Hej

Jag har gjort det klassiska misstaget och inte skrivit ett ordentligt avtal med min entreprenör. Har fått en gjuten platta på mark till ett uterum där måtten inte stämmer med de mått vi lämnat i vår ritning. Till på köpet har plattan blivit för hög så vår ursprungliga plan för takkonstruktion inte längre fungerar. Har kontrollerat att enligt husama får det slå på 15mm. Min fråga nu är av det juridiska slaget.

1) Har jag rätt att begära att plattan bilas på bort på byggarens bekostnad
2) Kan jag begära skadestånd
3) Vilka lagrum, är det konsumenttjänstlagen?
4) Bör jag koppla in jurist
5) Generellt vad har jag för rättigheter/möjligheter. Vi har redan betalt en massa pengar och upptäcker det när vi nu ska börja måtta ytterligare för att beställa resten till uterummet

Det har varit så mycket bråk och fel i hela arbetet så jag misstänker att det inte går att lösa genom enkla diskussioner

Tacksam för svar

felaktiga mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du att plattans sidor inte ens är parallella?

Generellt sett så kan jag inte tänka mig att så stora avvikelser som du visar här någonsin skulle kunna godkännas. Dvs. du har rätt att få det omgjort.

Nu skriver du att ni inte hade ett skriftligt avtal, det borde ändå inte spela någon roll med dessa avvikelser. Men frågan är om byggaren kan hänvisa till dåliga underlag, eller om ni ändrat mått under tiden osv.

Man måset också titta på vilka konsekvenser detta får för ert bygge. En entreprenör har rätt att kompensera med pengar istället för att korrigera om kostnaden för rättning är orimlig i förhållande till värdet av skdan för kunden.

Helt klart så blir ju en bortbilning relativt sett väldigt dyr. Så frågan är om plattan kan anses vara användbar, ev efter någon mindre pågjutning.
 
Hej Hempularen

Tack för ditt svar.

Du har rätt de är inte parallella.

Denna klåpare har gjort allt fel. Innan var den sned på ytan också så vi vill inte att han lyfter ett finger till hos oss. Vi har inte avtal som reglerar hur tvister ska regleras men han har fått ritningar med mått men har uppenbarligen varken kompetens att hantera ett vattenpass eller tumstock :(.
 
Tyvärr så föreskriver konsumenttjänstlagen att hantverkaren måste få ett antal chanser att rätta felen. Men om han vägrar så kan ni ta in en annan firma som gör om och gör rätt. Och kräva er entreprenör på ersättning.

Nu låter det enklare än vad det är. Att få rätt i en sådan här situation är i många fall en lång uppförsbacke. Rätt vanligt att oseriösa byggfirmor kan förhala en process i 3 - 5 år, och när de väl förlorar målet så gör de konkurs. Och fortsätter i ny firma som om inget hänt.

Det första jag tror att ni skall göra är att ta in en bes, man som kan dokumentera felet på ett formellt korret sätt.
 
Tja du säger det jag redan misstänkte. Han har redan försökt rätta till nivåskillnaderna i plattan och där misslyckades han vid fyra tillfällen, men där lyckades vi få till att han betalar tillbaka en liten summa.
Tack för dina kommentarer.
 
Såvida inte plattan är 130 meter lång så känns inte dessa toleranser ok.
Men varför har ni betalt skojaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.