A
Sir Duke skrev:
Det är ju olyckligt att byggnader står precis på tomtgränsen. Grannen måste in på fel tomt för att underhålla som sagt. Och snömassor/regnvatten från taket hamnar på fel tomt. Det sänker också garanterat värdet på fastigheterna. Det ni nu tycker är en struntsak kanske en framtida köpare värderar annorlunda.

Finns det papper på att byggnaderna får stå där de står? Annars skriv det nu medan ni är vänner.

Det är inte givet att du får riva ditt skjul och bygga ett nytt på eller nära tomtgränsen, kan krävas bygglov.
Ursäkta om jag hänger på en följdfråga och en åsikt här men vill gärna höra med er som (ev) vet:
Får man verkligen bygga så nära tomtgräns utan skriftligt bygglov och grannes skriftliga medgivande?

Jag har för mig att jag läst någon regel om att det skulle vara minst 2 m från tomtgräns även för friggebodar som inte kräver bygglov?

I mitt område finns en person som hävdar att även om grannar har kommit överens skriftligen så kan en ny ägare kräva att friggeboden rivs om det inte finns bygglov. Stämmer det tror ni?
 
För friggebod krävs ju per definition inte bygglov. Men om byggnaden ska placeras för nära tomtgränsen (i de flesta kommuner 4 eller 4,5 meter) krävs dock grannemedgivande. Finns sådant kan inte kommande ägare riva upp det. Finns däremot inget grannemedgivande är det bygglovspliktigt och redan uppförd byggnad är då svartbygge.
 
Redigerat:
Måste rätta Ser Duke där: Om det är byggt så redan från början är det givetvis inget svartbygge. Det behöver trots detta inte finnas något skrivet om hur underhåll ska skötas osv. Väldigt vanligt problem skapat just i kedjehusområden och liknande ställen.

Personligen har jag 30 cm tomt vid husväggen och grannen har då ca 170 cm, där har nya grannen slängt upp ett Gunnebostängsel för att stänga in sina hundar och kommer sedan med jämna mellanrum och frågar varför jag inte sköter gräsklippningen på min remsa. När du tar bort stängslet blir ju förtåss mitt svar...
 
Men om det är byggt så "redan från början" så fanns då rimligen ett lov som reglerade då redan från början.
 
  • Gilla
Billyw
  • Laddar…
Både mina föräldrar och min syster har sådana här tomter/hus (radhus respektive kedjehus). I bägge fallen så har man kommit överens om att den som har väggen mot sin tomt tar hand om målning, medan övrigt underhåll sköts av husägaren. Orsaken till detta är att man gärna vill ha samma färg mot sin egen tomt även på grannens hus.

Förutsättningen för att detta skall fungera är naturligtvis att underhållet görs i samband med målning, så man har i radhusfallet kommit överens om detta redan när man satte upp reglerna för gemensamhetsföreningen på 70-talet. När det gäller kedjehuset från 60-talet finns inga regler uppsatta i föreningen, men det har fungerat bra under hela tiden ändå (såvitt vi vet).

Jag skulle reglera detta i ett avtal.
 
Mina föräldrar bor i sådant radhusområde där de har grannens garage på tomtgränsen och var och en målar sina egna byggnader. Det har aldrig varit något problem. De bor mitt i stan. Planket som är mellan målar de varsin sida.


Sir Duke skrev:
Men om byggnaden ska placeras för nära tomtgränsen (i de flesta kommuner 4 eller 4,5 meter) krävs dock grannemedgivande. Finns sådant kan inte kommande ägare riva upp det. Finns däremot inget grannemedgivande är det bygglovspliktigt och redan uppförd byggnad är då svartbygge.
Vet du om detta grannmedgivande ska vara skriftligt eller räcker det med muntligt? Min granne har byggt garage över tomtgränsen, och har inte heller sökt bygglov. Byggdes 1990 ungefär. Själv har jag ju gamla uthus från 1800-talet en meter från tomtgränsen. När hus har stått länge får de nog stå kvar, oavsett hur nära tomtgränsen de är.
 
Grannemedgivande finns egentligen av två typer, dels för friggebodar. De är ju bygglovsbefriade om de byggs mer än 4,5m från gränsen. Eller om de byggs närmare och grannen godkänner. Ett sådant godkännande behöver inte vara skriftligt, men bör vara det, det är upp till friggebodsägaren att bevisa att medgivande finns.

