Tack! Ser ju riktigt fint ut! Antar att ni då också är nöjda med finishen på foder, smygar, bleck etc? Fick ni arbete resp. material specificerat i fakturan? Fick frågan från en av deras konkurrenter som menar att de subventionerar materialet med oproportionerligt stort Rot-avdrag..
 
Mycket nöjda med finishen!

Utvändigt så håller jag på att byta fasadpanel så det ser ju litet tokigt ut då de har byggt om i stort sett i varje rum, men när jag är klar med det så kommer de tillbaka och sätter upp smyg och foderbrädor. Otrolig service, de är väldigt angelägna om att det ska vara snyggt när JAG är klar, inte att de ska göra sin bit och sen lämna mig vind för våg.
 
Gällande fakturan så vet jag inte riktigt, det löste min fru :) , men i offerten/ordererkännande så står ju vad respektive fönsterenhet kostar, sen så står monteringen som en egen post. Och hur mycket ROT-avdrag som görs. Det ser inte ut att vara något fuffens, alla prisposter verkar rimliga.

Alltså är inte antal timmar nedlagda specificerade, utan de gav ju ett pris "innan" de började vad de skulle ta för att montera.
 
Vad var arbetskostnaden?
 
Jag har nu fått orderbekräftelse där pris på varje enhet samt arbetet är specificerat, har inte papperna tillgängliga nu, så jag kan inte säga exakt summa, kan återkomma om det...
 
Varför lägger ni inte ut arbetskostnaden för Morup, när ni lägger ut dom andra firmornas offerter? Tycker att det är lite skumt
 
Ingen som har fått ordning på sina papper än......?
 
Glömde det - här kommer det, så slipper du vara misstänksam!
Fönster: 118573:-
Monteringsmtrl: 10935:-
Montering: 41900:-
Frakt: 1890:-
Sen en rejäl rabatt som jag inte kan svara på vad den baseras på och ROT-avdrag, slutsumma för 17 fönster och 2 fönsterdörrar, trä/aluminium, 141267:-
 
41900kr för 4 dagars arbete det blir en bra timpenning....
 
De kommer vara 3-4 pers och räknar med 5 dagars arbete, vilket innebär ca 120 mantimmar, det innebär 350 kr/h, det tycker jag inte är så farligt med tanke på sociala avgifter etc.
 
Det låter väldigt mycket med 120 timmar för att montera 17 fönster.
 
120 timmar låter väldigt mycket
Men det är väl som vanligt, en del av fönsterpriset är flyttat till arbetskostnad för att få rotavdrag på så mycket som möjligt
 
Det är möjligt att det är mycket, svårt att uppskatta för en lekman. Jag värdesätter dock en totalentreprenad, då jag inte har kunskaperna själv och varken tid eller lust att göra arbetet själv och inte heller att koordinera olika hantverkare som är självgoda nog att inte dyka upp på överenskommen tid. Vad gäller spekulationerna om att de lägger materialkostnader som arbetstid så är jag tveksam, även en konkurrent som gav mig offert spekulerade i det, men arbetskostnaden var helt jämförbar mellan de fyra företag jag tog offert från.
 
Timmarna är väl ointressanta om man har begärt ett fast pris ?
Man kan ju inte räkna baklänges på ett fast pris och dela den summan med en genomsnittlig timlön för att få fram hur många timmar det tar.
Då kan man ju lika gärna ta det löpande....
 
Det är förstås sant som du säger Verktygsgurun, fast pris kan ju vara en vinstaffär för både kund och leverantör, sällan för båda samtidigt dock, om man inte som jag, värderar tryggheten i att inte drabbas av några otrevliga överraskningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.