Hej på er,

Jag har byggt en friggebod på ca 12 kvm på plintar med frigolitisolerat golvbjälklag. Väggarna är av trästomme (reglar) med korrigerad plåt på utsidan. Plåten täcker golvbjälklaget vilket innebär att man kan se ner på marken inifrån tack vare plåtens korrigering. Tyvärr gjordes det en miss i konstruktionen (amatör som man är) så plåten är skruvad direkt på reglarna utan vindpapp/oljehärdad marsonitskiva emellan. Det sitter en friskluftsventil i taket för ventilation, dock kom denna på lite sent så där har kommit lite svartmögel på råsponten i taket (inte alls mycket men dock).

Nu ska jag isolera boden på insidan och till detta kommer jag sätta vindpapp/vindfolie på insidan i varje regelfack, isolera, åldersbeständig plast och sen en MDF-skiva (har fått dem). Så frågorna jag har till er alla är:

1. Hur jag tätar hålen i den korrigerade plåten längst ner mot marken?
Jag vill inte att varken möss eller insekter ska kunna komma in. Min tanke från början var att spruta i fogskum i varje hål (varje dal i den korrigerade plåten) men så kom jag att tänka på att om det blir mycket kondens på baksida plåt (från utsidan sett) så kanske det rinner längs plåten och samlas i botten och inte kan rinna ut. Detta blir så småningom katastrof eller det blir inte så pass mycket kondens?


2. Kan jag ignorera svartmöglet i taket eller finns det något sätt att behandla det som gör att det inte växer till mer eller som tom tar bort det?
Taket kommer också isoleras men där kommer vara ett glapp mellan isolering och tak då isoleringen är 70 och takregeln är 145. Kan nämna att taket är byggt av råspont, underlagspapp och plåt.

Stort tack på förhand! :)
Mvh Christoffer
 
Välkommen till forumet!

Det blir VÄLDIGT mycket kondens på insidan av korrugerad plåt. Du måste ordna så att kondensvattnet kan rinna undan och ventileras bort. Jag tror att det blir väldigt svårt att ordna detta inifrån, så att säga.

Det finns tätband av cellplast, formad som korrugeringen. Men det blir säkert för tätt. Inte stänger det ute möss heller. Men du kan leta efter "musband". Fast det skulle du satt dit innan du skruvade fast plåten.

Om det är fel på plåten, och man sedan rättar till den, så kan den möjligen betraktas som "korrigerad" plåt. Om plåten är bockad i nån profil, så är den "korrugerad".
 
  • Gilla
chiss
  • Laddar…
Mikael_L
Hej & välkommen till forumet.

Ja det var ganska dumt att du glömde att sätta något bakom den korrugerade plåten.
Jag tycker du borde haft på utsidan av reglerna först asfaboard (möjligen oljehärdad masonite, vindpapp eller vindduk), sen liggande spikläkt, sen museband på nedersta spikläkten som tätar mot smådjur att komma in bakom den korrugerade plåten och sist skruva fasadplåten.

Det utförande du nu gjort är av lagom komplexitetsgrad om man gör en oisolerad förrådsbod för t.ex. lite trädgårdredskap, skottkärra gräsklippare osv.

Går det ganska lätt att skruva loss plåten?
 
Redigerat:
Hej,

Nä det är tyvärr inte så lät att skruva av plåten då plåtis har varit där och fixat till det så fint med täckplåtar. :-/
Stavfel på korrugerad/korrigerad plåt noterat.;-)

Mvh Christoffer
 
Är det inte möjligt att täta med en skumspruta (NEJ! Inte en skum spruta!!)? Lätt att applicera och blir definitivt tätt, dock icke mussäkert.
 
En möjlighet som jag har funderat på även om den är dryg och jobbig är att peta ner typ hönsnät plus insektsnät i varje dal i plåten vilket borde bli både mus och insektssäkert men det kommer ta en j*vla tid och pilleri att få till det. Dock så blir det lite ventilation så kondens kan rinna ut.

Vad tror ni om det?
 
Mikael_L
chiss skrev:
Hej,

Nä det är tyvärr inte så lät att skruva av plåten då plåtis har varit där och fixat till det så fint med täckplåtar. :-/
Mvh Christoffer
Vad är huvudsakliga problemet då, att plåtarbetet inte längre passar när det ska sättas tillbaka om fasadplåten kommer 20-35 mm längre ut? (Som det blir om man ska in med vindskydd + läkt bakom)

För om det där ska bli bra måste du nog få något mellan plåt och kommande isolering, annars ber du om framtida problem.
 
Helt riktigt, plåten kommer inte passa om man utökar med 20-35mm * 2.

Jag kommer stoppa in vindpapp/findfolie mellan plåt och isolering så isolering kommer inte ligga direkt mot plåten. Om man sen gör enligt mitt förra inlägg i nederkant så borde det väl funka? Det innebär att det enda som inte har skydd mot plåten blir då reglarna. Och om man är riktigt noga kan man lossna på de farmarskruvar som är åtkomliga och dra in vindpapp/folie bakom där också.

Eller?

Tack igen!
 
Mikael_L
Tja, jag är ju rätt orolig över vad plåten direkt mot reglarna kan innebära. T.ex. att den stora plåtytan kyler ner regelns utsida och ökar kondenspåslaget där. Förutom den kondens som kan bildas på plåten i sig.

Det förslag jag gav tidigare är det enda som jag vågar "stå för". Allt annat är en chansning i mitt synsätt.


Sen förutom detta har du ju kvar problemet med en fri väg in mellan bodens insida och utsida, du skrev ju att du ser marken när du står inne och tittar ner mot golv/vägg-vinkeln. Det beror väl lite på vad du tänker använda boden till, men en isolerad bod konstruerad så känns ju inte riktigt korrekt.
 
Ok jag förstår dig Mikael. Tack för dina råd.

Jag tror tyvärr att enda möjligheten att rädda bygget utan alltför stora ingrepp och omkostnader blir att göra som jag skrev ovan.

Tack för alla förslag och tips.

Är det ingen som har några tips på möglet i taket? :)

Mvh Christoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.