Håller på att bygga badrum i gammalt hus från 1888. Rummet var kök tidigare och det finns en murstock som utgör ett innerhörn i rummet. Där stod tidigare en järnspis.

Vi har dragit nya rör i skorstenen och ett kommer nu ut i det som skall bli badrummet.

Vår dröm är att ha en kamin där, men efter ett besök hos kaminbutiken förstår vi att det blir krånligare än vi trott. Murstocken var väldigt sned jämfört med våra nya raka väggar så vi har börjat putsa "klickar" här och var lite grovt där vi sedan tänkte limma dubbel våtrumsskiva. Sedan tätskikt på detta och kakla upp till bröstning och sedan målat med våtrumsfärg ovanför detta.

Trots att våtrumsskiva inte brinner så klassas det heller inte som en brandmur eller vad det kallas. Kaminer har ju ett väldigt långt avstånd till sånt som inte är en brandmur och så långt bort från väggen kan vi ju inte ha kaminen.

Ett badkar är det som kommer finnas närmast. Har inte exakta mått ännu, men blandaren till denna är väl kanske 1-1,5 meter från ytterkant murstock.

1. Vad händer med tätskiktet när det blir varmt?
2. Behöver vi sätta sådana där 50 mm tjocka skivor som man gör brandmurar av?
3. Kan man då ha tätskikt på en sådan skiva?
4. Kan man hoppa över tätskiktet på murstocken och bara vika upp en bit från golvet?

Hoppas någon har svar, vi vill så gärna ha en kamin i badrummet!
 
Hade det varit jag så hade jag bara putsat och målat murstocken. Dra upp golvets tätskikt ngn dm och kakla på det. Men sen bör du ju helst inte spruta vatten direkt på murstocken....
 
D09
Kul ide med kamin i badrum :)

Hur stort är badrummet?

Har ni layout/bild/ritning?
 
Larsa skrev:
Hade det varit jag så hade jag bara putsat och målat murstocken. Dra upp golvets tätskikt ngn dm och kakla på det. Men sen bör du ju helst inte spruta vatten direkt på murstocken....

Ja, jag funderar på den lösningen. Dock blir jag osäker hur långt från duschen detta blir från badkaret men skall mäta i morgon. Om det går att få murstocken till våtzon 2 så borde detta alternativ vara bäst, men då behöver man kanske kakla hela vägen upp just där kaminen står på grund utav värmen. Känns som att den skadar kaklet mindre än vad den skadar väggfärgen.
 
Redigerat:
Gissar att ni vill ha en gammal fin kamin som passar med ert gamla hus men annars så kräver inte moderna kaminer mycket avstånd. Vår Contura kan stå 10 cm från brännbar vägg (bakåt och snett bakåt).
 
  • Gilla
Carl-Johan Bauhn
  • Laddar…
Gör som Larsa skrev. Det finns ingen lag om tätskikt och våtzoner. Murstocken tar knappast någon skada om den blir blöt någon gång av misstag.
 
Vi hade en gjutjärnskamin i badrummet i tidigare hus. Det blev dock ingen större hit på grund av att man behöver upp och titta till elden och lägga i titt som tätt i små kaminer. Är det inte just kombinationen bad / brasa som ni vill ha så ändrar det läget.


Värmare i karet och golvvärme gjorde mer för komforten vid långa bad.
 
D09
Fint :)

Ni har inte funderat på hörnbadkar etc för att få lite distans till kaminen :)

Så man kan ligga i bubblet och spana in lågorna :)
 
Tack för era svar.
Jag har gjort lite efterforskningar. Kan var bra för någon att veta som hittar denna tråd och undrar samma saker.

Tätskiktet från Ardex tål 90 grader.
Våtrumsfärgen från Jotun skall inget hända med så länge man kan ta på ytan utan att själv bränna sig.
Badkaret från Hafa tål 70 grader utan problem. Det som händer när det blir varmare en lång period är att gelcoaten gulnar på den platsen.

Vi har beslutat att göra så att vi putsat upp murstocken med putsbruk, bredspacklar den med våtrumsspackel för att sedan sätta tätskikt och kakel på nederdelen samt våtrumssystem & färg på ovandelen. Så långt har vi klarat tätskitet och då kommer vi till nästa problem att lösa - badkaret.


Vill vi ha en gjutjärnskamin som vi först var inne på så kommer den hamna för nära badkaret som redan är inköpt och väl inmåttat med vattenrör och sådant. Därför kommer vi behöva då bygga upp en liten vägg i brandskyddsmaterial som vi kaklar. Detta tycker vi inte blir fint så badkaret är helt fristående, så vi kommer troligen välja en lite mer modern kamin från Contura som endast behöver väldigt små marginaler till brännbara material.
 
D09
Varför inte göra en plattform så man får upp kaminen ovanför badkaret =) Så man ser att man eldar massa och slipper böja sig? ( obs, spontan idiottanke )

kanske inte går med tanke på befintliga anslutningspunkter
 
Här kommer några bilder från putsandet för den som är intresserad.

IMG_4859-e1404496430252-600x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4873-e1404496380960-600x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4874-e1404496337999-600x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.