Hej alla hjälpsamma!
Avluftningen på avloppet mynnar ut på vinden via en ventil. Jag ogillar lösningen och vill därför dra den ut genom yttertaket.
Det är ett antal takfönster (inga kupor) och den enklare lösningen gör att jag hamnar rätt nära, ovanför, badrumsfönstret. Den betydligt jobbigare lösningen är att låta avloppsavluftningen gå ut på "andra sidan" taket. Blir rätt mycket mer rör att dra, men en vindsbrygga i vägen.
Bilden nedan är kopierad från "Svensk Byggnorm: SBN 1980, utgåva 1, sektion 51:261, "Godtaget anordnande av luftning", p 438/609"
Position avluftning.JPG
Gråmelerade områden klassas som icke godkänd placering. Allt utanför är ok.

Eftersom det är takfönster som gäller så går mittenbilden bort. Kvar är bild 1 och 3. Takvinkeln i mitt fall är större än 30 grader. Detta spelar iofs ingen roll då inget av måtten är takvinkeloberoende. B mäts som faktisk höjdskillnad (y), och A som rent avstånd (x).

Bild 3 är rätt enkel, minst tre meter i sidled från vädringsbart fönster. Minst B över vädringsbart fönster, samt "okänt" under vädringsbart fönster.

Bild 1 tolkar jag som en vridning av bild 3 (fast egentligen tvärt om, bild 3 är en vridning av bild 1). Den statuerar att minst A (x) meter måste finnas för att en avluftning skall få placeras under (y) ett fönster.

Nu till min fråga: Om jag nu uppfattat bilderna korrekt enligt ovan så kommer A och B i konflikt. I ett plant tak kommer A vara uppfyllt långt innan B är uppfyllt. I ett brant tak kommer B vara uppfyllt långt innan A. (och vid typ 15 grader sker det samtidigt). Räcker det med att minst en av avståndsreglerna är uppfyllt för att det ska accepteras enligt byggnorm?

Jag har ett brant tak, så min tolkning är 0,8 meter minst ovanför. Rent praktiskt i mitt fall är att jag kan placera avluftningen 1,1 meter ovanför badrumsfönstret, eller dra det igenom isolering, under vindsbryggan, och upp igenom andra "takvinkeln".
 
Intressant! Jag hade ingen aning om att det fanns normer för detta, det hade jag behövt veta för ett år sedan...

När vi hade slutbesiktning på vårt hus förra hösten så påpekade jag att de hade placerat avloppsluftningen snett nedanför takfönstret (ca 1 meter i sida, ca 0,5 meter nedanför) och undrade om det verkligen skulle vara så. Jag fick svaret av besiktningsmannen och byggledaren att om jag upplevde problem med det så skulle de flytta det i efterhand.
Nu har vi inte alls upplevt några luktproblem så uppenbarligen var det inget problem. Och nu har vi ju själva isolerat taket så nu är det ju för sent att göra något åt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.