Vad bör man tänka på vid ett privat husköp utan mäklare?

det är ett gammalt hus och handlar inte om så mycket pengar.

jag har aldrig köpt hus eller tagit lån förut så jag är grön på ämnet! :D
 
Inte så speciellt mycket.
- Du måste ha koll på de regler som gäller vi husköp
- Du måste ha ett giltigt kontrakt - var noga med att allt ni vill ha med står i kontraktet
- Ta gärna ett vittne med i kontraktskrivandet, exempelvis en bankman
- Du måste veta till vilka myndigheter du ska rapportera ditt husköp

Thats it - det räcker så.

Att sälja/köpa hus är inte svårt. Det som mäklaren gör är i princip att värdera huset och vet hur det ska annonseras för att hitta köpare (samt lite pappersexercis).
 
lastkaj skrev:
Inte så speciellt mycket.
- Du måste ha koll på de regler som gäller vi husköp
- Du måste ha ett giltigt kontrakt - var noga med att allt ni vill ha med står i kontraktet
- Ta gärna ett vittne med i kontraktskrivandet, exempelvis en bankman
- Du måste veta till vilka myndigheter du ska rapportera ditt husköp

Thats it - det räcker så.

Att sälja/köpa hus är inte svårt. Det som mäklaren gör är i princip att värdera huset och vet hur det ska annonseras för att hitta köpare (samt lite pappersexercis).
okej...

och på tomten på huset jag ska kolla på står det en telefonstolpe mitt på gräsmattan ?
bör det stå med i nått papper att den står där eller? eller kan man be dom flytta den?
 
Etersom man som köpare har undersökningsplikt så bör man gå igenom hela huset noggrannt, titta på allt och framförallt använda näsan. Luktar det fukt eller mögel så bör vara mer vaksam. Mögellukt verkar näsan vänja sig vid ganska fort så det är just när man stiger in i huset, ett stängt rum eller ner i ev källarvåning som man känner lukten tydligt. Det är svårt att bli av med lukten, det är hälsovådligt och allmänt otrevligt. Öppna och titta/lukta i garderober mot ytterväggar. Titta efter fuktfläckar i tak (tyder på otätt yttertak), fukt i diskbänksskåp, kolla in dusch/bad. Vatten-, fukt- och mögelskador är bland de dyraste och besvärligaste att åtgärda. Det kan kännas som man snokar om man är noggrann vid sin undersökning men det är just det som lagen förväntar sig av köparen.
Glöm inte att kolla upp det ekonomiska , uttagna pantbrev, befintliga lån. Säljaren bör kunna visa upp ett färskt gravationsbevis så du vet att alla uttagna pantbrev överlämnas vid övertagandet.
Är man fortfarande intresserad efter detta är det dags för ev prutning och till slut litet pappersarbete. I bokhandeln finns alla erforderliga köpehandlingar att köpa som gör att man inte glömmer något.

Lycka till
Bobo
 
Troligen står telefonstolpen där med den dåvarande ägarens tillstånd. Stolpen behöver inte tas upp i köpehandlingarna om det inte är så att du kräver att nuvarande ägare skall se till att den flyttas om det går. Annars kan man alltid tala med Telia om saken men det är inte säkert att man lyckas.
 
Finns nog anledning att ta ett snack med kommunens byggavd. så att dessa inte har några planer för området som kan påverka köpet. Kommunen skall ändå tillfrågas, angående förköpsrätt= en viktig handling.
 
1. Besiktiga huset så att du har koll på vad du köper. Intervjua säljaren eftersom han har upplysningsplikt om det är något fel med fastigheten.

2. Skriv ett köpekontrakt där ni noga skriver i vad köpet avser. Ta också upp ev. lös egendom som ingår i köpet, upplysningar av vikt, överlåtelsetidpunkt (dag klockslag), köpeskilling, kostnad för att bryta kontraktet, fastighetsbeteckning, säljare, köpare och bådas underskrifter.

3. Skriv ett köpebrev med samtliga uppgifter om fastigheten, köparen, säljaren och köpeskillingen. Allas underskrifter samt vittne. (brukar skrivas på i banken.

4. Betala.

5. Registrera lagfart hos tingsrätten.
 
saturnus2 skrev:
Kommunen skall ändå tillfrågas, angående förköpsrätt= en viktig handling.
Gäller väl bara om tomten är över en viss storlek? I vårt fall var det aktuellt då den tomt vi köpte var över 3000 kvm.
 
och på tomten på huset jag ska kolla på står det en telefonstolpe mitt på gräsmattan ?
bör det stå med i nått papper att den står där eller? eller kan man be dom flytta den?
Jag förmodar att du köper fastigheten i befintligt skick - o då står ju stolpen där. Vill du ha något extra gjort så måste detta finnas i kontraktet.


Etersom man som köpare har undersökningsplikt så bör man gå igenom hela huset noggrannt, titta på allt och framförallt använda näsan. Luktar det fukt eller mögel så bör vara mer vaksam. Mögellukt verkar näsan vänja sig vid ganska fort så det är just när man stiger in i huset, ett stängt rum eller ner i ev källarvåning som man känner lukten tydligt. Det är svårt att bli av med lukten, det är hälsovådligt och allmänt otrevligt. Öppna och titta/lukta i garderober mot ytterväggar. Titta efter fuktfläckar i tak (tyder på otätt yttertak), fukt i diskbänksskåp, kolla in dusch/bad. Vatten-, fukt- och mögelskador är bland de dyraste och besvärligaste att åtgärda. Det kan kännas som man snokar om man är noggrann vid sin undersökning men det är just det som lagen förväntar sig av köparen.
Glöm inte att kolla upp det ekonomiska , uttagna pantbrev, befintliga lån. Säljaren bör kunna visa upp ett färskt gravationsbevis så du vet att alla uttagna pantbrev överlämnas vid övertagandet.
Detta ska göras oavsett om det köps via en mäklare eller privat!
 
ArcTeryx skrev:
*Har ej hunnit kontrollera att gränsen är 5.000 kvm
Kommunberoende tror jag - för vi åkte dit på en sån kontroll och tomten är ca 4800 kvm -
under 5000 iaf. Vill minnas att mäklaren sade att det gällde över 3000 kvm på Ekerö, men jag kan ha fel - kolla upp det. För vår del var kommunen som tur är inte intresserade :)
 
citat från lastkaj 7.2 2006 15.23
Detta ska göras oavsett om det köps via en mäklare eller privat!
Visst är det så men köper man privat har man ingen "pappa" som talar om det.
 
Byggis1976 skrev:
Badrummen är dyra, kolla om det finns BKR intyg. Eller ha detta med i budgeten att även ett "på ytan snyggt" badrum kan behövas göras om inom ett par år - speciellt om besiktningen visar på konstigheter som dock de flesta mäklare viftar bort lätt. :)
Tveksam om de verkligen är intresserade av detta hus fortfarande efter 5 år ;)
 
det är bara en sak som är viktigt. det är att kontraktet blir rätt skrivet. dvs inga tveksamheter utifall ni börjar tycka olika.

det de övriga skriver ang besiktningen, skicket osv är viktigt oxå, men det är många som struntar i det. är du t.ex. byggare själv eller kunnig i ämnet så kvittar det om du besiktar, juridiskt sett. man anser att du borde ändå fatta.
 
Jorg skrev:
Gäller väl bara om tomten är över en viss storlek? I vårt fall var det aktuellt då den tomt vi köpte var över 3000 kvm.

förköpsrätt är borta sedan 1/5 2010
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.