Vi har idag ett garage med platt tak som behöver få ny taktäckning och jag behöver även bygga någon form av vedförråd. Jag har därför börjat fundera på om jag kan bygga ut garaget och samtidigt bygga ett lutande tak (ej sadeltak utan ett som lutar åt ett håll). Taket är idag 6,4x6,4m och jag funderar på att bygga ut det ungefär 2,4m (15m2) längs ena sidan för att rymma ved och lite annat smått och gott. Tanken är att det ska vara oisolerat och som golv så funderar jag på att köra trall på plint. Behöver jag gräva ut något och lägga makadam för att undvika den värsta fukten eller funkar det ändå?

Vilken lutning bör man ha? Vill ju höja taket så lite som möjligt. Eller ska man försöka bygga ut utan att höja taket? Jag vill undvika att bara bygga på en ryggsäck med snedtak på den nybyggda delen. Jag vill alltså att garaget ska se ut som om det var tänkt att vara såhär från början. Kanske ska tillägga att jag bor i ett kedjehus där nästan alla har platta garage. Det byggs ett nytt garage på en tomt med sadeltak istället så det verkar ju som att man får ändra takkonstruktion iaf. Behöver jag bygglov med tanke på de nya reglerna eller kan jag bara köra på? Kan jag bygga större än 15kvm eller måste det vara en separat byggnad för att få bygga större?
 
Inte säkert du behöver bygglov, det kan styras av detaljplanen mm. Dock är du alltid anmälningskyldig för din utbyggnad.
 
Ringde kommunen och det är bygglov som gäller 😞 Får se hur jag gör.
 
Om jag bygger ett löst vedskjul av modellen tre väggar och en öppen långsida kan jag då slippa undan all pappersexcercis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.