Men ett garage äe en bygglovspliktig byggnad. Visserligen kan det utanför detaljplanerat område vara bygglovsfritt med komplementbyggnader, men bara om de ligger mer än 4,5m från gränsen. Dvs. ett garage som ligger nära är bygglovspliktigt. Då gäller att kommunen måste inhämta grannehörande, dvs. grannen skall få tillfälle att kommentera bygglovet INNAN beslut om bygglov fattas. Även om grannen motsätter sig bygget, så kan kommunen bevilja lovet. Det fyller alltså ingen funktion om grannen som skall bygga själv skaffar tillstånd från grannen, kommunen måste utföra ett "grannehörande" annars blir bygglovet per definition ogiltigt.

Om det är inom detaljplan så kan planen tillåta ex. just garage nära tomtgränsen, då behövs inget grannehörande, men det är ändå bygglovspliktigt.

Nu gällde det ju ett garage byggt på 90 talet. Då gäller 10 års preskription. Dvs. efter 10 år så kan kommunen inte beordra rivning, eller kräva sanktionsavgift för svartbygge.
 
oliva skrev:
Min granne har byggt garage över tomtgränsen, och har inte heller sökt bygglov. Byggdes 1990 ungefär. Själv har jag ju gamla uthus från 1800-talet en meter från tomtgränsen. När hus har stått länge får de nog stå kvar, oavsett hur nära tomtgränsen de är.
Grannen får givetvis inte ha byggnader på er fastighet. Spelar ingen roll när det var byggt. Där kan du begära rättelse hos kommunen. Lösningen kan dock bli vad som helst, när det är byggt så är det byggt, inte troligt att det kommer bulldozers och mosar garaget. Ibland flyttar man tomtgränsen helt enkelt och ni får en slant för den marken, kan bli 100:- per kvadrat men även mer, det beror på. Sensmoral: Agera så tidigt som möjligt!
 
oliva skrev:
Vet du om detta grannmedgivande ska vara skriftligt eller räcker det med muntligt? Min granne har byggt garage över tomtgränsen, och har inte heller sökt bygglov. Byggdes 1990 ungefär. Själv har jag ju gamla uthus från 1800-talet en meter från tomtgränsen. När hus har stått länge får de nog stå kvar, oavsett hur nära tomtgränsen de är.
Det ska räcka med muntligt egentligen, men det är alltid bäst att ha det på papper, eftersom fastigheter byter ägare. Då är det bra att kunna visa att tidigare ägare godkänt det.
 
Det är en jäkla gråzon som kommun och myndigheter inte verkar lägga sig i. Alltså överenskommelser man gör grannar emellan. Han som byggde på tomtgränsen kan ju lätt i efterhand skaffa ett (falskt) muntligt medgivande från den som ägde din tomt när det byggdes.
 
Sir Duke skrev:
Det är en jäkla gråzon som kommun och myndigheter inte verkar lägga sig i. Alltså överenskommelser man gör grannar emellan. Han som byggde på tomtgränsen kan ju lätt i efterhand skaffa ett (falskt) muntligt medgivande från den som ägde din tomt när det byggdes.
Fast ofta när det gäller den typen av bebyggelse så som jag kallar gruppbebyggelse så är det en större byggentreprenör som bygger ett större område och därmed äger alla tomterna vid byggtillfället.
Då har ju byggaren automatiskt medgivet (till sig själv) att det är OK att bygga i tomtgränsen för att utnyttja dom (oftast) minimala tomterna maximalt.
Den som köper därefter får leva med byggarens eventuellt dåliga avtal som då inte eventuellt finns i skriftlig form.
Ett problem som det verkligen gäller att se upp med vid köp av fastighet. :(
 
Vi har ett liknande problem då grannens hela långvägg ligger i tomtgräns mot vår gräsmatta. Jag undrar om grannen får gå in på vår tomt och underhålla utan att säga till oss att han går in först? Jag tycker att det är obehagligt att de går in utan min vetskap.
 
Köp två plattor öl, en till var sida och knalla över till grannen och erbjud att hjälpa till mot att dom hjälper dig. En dag på var sida och ni är klara, dessutom har ni hunnit prata om allt och inget, kanske funnet en vän för livet och kan dela på andra bördor i framtiden.
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.