Heh, jag snackade också med Oscar på Indego-supporten idag. Även år Indy är nu inlämnad för garantiservice för den trasiga nätdelen eller laddstationen.
 
Mikael_wi skrev:
som jag förstod manualen så var det minst en meter mellan de olika öarna och inte ö och själva trädgårdskanten. Det betyder i så fall att man måste minst ha sina olika rabatter 1meter +35+35= 1,7meter från gräsmattekanten vilket känns rätt begränsat
Jag har den senast versionen 5.9 och då måste du ha minst 1 meter mellan ö tråd och begräns tråd. Jsg vet eftersom jag har en liknade installation
 
Jag har skaffat mig en Indego (2013, 75db, 5.8) och började med att skicka den för uppgradering till 5.9 innan den ens tagits i bruk i min trädgård.
Medan den är på fixning så tänkte jag lägga tråden men stötte på patrull direkt. Trädgården är från 30-talet med mycket passager, träd och kringeli-krokar. Det finns få långa raka ytor och problem blev att hitta en bra plats till dockan och nu behöver jag er veteraners hjälp.
Jag gjorde en skiss på det optimala läget i trädgården att ha dockan men jag är väldigt osäker på om det funkar? Avståndet bakom är långt ifrån 2 meter men jag läste om nån som tidigt i tråden (tidernas begynnelse?!) hade en 90-graders sväng av kantkabeln nästan direkt inpå laddstationens baksida.

Alternativ 1:
Laddare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle kunna utnyttja åtminstone en bit av rabatten om jag är snäll säger min kära hustru, om det nu skulle hjälpa.
Alternativ 2:
Laddare2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, hopplöst att få att funka, eventuellt möjligt eller kanske till och med troligt att det bara är att tuta och köra?
 
TrumJalle skrev:
Jag har skaffat mig en Indego (2013, 75db, 5.8) och började med att skicka den för uppgradering till 5.9 innan den ens tagits i bruk i min trädgård.
Medan den är på fixning så tänkte jag lägga tråden men stötte på patrull direkt. Trädgården är från 30-talet med mycket passager, träd och kringeli-krokar. Det finns få långa raka ytor och problem blev att hitta en bra plats till dockan och nu behöver jag er veteraners hjälp.
Jag gjorde en skiss på det optimala läget i trädgården att ha dockan men jag är väldigt osäker på om det funkar? Avståndet bakom är långt ifrån 2 meter men jag läste om nån som tidigt i tråden (tidernas begynnelse?!) hade en 90-graders sväng av kantkabeln nästan direkt inpå laddstationens baksida.

Alternativ 1:
[bild]

Jag skulle kunna utnyttja åtminstone en bit av rabatten om jag är snäll säger min kära hustru, om det nu skulle hjälpa.
Alternativ 2:
[bild]

Vad tror ni, hopplöst att få att funka, eventuellt möjligt eller kanske till och med troligt att det bara är att tuta och köra?
Det är vid karteringen som det är viktigt med cirka 1.5 meter. Sen kan du flytta om kabel. Funkar för mej i varje fall. Har en raksträcka nu på cirka 80 cm.
Om du tar en titt på mitt klipparhus under tråden hus till robotgräsklippare så ser du att jag har en 90 graders kurva och sen cirka 80 cm
 
Redigerat:
Turbin skrev:
Det är vid karteringen som det är viktigt med cirka 1.5 meter. Sen kan du flytta om kabel. Funkar för mej i varje fall. Har en raksträcka nu på cirka 80 cm.
Om du tar en titt på mitt klipparhus under tråden hus till robotgräsklippare så ser du att jag har en 90 graders kurva och sen cirka 80 cm
Hmm, när jag kollar på dina bilder i "hus"-tråden så ser det ut som det är 1,5-2 meter från baksidan av huset till muren? Dvs ser det ut som om du uppfyller manualens måttangivelser runt laddstationen?
 
