Måste höra lite. Jag har en tomt och den är en jordbruksfastighet, om man bygger en lite friggebod på den, nåt som säger att man inte får? Sen vad den används till är väl ingen som bryr sig i kanske?
Och dessa nya regler om 25kvm eller fortfarande 15kvm?
 
Redigerat:
Då får bygga hur många du vill bara den sammanlagda arean inte är större än 15 kvm.

Du kan nästan ha den till vad som helst men du får inte dra in vatten och avlopp.

Friggeboden är samma regler, amx 15 kvm.

Komplementhus är 25 kvm och där får man dra in vatten och avlopp, dock krävs en bygganmälan.
 
Om det är en jordbruksfastighet får du väl bygga nästan vad som helst eller? Gissar att fastigheten kanske dessutom ligger utanför detaljplan? Då får du helt andra regler än max 15 kvm frigga. Ring någon på kommunens byggnadsnämnd, de borde kunna vägleda dig.
 
aha, intressant, ska väl kolla upp det. Men ändå finns de då nån regel om max antal byggnader iaf jag vill ha två,en friggebod och ett större uthus t.ex?
 
The_Nyll skrev:
aha, intressant, ska väl kolla upp det. Men ändå finns de då nån regel om max antal byggnader iaf jag vill ha två,en friggebod och ett större uthus t.ex?
Jag har för dålig kunskap om detta tyvärr, är det byggnader som används i produktion tror jag det i princip inte finns någon gräns. Men det låter på dig som att det kanske inte är något vagnslider du ska bygga? :)
 
beror på hur man ser de, har en granne i området som bara slängde upp nåt typ byggnad, sa att skulle förvara en traktor där, nämde inte ens nåt för grannarna. =) bara sådär stod det där. =) och inte haft nån traktor där än. =)

Men i mitt fall, är väl ute efter förrådsytor t.ex kommer varken dra in el, vatten och avlopp i första taget, v/a de kommer väl de året man har råd och de är dags för riktig hus om de är möjligt de året. =) men visst kan man tänka lite på framtiden och bygga t.ex uthus på ett sett så att om x antal år man kanske kan isolera och få in värme osv. och omvandla det till annat t.ex och samma med friggeboden än att de bara blir nåt otät byggnad som säga.. =)
 
Mikael_L
Det är bara att bygga, + typ så stort du vill ... :)

Ha bara en plan på vad du ska ange för anledning till byggnaden som kan ha med jordbruksfastigheten att göra.

Det kan vara verktygsförvaring, raststuga, förvaring av utsäde, skörd, gödsel eller kemikalier, eller fordon för fastighetens bruk.
Det behöver givetvis inte vara sådant inne i byggnaden precis när dom frågar heller. :)

Men ju rimligare användningsområde du tänker dig (låtsas) desto bättre, givetvis.
Farsan (med jordbruksfastighet) byggde ett skotergarage för skotern som användes ibland för att frakta ner lite huggna träd på vintern.
Skotergaraget rymde givetvis privatbilen och en hel del mekutrymme, ett förråd i bakre halvan osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
hehe =) bara kollar lite för säkerhets skull. och, ja en skoter äger jag ;) även om en 02:a rave 800 kanske inte är nån arbetsskoter ;) men nog finns de fyrhjuling, traktor, skogsägare osv inom familjen, så borde gå att hitta på nåt isåfall. =)
 
Om du ska inreda den för boende i ett senare stadie krävs ändå bygglov/bygganmälan.
 
Mikael_L
Mmmm, precis.
Uppföra bostad eller konvertera till bostad är inte bygglovsfritt på någon fastighet.
(Fast tja, med atterfallaren är det ju det nu, "bara" bygganmälan och allt annat som dom kan tänkas vilja få in ...)
 
ja, me bygglovet kommer väl isåfall den dagen isåfall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.