Vi håller på och totalrenoverar och tänkte då passa på att installera högtalare osv i ett flertal rum. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag behöver för grejer.

Vi tänkte ha högtalare i väggar eller tak, samt gömma kablarna innuti dessa, men vad skall jag ha för kontakter osv, vad behöver man för musikanläggning om man skall kunna spela olika musik i varje rum med olika volymer osv.

Finns det några "klara" lösningar så man kan se vad man behöver?
 
Kontakter är en ren utseendefråga, du kan ju bara ha kablarna. Fast om du vill ha kontakter finns det exempelvis på biltema.

För att sköta valet av vilka högtalare du vill använda så kan du ha en högtalarväxel. Jag köpte en sån på siba för 350kr. Då kan jag välja exakt vilka högtalare jag vill använda.
 
Hur många högtalare/rum kan du koppla in till den?
 
d-sajn skrev:
Vi håller på och totalrenoverar och tänkte då passa på att installera högtalare osv i ett flertal rum. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag behöver för grejer.

Vi tänkte ha högtalare i väggar eller tak, samt gömma kablarna innuti dessa, men vad skall jag ha för kontakter osv, vad behöver man för musikanläggning om man skall kunna spela olika musik i varje rum med olika volymer osv.

Finns det några "klara" lösningar så man kan se vad man behöver?
Jag har en komplett biouppsättning i vardagsrummet samt högtalare i badrummet. Samtliga är infällda i väggen. Begränsningen ligger i att man inte kan spela olika ljudkällor i hur många rum som helst, utan oftast får man nöja sig med att t ex kolla på bio i vardagsrummet, samtidigt som man lyssnar på radio i badkaret. Recievern styr detta. Med en växel kan du få ljud i hur många rum du vill, men oftast samma ljud. Yamaha har en reciever som hanterar dubbla ljudkällor och det finns fler modeller med den funktionen, beroende på hur mycket man vill betala.

Du behöver inte ha några speciella kontakter för att du har inbyggnadshögtalare eftersom de monteras på samma sätt som vanliga högtalare.
 
Borgman skrev:
Hur många högtalare/rum kan du koppla in till den?
4 par.

Har du två kanaler på din förstärkare så kan du ha två växlar. Det finns också större växlar
 

.. &så finns ju Sonos, som har behandlats i tidigare trådar. Spela vad som helst var som helst, eller synka och spela samma sak i olika zoner.

 
Eftersom vespaman öppnade "sonos-dörren" igen ;D , så måste väl jag säga:

Ett annat alternativ är Squeezeboxen [ http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html ]

Synchronize music to more rooms—Broadcast the same music or independent streams to 2, 10 or even 20 rooms by adding players to stereos in each location.
Går självklart också med aktiva högtalare på respektive spelplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.