TrumJalle skrev:
Hmm, när jag kollar på dina bilder i "hus"-tråden så ser det ut som det är 1,5-2 meter från baksidan av huset till muren? Dvs ser det ut som om du uppfyller manualens måttangivelser runt laddstationen?
Till muren ja men klipparen kommer genom grinden
 
Såg att det var en Indego som nyss körde runt i TV4s studio nu på morgonen, med ett inslag om robotgräsklippare. Inslaget var fö. ganska värdelöst.
 
nu var det ca 1 dag sedan jag karterade och efter det tog jag klipp, nu har indegon hållt på ca 1 dag och fortsätter, antar detta är normalt första gången. Antar man sätter ett tidschema sedan och så den kanske klipper alla vardagar några timmar om dagen
 
Turbin skrev:
Till muren ja men klipparen kommer genom grinden
Då förstår jag! Tack för förtydligandet.

Jag inser att det kanske inte riktigt framgick av min skiss men alternativen jag hade rörde sig om en 90 graders sväng på kanttråden 10-35cm från baksidan. Är det nån som provat att ha en sväng så tight inpå laddstationens baksida?
 
Hej,

har inte nån lyckats hitta 5.9 firmware? Prata med supporten (eller rättare sagt en som satt i en växel och läste innan till) De sa "När du måste skicka den till danmark för uppdatera" Låter ju sjukt! Ska jag skicka ett 20kg (säkert 40kg volymvikt) till danmark för de ska uppdatera den som säkert tar 5min. Va f-n , löjligt! Lägg ut filen så får de som känner att de kan uppdatera maskinen, går det fel får man väl skylla sig själv. Eller sälj ett SD kort med uppdateringen på för 200kr. De hade ca 5v kö nere hos bosch i DK.

Så om nån har fått tag i filen, dela.. please..
 
Klipparen finns för 9999:- på jula för medlemmar.
Känns som ett bra pris.

Kan inte se skillnad på modellerna så har ingen aning vilken det är.
 
indigo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en korridor som ser ut som på bilden. Tror ni det är bättre att dra om här så man får klippa korridoren manuellt, verkar som klipparen går emellan men det kanske gör det tar onödigt mycket längre tid som den får stå och tänka mm
 
GustavGBG skrev:
Klipparen finns för 9999:- på jula för medlemmar.
Känns som ett bra pris.

Kan inte se skillnad på modellerna så har ingen aning vilken det är.
Tänkte precis tipsa om detta... men du var före. Har ingen gräsmatta ännu så det lär dröja något år innan det investeras i robot.
 
vad skall man ha för avstånd på klippningen i inställningarna? den står på auto nu
 
TrumJalle skrev:
Jag har skaffat mig en Indego (2013, 75db, 5.8) och började med att skicka den för uppgradering till 5.9 innan den ens tagits i bruk i min trädgård.
Medan den är på fixning så tänkte jag lägga tråden men stötte på patrull direkt. Trädgården är från 30-talet med mycket passager, träd och kringeli-krokar. Det finns få långa raka ytor och problem blev att hitta en bra plats till dockan och nu behöver jag er veteraners hjälp.
Jag gjorde en skiss på det optimala läget i trädgården att ha dockan men jag är väldigt osäker på om det funkar? Avståndet bakom är långt ifrån 2 meter men jag läste om nån som tidigt i tråden (tidernas begynnelse?!) hade en 90-graders sväng av kantkabeln nästan direkt inpå laddstationens baksida.

Alternativ 1:
[bild]

Jag skulle kunna utnyttja åtminstone en bit av rabatten om jag är snäll säger min kära hustru, om det nu skulle hjälpa.
Alternativ 2:
[bild]

Vad tror ni, hopplöst att få att funka, eventuellt möjligt eller kanske till och med troligt att det bara är att tuta och köra?
Ta en kik på mina inlägg #4777 och #4781 här i tråden några sidor tillbaka. Hade liknande bekymmer som dig och har utan större svårigheter lyckats få Indy att acceptera att returtråden går in i ca 120' vinkel mot laddstationen.

Står nu installerad enligt heldragen röd linje, efter att vid kartering stått utanför altanen med ungefär 2m rak tråd framför och bakom.

Laddstationen har alltså stått enligt regelboken vid installation och sedan flyttats i små steg dit jag ville ha den. Fungerar kalas! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.