När man hänger tvätt på lina får man ett irriterande väck på alla kläder. Nu när jag renoverar min tvättstuga tänkte jag råda bot på det och istället sätta upp rör som torklina. Vad tror du om det?

Min tanke är då att ha galvaniserade rör. Längden blir ungefär 2,5 meter.

Frågan är
a. Hur grova rör behöver jag? Funkar 20 mm? I "värsta" fall får jag ha en punkt på mitten som hjälper till att hålla rören uppe.
b. Är galvade rör bra för ändamålet. Det känns som att de skulle tåla belastningen, men finns det risk att galvaniseringen inte håller och att tvätten blir missfärgad?
c. Är idén så galen att den är omöjlig och jag istället ska ha plastad stålvwire på 5 mm och tänka att det nog inte blir så mycket väck på med den linan?
 
  • Gilla
APR
  • Laddar…
Jag skulle nog åka till skroten och köpa billiga rostfria rör ( eller stänger) istället. Det blir mindre risk för missfärgning då. Ett alternativ kan också vara kromade rör, men det blir nog dyrare.
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Jag har köpt runda gardinstänger på Ikea som jag ska hänga upp i tvättstugan för att hänga tvätten på, gardinstången Hugad tex art.nr 702.171.38, den är 28 mm i diameter i ena änden i andra är den tunnare.
 
duschdraperistång har jag och den belastas med mycket tvätt på galg och den tål det. Annars finns det säkert lämpliga plaströr diam ca 40mm som kan klara uppgiften utan att tvätten får rostskador :). Välj bort metall
gaia
 
Nu blir det galvade rör. Har fått dem från ett gammalt tvätteri. Funkar de i dagligt proffsbruk torde det gå utmärkt för mig också.
 
Återrapportera gärna hur det går. Annars tyckte jag att iden med gardinstänger var bra.

Själv försöker jag hänga kläder på tork direkt på galgar så mycket det går. Då kan jag sedan lyfta kläderna direkt från tvättstugan in i garderoben.
 
Så här blev det med gardinstängerna.
ImageUploadedByByggahus.se1404932309.032324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte provat än.
 
  • Gilla
basseman och 3 till
  • Laddar…
Lovade ju att skicka in en bild på mina rör. Såhär ser det ut. Totalt är det 15 stycken. Det betyder i runda slängar att jag har en tvättlina som är 37 meter. Är supernöjd.

2015-01-23 13.43.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smart att hänga vissa kläder med galgar.

2015-01-23 13.49.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att hänga lakan är inga problem. Aldrig mer torkväck på tvätten!
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jodå. Torkväck får du allt med ställningen i underkant på din sista bild! :p
 
  • Gilla
mattnor
  • Laddar…
Jag gissar att alla tvätthängare i hushållet är ganska långväxta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.