När jag nu håller på och river mitt kök noterar jag att det sitter någon typ av isolering mellan fläkttrumman och gipsskivan. Jag antar att det är ljuddämpning, men varför är den då inte monterad även under röret, alltså ovanpå skåpen? Se bilderna nedan.

Om det är rimligt att sätta dit ny när jag bygger nytt, var får man då tag sådan isolering? Jag behöver ju ingen stor bit, så det vore trevligt att kunna köpa en lite mindre mängd.

Fläkt och fläkttrumma, med inspektionslucka uppe till vänster som visar hur röret går
Bild3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snett uppåt, från framför fläktskåp
Bild2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakt uppåtbredvid fläkt. Som synes hänger mattan framför röret.
Bild1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stenull eller glasull. Båda funkar.
 
Finns det någon anledning att byta ut den isoleringen vid renovering? Jag menar det känns ju onödigt att proppa ner den där mattan i bigbagen för att sedan köpa en likadan bit. Jag tycker den ser rätt fräsch ut, men det kanske finns någon teknisk livslängd? Vill inte fuska så om det är oklart eller dåligt på annat sätt så blir det ny isolering.
 
Jag skulle säga att isoleringen är både lite ljuddämpande och brandskydd. Isolering mot/runt imkanal ska vara minst EI15 klassat.

Inom samma rum som imkanalen startar behöver inte imkanalen vara brandisolerad men det är en fördel om den är det.
 
Demmpa skrev:
Jag skulle säga att isoleringen är både lite ljuddämpande och brandskydd. Isolering mot/runt imkanal ska vara minst EI15 klassat.

Inom samma rum som imkanalen startar behöver inte imkanalen vara brandisolerad men det är en fördel om den är det.
Detta handlar bara om samma rum, det är en lägenhet där vi har förmånen att ha utblås istf kolfilter. Övrig installation rör jag inte utan förutsätter att den är korrekt och i ok skick då det är föreningens gemensamma ansvar.

Men det vore ju trevligt med rätt klassning i alla fall. Är det troligt att 30-40 år gammal isoleringsmatta är av tillräcklig kvalité?
 
Jag skulle återanvända isoleringen, det ser ut som stenullsmatta med hönsnät på utsidan. Jag skulle även försöka få isoleringen runt hela röret om det går, om inte så skulle jag fästa isoleringen med hålband.

Missade att skriva en sak i mitt föra inlägg, nämligen följande.
Om imkanalen delas med flera lägenheter så måste imkanalen vara brandisolerad överallt.
 
Demmpa skrev:
Jag skulle återanvända isoleringen, det ser ut som stenullsmatta med hönsnät på utsidan. Jag skulle även försöka få isoleringen runt hela röret om det går, om inte så skulle jag fästa isoleringen med hålband.
Ok, jag kör på det.

Demmpa skrev:
Missade att skriva en sak i mitt föra inlägg, nämligen följande.
Om imkanalen delas med flera lägenheter så måste imkanalen vara brandisolerad överallt.
Hur kan man avgöra om den delas mellan flera lgh? Jag är tämligen säker på att styrelsen inte har någon aning.

Men låt oss anta att den servar flera lgh. Hur definieras "överallt"? Menar du att jag helt enkelt ska vira mattan runt röret hela vägen? Var ska man sluta?

Det hela blöder över i nästa frågeställning: Hur gör jag rent praktiskt för att ansluta till den nya fläkten? Jag tänker mig att man gör något i stil med den gamla anslutningen, även om det blir lite annorlunda eftersom vi ska ha fläkten på bilden nedan. Jag hade, som jag tror jag skrev ovan, tänkt göra lådan som röret ligger i mindre genom att sätta den undre skivan så högt upp det går. Sedan skall fläkten ansluta rakt upp till röret.

ag-90.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter det en fläktmotor i din kåpa? Om ja, kan det vara egen kanal men inte säkert.
Är det sug i fläkten/kåpan/röret när du inte har din fläkt igång? Om ja, så är det nästan garanterat gemensam kanal.

Be styrelsen plocka fram OVK-intyget, där borde det framgå om det är ensamma eller gemensamma kanaler. Om inte annat så går det att kontakta det bolag som gjorde OVK-besiktningen.
 
Det sitter en fläktmotor i kåpan. Jag är medveten om att många lägenheter har felaktigt anslutna köksfläktar, men jag är tämligen säker på att detta är en korrekt installation eftersom den är gjord på den tiden när huset var ett hyreshus.

Men jag kollar med styrelsen. Tack så mycket för all hjälp! Jag hoppas att det är en egen kanal, så jag kan göra en best effort-lösning med den isolering jag har.

En sista fråga: den grå plastslangen som kopplar fläkten till metallröret är ju rätt dassig. Jag antar att man ska ha något i stil med denna: http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsslang/Koks-ventilationsslang-87380/ för att koppla ihop dem istället. Det jag undrar är hur man bör göra för att ansluta den slangen till röret? Bara en stor klämringskoppling eller finns det någon annan standard? Jag vill inte spara pengar, så om det finns någon annan typ av slang man hellre ska använda så tar jag gärna och köper något sådant istället.
 
Ytterligare en fråga kring denna installation: Hur skall man tänka kring rördimension? Det rör jag nu frilagt är 125 mm i diameter, men installationsanvisningen till fläkten säger att "Matoset transporteras utomhus via en slang med diameter på 150 mm". Är detta ett problem? Det låter som ett väldigt stort jobb att byta hela imkanalen. Om jag inte behöver byta den, var hittar jag då en reduceringskoppling mellan 150 och 125 mm?
 
Vad har du köpt för fläkt?
Många fläktar idag har höga projekterade flöden för att de skall fungera bra då de är byggda för utseende och inte os uppfångning. Många kåpor kan därför om man använder en mindre dimension på röret och har lång rördragning få mycket försämrad effekt. Har varit ute på massor med just sådana installationer genom åren.
 
Fläkten är en Ilve AG 60, här är installationsinstruktionen:

http://www.italianbrands.se/wp-content/uploads/2011/02/manual_ag_flaktkapor1.pdf

Om jag förstår ditt inlägg rätt kompenserar man alltså för designen genom att suga mer luft. Det var ju trist att höra.

Nedan är bilder på nuvarande installation. Det syns inte jättebra eftersom jag har satt tillbaka isoleringen, men kanalen försvinner snett bakåt upp i taket. Jag antar att det bara är att öppna upp taket och kolla, mer arbete är precis vad man vill ha...

duct1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


duct2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg inget i manualen som visar något tänkt flöde eller friblåsande flöde.
Är det en renslucka som skall sitta i mitten på kanalen?
 
Nej, manualen säger bara 150mm diameter.

Det är en inspektionslucka ja, jag har inte ändrat något från tidigare installation annat än att fixera isoleringen runt röret. Kanske inte så snyggt, men jag tycker det blev ok.

Sitter en likadan inspektions/rens/sotlucka i badrummet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.