, luckor o d på vilka det ställs brandtekniska krav skall utföras av obrännbart material och så att kraven på aktuell brandteknisk klass uppfylls.
 
Hur länge sedan var det garantibesiktningen gjordes? Du säger att tillverkan har målat om men att det inte håller. Är det då 4 veckor eller 4 år som färgen börjar spricka igen?
 
Får man även fråga vilken fönstertillverkare det är som har tillverkat fönstren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.