Hej!
Någon som vet om det är OK att ha bergvärme och dricksvattenuttag i samma brunn.
tidigare var det ej OK på grund av att man körde glykol i systemet,men nu är det ju sprit i systemet så reglerna borde vara annorlunda nu.
Tacksam för info :rolleyes:
 
A
Har en kompis som kör detta
Alltid kallvatten i kranen...väldigt kallt...
Men det värms ju upp av bergvärmepumpen, blir liksom en evighetsmaskin....
När värmepumpen inte kan ta ut mer värme ur brunnen spolar han bara kallvatten ur kranen tills vattnet är slut i brunnen och nytt varmare vatten flutit till, krävs dock att man har bra tillflöde, det har han då hela sjön Åsnen ligger granne.
Energieffektivt?
Tveksamt?
 
  • Gilla
teknikoenergi
  • Laddar…
Ur giftighetssynpunkt så tror jag inte brinevätskan nu är så mycket nyttigare än förr. Det är knappast vanlig etanol i systemet. Så jag tvivlar på att det skulle vara godkänt.

Men det finns ju ett praktiskt problem också. Standarddiamtern för begvärmebrunnen räcker percis för att få ner de två slangar som behövs. Skall du ha ner en slang till, och kanske en pump också, så antar jag att det måste borras ett grövre hål. En sådan avvikelse från standard lär inte vara billig.
 
  • Gilla
teknikoenergi
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Har en kompis som kör detta
Alltid kallvatten i kranen...väldigt kallt...
Men det värms ju upp av bergvärmepumpen, blir liksom en evighetsmaskin....
När värmepumpen inte kan ta ut mer värme ur brunnen spolar han bara kallvatten ur kranen tills vattnet är slut i brunnen och nytt varmare vatten flutit till, krävs dock att man har bra tillflöde, det har han då hela sjön Åsnen ligger granne.
Energieffektivt?
Tveksamt?
När inte värmepumpen kan ta mer värme ur hålet har det frusit och då blir det svårt att spola vatten. Om man ska samköra måste man se till att inte brunnen blir för kall.
 
A
Never the less
Han har en grävd brunn
Och håller koll på det här med vattentempen
 
Då kan man väl knappast kalla det bergvärme?

Låter snarare som någon maskerad (Åsnen)sjövärme :)

Varför lägger han inte ut slangarna i sjön i stället?
 
  • Gilla
teknikoenergi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.