När vi ska bygga vårt garage till vårt hus som drar igång runt årskiftet så funderar vi på det här med vatten och avlopp till garaget.

Jag har inget behov av en golvbrunn i garaget, däremot vill jag gärna ha en diskho i garaget som man kan använda som "grov" ho för att skölja/tvätta händer, penslar och ha tillgång till vatten i garaget.

Vad gäller för regler om jag ENDAST vill ha en diskho i garage, MÅSTE jag då ha en oljeavskiljare till denna ho, eller kan man bara ansluta den till husets avlopp?
Dom penslar och grejer jag rengör och använder diskhon till i garaget, hade jag ju ändå fått gå upp till huset för att göra. Så en oljeavskiljare för detta känns ju löjligt, men det skulle inte förvåna mig om dom kräver oljeavskiljare så fort man ska ha ett avlopp i garaget....

Någon som vet vad som gäller för detta?

Mvh
 
I vår kommun var vi inte tvungna att ansluta golvbrunn och ho till avskiljare om vi byggde mindre än 45 kvadrat.
Ring kommunen och fråga, det kanske skiljer sig åt i landet.
 
Tror inte ditt garage är ett garage i den meningen...biluppställningsplats tror jag namnet var tidigare....
 
Vitsen med allt detta är just att man INTE skall tvätta penslar i ho och skölja ner massa kemikalier till vattenverken. I Härryda rekommenderar de att inte ha avlopp alls i garaget.
 
Jag tror framförallt det handlar om oljespill och grövre kemikalier som rinner ner i avloppet om man tvättar bilen inne i ett garage. Vilket jag förstår...

Men att tvätta smutsiga händer, penslar och dylikt... Har man ingen ho i sitt garage, så gör man det ju ändå i sitt grovkök. Så det hamnar ju där oavsett. Därför tycker JAG att en ho i garaget inte borde ha samma regler som gäller golvbrunnen... Men det är klart jag tycker, för jag vill ju ha en ho i mitt garage! :)
 
Vad får dig att tro att kommunen vill ta emot ditt färgavfall från penslar och grejor som du rengör i sitt reningsverk?
 
Självklart vill ju reningsverket ta emot så lite kemikalier som möjligt men i detta fallet är ju inte frågan om man får göra det utan om man får ha diskho i garaget för att tvätta händerna. Jag skulle fråga kommun direkt.
 
Har pratat med kommunen nu, och det är inga krav om jag bara sätter in en diskho i garaget. Jag får lov att koppla denna direkt till husets avlopp.....

Sätter jag golvbrunn är det oljeavskiljare som gäller!

Perfekt! :)
 
  • Gilla
VillaCamilla
  • Laddar…
Kolla om du kan komma undan med ett s.k. oljestopp, det är en insats som du sätter i golvbrunnen, som ett modifierat vattenlås. Betydligt enklare och billigare än en oljeavskiljare.

Edit.
Jag såg nu att golvbrunn inte var aktuell i ditt fall så då kan du bortse från detta tips, men alla andra som får problem med att få en golvbrunn godkänd kan ju ha nytta av tipset.
 
Vilken kommun bor du i?
 
Gabbe1 skrev:
Kolla om du kan komma undan med ett s.k. oljestopp, det är en insats som du sätter i golvbrunnen, som ett modifierat vattenlås. Betydligt enklare och billigare .
Jag kollade upp oljestopp då det verkar väldigt smidigt, men som jag förstår är det främst ett komplement till olje avskiljare för att ta hand om den mest koncentrerade oljan?
 
Jag kom (efter lite förhandlande) undan med oljestopp när jag byggde 75m2 garage med golvbrunn i Mariestad för 5 år sedan.
Det är mycket stor skillnad runt om på landets kommuner hur de ser på golvbrunnar i garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.