Man hör alltid att energi förbrukningen ska vara så lår i nybyggda hus.
Är den det? Eller är det en myt?

Ni som har nyare hus, hur mycke drar era hus. tala om var huset ligger & hur stort det är också m.m.

det är i vissa fall svårt att veta hur många kW huset förbrukar, om man inte har elvärme. så om ni talar om vad ni har för uppvärmningssystem också så blir det lättare
 
Det finns statistik på dylikt men kommer ej ihåg länken
 
Ja det är ju just denna tråd om gjort mig lite fundersam.
nästan ingan har skrivit hur gammla hus dom har.
ingen talar om om dom har återvinning på ventelationen
& få talar om vad som värmer huset.

men siffrorna i denna tråden gör mig tveksam till om nya hus verkligen är så energisnåla.

Jag hag har ett hus som har många konstiga vinklar som gör att det drar mer energi + att det är platta på mark & golvnena ligger direkt på betongen, altså inget regelverk.
jag har tillägsissolerat vinden & jag har nästan samma förbrukning som många nyare hus.
 
Jag tror att det är många olika faktorer som påverkar energiförbrukningen.
Jag tror att största delen av instoppad energi försvinner ifrån huset via ventilationen och via avloppsvattnet.
Olika sätt att tillvarata värmen i frånluften finns redan (ftx och frånluftsvärmepumpar mm).
Jag har inte ännu sett en smart lösning för att tillvarata värmen från avloppet.

Men vore inte ett knippe slingor värmepumpskollektorslang nerringlad i trekammarbrunnen ett bra och billigt sätt att göra avloppsvärmen nyttigare än den är idag?

Risken att brunnen blir en isklump får man leta fram en smart lösning för.

Jag tror inte att själva åldern på huset spelar en större roll på energiförbrukningen.
Det är bristen på bra lösningar (och det faktum att vi fortfarande har billig värme) som gör att vi inte får ner energiförbrukningen mer idag än igår.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.