Hej

Jag skulle gärna vilja ha kontakt med någon som äger boende i svenska fjällen och hyr ut det mesta delen av tiden.
Har övervägt att skaffa en bostadsrätt i typ Sälen, Åre, Vemdalen och är intresserad av hur mycket man drar in på uthyrning etc.

Bespara mig gärna kommentarer som att "det är ju bättre att hyra..." etc
/M
 
Vi har liknande funderingar o fått fram att en stuga/lägenhet i Idre kan ge ca 80 000 kr per år efter stugserviceavgift är betald. Summan är efter skatt. Du får hyra ut för 40 000 kr skattefritt. Har dock inte kollat ngn annan ort men de borde ju ligga ungefär lika el mer.
 
Ja, jag har också sett siffran 80kkr men inte varit säker på om detta är drömsiffror som står i säljprospekten eller om det är en realistisk peng.
Dessutom, hur många och i så fall vilka veckor behåller man själv? Inga? Några?
Hyr man ut jul, nyår, påsk och en eller alla av sportlovsveckorna? Dvs man sätter inte sin egen fot på stället? Är det då man får 80kkr?
 
Jag hade kontakt m stugservicepersonalen på Idre fjäll o de lyckas ju aldrig hyra ut alla sommarveckor men med 2-3 egna vinterveckor o fritt antal sommarveckor tror jag det var gällande 80 vinst.
 
På skistar kan du se ett uppskattat pris.
 
Tack!
 
Lite sent, men jag mailade helt sonika Skistar Åre tidigare i våras och fick prisstatistik för allt boende senaste 3-4åren, medelinkomst och maxinkomst. Varierar helt klart på läge, storlek o skick på hur mkt man får in, allt från 30kkr/år till 120kkr/år.
Mailar man deras andra destinationer borde det inte vara några problem o få ut listor där med, säg bara att du är spekulant på ett objekt o behöver en uppskattning på möjlig inkomst för att kunna göra en kalkyl.

Vad det gäller villkor så får man ta undan max 6 veckor per vintersäsong, kommer inte ihåg om det fanns begränsningar vad det gäller högsäsongsveckor såsom jul/nyår, sportlov och påsk. Kontraktet löper på ett år i taget och i april/maj ska man ha förnyat och meddelat vilka veckor man vill ha för nästa säsong.
 
Redigerat:
Jag har en stuga, inte i fjällen, men dock i Norra Sverige. Den snurrar in runt 50-60.000 efter att de som står för nyckelutlämning och bokning gjort och tagit sitt. Sedan har ju jag själv kostnader, månadsavgift, el, mindre reparationer, inhyrd städning mm. Men tjänar pengar gör jag.
 
O
Frågan är när man börjar gå med vinst? Man måste räkna in kostnaden för inköpet av boendet.
Eller ska man bokföra det i semesterkassan för de veckor man kan utnyttja den? Och se det som en dyr semester? Om man själv vill kunna utnyttja den för eget bruk så bör man nog inte "boka" den under sportlov och jul lov ;) Man får försöka utnyttja den under "lågsäsong"

Men om man föredrar fjällen under "lågsäsongen" så varför inte? Kan vara ett smart sätt att tjäna pengar medans man inte är där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.