Jag håller på att slutföra jobbet med vår tvättstuga och det enda som är kvar är att installera en(vattenburen) fläktkonvektor. Det kommer att kosta en hel del att få den inkopplad.
Nu har jag börjat fundera på om jag ska strunta i att installera den och spara ca10000-15000kr
Förutsättningarna är följande:
Källaren är välisolerade.
Det är golvvärme i resten av källaren.
Ftx ventilation med från luft i tvättstugan.
Pannrummet ligger i hyfsad närhet till tvättstugan.
Det tillkommer värmen från tvättmaskin och torktumlare(eventuellt torkskåp i tramtiden)

Kommer det behövas en fläktkonvektor?
 
Skippa den och köp en luftavfuktare istället skulle jag säga. Den torkar tvätten bra mycket snabbare!
 
noone70 skrev:
Jag håller på att slutföra jobbet med vår tvättstuga och det enda som är kvar är att installera en(vattenburen) fläktkonvektor. Det kommer att kosta en hel del att få den inkopplad.
Nu har jag börjat fundera på om jag ska strunta i att installera den och spara ca10000-15000kr
Förutsättningarna är följande:
Källaren är välisolerade.
Det är golvvärme i resten av källaren.
Ftx ventilation med från luft i tvättstugan.
Pannrummet ligger i hyfsad närhet till tvättstugan.
Det tillkommer värmen från tvättmaskin och torktumlare(eventuellt torkskåp i tramtiden)

Kommer det behövas en fläktkonvektor?
10-15k låter mycket för en fläktkonvektor ink. installation särskilt om pannrummet ligger nära.
 
MB77 skrev:
10-15k låter mycket för en fläktkonvektor ink. installation särskilt om pannrummet ligger nära.
Fläktkonvektorn går på 5000kr
Pex rör i rör 500kr
250kr för vägg koppling pex-> koppar
Det är bara materialet jag vet.
6-8 timmar jobb för rörisen, 2000kr
Sedan ska han ha 400kr bara för att hoppa in i bilen
Sedan tillkommer det rör och rörkopplingar, avstängningventiler mm
Det finns goda chanser att spränga 10000kr vallen... :(
 
A
Ftx samband med avfuktare i tvättstuga låter som energislöseri
Den torra luften sugs ju ut!
 
Mikael_L
Jag skulle sätta en vanlig radiator (om värmen ens behövs). Och om det senare visar sig vara problem att få tvätten torr komplettera med en avfuktare.
Och så måste kanske ventilationen justeras, eller göras reglerbar (ett spjäll) i sådant fall. (i enlighet med electroluxaren's inlägg.)
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle sätta en vanlig radiator (om värmen ens behövs).
Det är själva grundfrågan. Om värmen behövs eller inte.
Jag tror det lutar mot att jag drar pex-rören så det är förberett. Sen så får vi det hur det går i vinter.
Pex rören är i sammanhanget en liten kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.