mlkjhr skrev:
Men nog är väl bilderna tagna från trapphuset? Dörren öppnas alltså utåt. Därför troligt att det finns sprintar men det vet man ju inte förrän man provat.
Bilden som handtaget och låsvredet är på måste vara tagen inifrån.
På den bilden ser det ut som om dörren öppnas inåt, man ser ingen springa mellan karm och dörrblad.
 
mlkjhr skrev:
Men nog är väl bilderna tagna från trapphuset? Dörren öppnas alltså utåt. Därför troligt att det finns sprintar men det vet man ju inte förrän man provat.
Men man har ju inte vredet på insidan och ett lock som öppna utåt på det sättet?
 
Micro skrev:
Har du likadana blanka huvuden på andra gångjärnet också ?
[bild]
Men det är ju spårskruv! Förstora bilden så ser ni.
 
mlkjhr skrev:
Men nog är väl bilderna tagna från trapphuset? Dörren öppnas alltså utåt. Därför troligt att det finns sprintar men det vet man ju inte förrän man provat.
Bilderna är tagna från insidan.
 
Dörren verkar väl hur som helst vara så sliten och misshandlad så den egentligen skulle behöva bytas ut.
För att inte tala om det uselt uppskruvade dörrfodret med en lång spricka vid varje skruv (eller spik?).

Men för att vara lite lösningsfokuserad:
Behövs dörren? Den har uppenbarligen inte använts på länge.
Är det den typen av "köksingång", som man byggde på 1920-1950-talen, för att användas av pigan/hembiträdet och av leverantörer (typiskt springpojken från speceriaffären och slaktaren)?
Då kanske dörren är helt onödig och lika gärna kunde sättas igen helt.
En dålig dörr kan ju också vara en säkerhetsrisk. Bostadsinbrott är inte ovanliga.
 
Carl_Elvis skrev:
Men det är ju spårskruv! Förstora bilden så ser ni.
Jag tycker det ser ut som spegelbilden av en taklist.
 
KnockOnWood skrev:
Dörren verkar väl hur som helst vara så sliten och misshandlad så den egentligen skulle behöva bytas ut.
För att inte tala om det uselt uppskruvade dörrfodret med en lång spricka vid varje skruv (eller spik?).

Men för att vara lite lösningsfokuserad:
Behövs dörren? Den har uppenbarligen inte använts på länge.
Är det den typen av "köksingång", som man byggde på 1920-1950-talen, för att användas av pigan/hembiträdet och av leverantörer (typiskt springpojken från speceriaffären och slaktaren)?
Då kanske dörren är helt onödig och lika gärna kunde sättas igen helt.
En dålig dörr kan ju också vara en säkerhetsrisk. Bostadsinbrott är inte ovanliga.
Jag köpte lägenheten så att jag skulle kunna hyra ut uthyrningsdelen. Att täppa igen dörren är alltså inte ett alternativ.

Jag har gallergrind på riktiga entredörren. Säkerhetsdörr är i planerna, men just nu försöker jag hitta en tillfällig lösning.
 
Micro skrev:
Har du likadana blanka huvuden på andra gångjärnet också ?
[bild]
Ja det har jag.
 
hempularen skrev:
Mäklaren ha uppenbarligen inte talat sanning. Och OM han erkänner det så borde mäklaren kompensera dig (rent moraliskt).

Formellt har du i princip ingen möjlighet att få ersättning för detta. Säljaren har ju tydligen aldrig hävdat att låset fungerar. Mäklaren kan hävda att säljaren sagt så. Du har en undersökningsplikt, enl köplagen som reglerar bostadsrättsköp.
Du läste att dörren var igenenbommad med galler under visningen?
 
Nyfniken skrev:
Jag tycker det ser ut som spegelbilden av en taklist.
Det är skruvar. Antar att det inte hjälper att skruva bort dom?!:x Går ju liksom inte lyfta upp dörren då den är låst...
 
Har du knackat ur sprinten? (sprintarna)
 
Redigerat:
Är det mutter på andra sidan skruvarna ?
Det ser ut som om dom håller gångjärnet på plats av någon anledning.
Kanske räcker att montera bort skruvarna för att demontera dörren.?
 
Det räcker knappast att lossa på skruvarna, gångjärnen går in i dörrbladet och dom går inte ta bort innan dörren är öppen.
 
Håller med "elmont", slå ner sprintarna på gångjärnen som du fått råd om så många gånger nu.
Der är inte lönt att spekulera i ämnet längre för det är ju det som är den normala proceduren för att ta bort dörren med ett låst lås.
 
oceanis skrev:
Håller med "elmont", slå ner sprintarna på gångjärnen som du fått råd om så många gånger nu.
Der är inte lönt att spekulera i ämnet längre för det är ju det som är den normala proceduren för att ta bort dörren med ett låst lås.
De lägger golv idag. Låter de bli färdiga först och sedan ska jag testa. Återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.