Hej,

Skall byta några fönster i huset och kommer att välja aluminiumklädda. De skall vara vita och valet står då mellan NCS S0502-Y med glans 70 eller RAL9010 med glans 30.

Valet känns lite som pest eller kolera. S0502-Y skulle vara att föredra men å andra sidan känns glans 30 på aluminium trevligare. Foder är målade med Beckers Utevit.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se båda alternativen sida vid sida.

Finns det någon som har aluminiumfönster med RAL9010? Eller någon som har en åsikt (dum fråga ;) )?
 
Översätter man RAL Till NCS så är 9010 = 0502-Y.
Glans 30 är klart snyggast. Mattare färg ser minde plastigt/metalliskt ut.
 
Tackar, stämmer med mina tankar.

Även om RAL9010 anses vara samma som S0502-Y av fönsterbranchen så säger många att den upplevs vitare vilket även tillverkaren säger. Det gör mig lite fundersam...
 
Ral 9010 är vitare än NCS S 0502 - Y. Men åtminstone jag kan bara avgöra vad som är vad om jag får se bägge intill varandra. Jag är mycket tveksam till att någon klarar att avgöra om det är 9010 eller 0502-Y i ett "blindtest".

Vilken glans man ska ha är såklart en smaksak. Jag har glans 70 på mina, och ingen har klagat.
 
Som tidigare personer har svarat är RAL 9010 något vitare men du kommer inte se någon skillnad utomhus. Olika prover av NCS S 0502-Y kan skilja sig lika mycket i nyans beroende av tillverkare och färgtyp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.