Vi bygger med Trivselhus och har nu upptäckt att huset inte stämmer med ritning utvändigt. På ena väggen övre delen, där vi inte har några fönster, sitter mitt på väggen en dropp plåt och avdelar panelen. Ser inte direkt snyggt ut. På ritningen skall det inte finns någon plåt (sånna som sitter ovanför fönster). Vad skulle ni göra? Har bild på det men vet inte hur man lägger upp bilder här.
 
Kontakta din säljare eller byggtekniker och påpeka felet och ge dig inte!
 
Är det ett 2 (eller 1½) planshus? Sitter plåten precis vid mellanbjälklaget i.s.f.?
 
Det är på utbyggnaden från huset. I den delen är det ryggåstak. Om det är mellan vind och tak skall det vara plåt där då? VArför måste det vara det om man inte har något fönster? Ingen som kan säga hur man får upp en bild här så kan jag visa på bild hur det ser ut?

 
Calle_L skrev:
Det är på utbyggnaden från huset. I den delen är det ryggåstak. Om det är mellan vind och tak skall det vara plåt där då? VArför måste det vara det om man inte har något fönster? Ingen som kan säga hur man får upp en bild här så kan jag visa på bild hur det ser ut?

Om du saknar en server att lägga bilden på, så kan du maila den till mig - så skall jag lägga upp den för dig ;-)
Du kan nå mig på byggahus (@) banvagen49.org (ta bort parantes)

/J
 
Tackar skickar ett mail
 
Här kommer Calle's bild:

callel_1.jpg

/Jan
 
har samma på mitt hus men i mitt fall beror det på de färdiga byggelementen. dell "lilla triangeln" är en läs sektion som ställs på övervåningsdelen. I vårat fall berodde det på byggsättet samt transporterna så att "paketen" inte blev för höga.

Men om detaljen inte syns på konstruktionsritningen så anser jag att de skall göra så som det står där punkt slut.

Jobbar själv med VVS man kan inte hitta på egna lösningar det är ritningen som gäller.

Tyckte själv det såg väldigt fult ut, men det blev bättre när huset var målat.

Men nåsta gång vi bygger blir det npg lösvirke. skall kolla devisen att om man bygger hus så är det först hus #3 man blir nöjd med så då har jag 2 kvar *garvar*

Lycka till och hoppas du blir nöjd med ditt hus det ser fint ut det man ser.

Patrik
 
Jag vet inte hur man skall lösa det där problemet åt dig utan att ta bort hela partiet och ersätta med nytt.
Det är ju uppenbart skarv mellan knocken och väggen och man kan ju inte "skarva" så det blir snyggt.

Dropplisten har ju en funktion för att hindra vatten att tränga in....

Personligen skulle jag nog försöka glömma det praktiska problemet men kräva en ekonomisk kompensation av tillverkaren.
 
Är inne på din linje Calle Anka men man vill ju ha lite på fötterna innan man börjar föra liv ;D

Tack för all hjälp
 
Eksjöhus kör med samma lösning.
Syns inget på deras ritningar men desto mer i verkligheten.
 
Plåten sitter i en horisontell blockskarv. Som någon sagt tidigare beror denna skarv på att man inte kan transportera så höga block som gavelspetsen utan måste skarva den så. Så blir det vid prefabricerade element i vissa situationer.
Detta är normalt inget som redovisas på huvudritning/avtalsritning och är inte att anse som ett fel. Som framgår ovan är uppfattninen huruvida det är fult eller inte delad. Jag anser att det inte är speciellt fult och således något man får leva med. Efter det att huset målats tänker man inte på det om man inte vet om det.
 
Tycker att det är en princip fråga också... är det så att det blir skarvar och liknande som inte finns med på en ritning så är det minsta hustillverkaren kan göra att påpeka detta så kunden vet om det. Annars tycker jag faktiskt att man har all rätt att klaga över detta eftersom vissa tycker det är fult och bygger man då sitt "drömhus" så är en sån detalj otroligt irriterande. Personligen tycker jag inte det är fult och skulle inte bry mig så mycket... Men jag förstår dom som tycker illa om det.

 
Klart det inte är lika snyggt som utan plåt men något man kan leva med. Vart bygger du då Carlssoni eller jobbar du möjligtvis i byggbranchen eftesom du verkar veta vad som är standard för leveranser av dessa hustyper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.