Freddan101 skrev:
Hur har det gått för dig?
Inflyttning i nya huset blir runt 1:e Maj. Hittills har jag bara kunna förbereda. Återkommer så fort jag har kommit lite längre. :D
 
Kul! Har själv inte hunnit mecka så mycket det senaste. Ska fixa i ordning trädgården. Funderar dock på bevattning mha. Z-wave.
 
Nyfiken. Har du kommit nåt längre?
 
följer med intresse.

Kommer flytta nästa år till nybyggt med Niube 750 och vill gärna automatisera lite skojiga saker. Att involvera värmepumpen med låter ju smutt :)
 
Är nog ganska rakt på att styra Niben, hyffsat väldokumenterat. Men det jag inte har klart för mig är om man kan plocka ut spänning till reläerna från pumpen.
 
Freddan101 skrev:
Nyfiken. Har du kommit nåt längre?
Det blev många utgifter, mycket att köpa när jag flyttade in i nya huset så därför har jag inte kunnat prioritera inköp av switcharna ännu men det kommer.

Jag har öppnat luckorna för elektroniken och tittat och det ska inte bli några problem. Det går att plocka ut 240V matning till switcharna från den undre luckan.

Jag har mätt på kortet med AUX-ingångarna och kommit fram till att plint 9, 11, 13, 15 verkar vara internt sammanbundna på kretskortet. Jag lovar att återkomma med bilder när jag köpt och kopplat in grejerna. :D
 
Hej
Mkt intressant, jag har precis installerat en F1155, fungerar nog på samma sätt. Däremot har ni inte kollat Fibaros RGBW kontroller

http://www.fibaro.com/manuals/en/FGRGBWM-441-RGBW-Controller/FGRGBWM-441-RGBW-Controller-en.pdf
http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/rgbw-controller

där står det att den matas med 12V (ist. för 230V) dvs då borde man kunna plocka matningen från kortet och sedan finns det totalt 4st styrningar på denna (potential fria enligt skiss). Jag är ingen mästare på el men det borde väl vara en bättre lösning än Relay Switch?
 
Coll skrev:
Hej
Mkt intressant, jag har precis installerat en F1155, fungerar nog på samma sätt. Däremot har ni inte kollat Fibaros RGBW kontroller

[länk]
[länk]

där står det att den matas med 12V (ist. för 230V) dvs då borde man kunna plocka matningen från kortet och sedan finns det totalt 4st styrningar på denna (potential fria enligt skiss). Jag är ingen mästare på el men det borde väl vara en bättre lösning än Relay Switch?
Jag kan inte se att utgångarna är potentialfria. Annars hade det varit en bra lösning. :)
 
Läs i PDF:en under "Notes for the diagram" exv. IN1 är potential free 0-10V och "assigned to R"
 
Coll skrev:
Läs i PDF:en under "Notes for the diagram" exv. IN1 är potential free 0-10V och "assigned to R"
Men vi behöver potentialfria strömbrytare/kontakter som utgångar. IN1 är ju en ingång avsedd att styra en utgång. :)
 
Hej igen
Ok, jag kanske inte fullt ut är med. Menar du att Relay Switchen är potentialfri om man inte matar den med spänning dvs låter bli att koppla "I" ingången på den och att det är därför den funkar?
 
Coll skrev:
Hej igen
Ok, jag kanske inte fullt ut är med. Menar du att Relay Switchen är potentialfri om man inte matar den med spänning dvs låter bli att koppla "I" ingången på den och att det är därför den funkar?
Ja, det är mekaniska kontakter och något annat skulle jag inte våga ansluta mot min värmepumps ingångar på kretskortet.
 
Tack för svar, då trillar polleten ner :) Du har inte lust att tala om hur du tänkte själva kopplingen mellan Fibaro och plintarna skulle bli, typ plint X till O1 etc, hade varit väldigt uppskattat!
 
Nä, självklart skall du inte ta något ansvar, allt sker under eget ansvar och som du säger så skall en elektriker koppla in. Men det är guld värt ändå, tack!
 
Var hittade du 230V i pumpen? Du trodde dig hittat 12V också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.