larsbj skrev:
Du menar att det skulle vara olagligt att sova i ett uthus?

Jag vet att man ska söka för ändrad användning men man kan undra vart gränsen går.
Det där har jag också alltid undrat över. Får jag inte sova i min bod? Vad händer om jag gör det, kommer polisen och avhyser mig från min egen tomt? Verkar helt orimligt. Och om jag vill bo i tält på min tomt, får jag inte det heller?
 
Efter att ha pratat med handläggaren så har jag fått förklarat hur dom resonerar och varför. Fastigheten är idag klassad som jordbruksmark men då jag inte bedriver något jordbruk så har jag inte rätt att uppföra något utan bygglov och i.o.m. det så kommer mitt första bygglov, om det beviljas, att klassa om marken till tomtmark. För att det ska kunna ske så måste avloppsfrågan vara utredd och jag måste ha fått ett förhandsbesked för någon typ av enskilt avlopp. Men sen så behöver jag inte anlägga något avlopp om det inte finns något behov...

Jag tycker att det är en godtagbar förklaring och kravet grundar sig på att jag från början meddelade att det var fråga om en liten "övernattningsstuga". Om jag hade ansökt om att få bygga en förvaringsbod istället så skulle dom inte haft något krav på avloppsutredning, och då skulle marken även fortsättningsvis varit att betrakta som jordbruksmark.
Jag ser nu detta som en liten investering som borgar för att jag i framtiden lättare ska kunna få ytterligare bygglov på fastigheten så jag tycker att det är en avgift som är värd att ta redan nu.

En aktuell följdfråga: Får ett komplementhus (friggebod och attefallshus) vara större är "boningshuset"? Jag tänkte att det kanske är lättare att få bygglov för 15m2 inredd "friggebod" än ett större hus och sedan komplettera det med en friggebod och ett attefallshus, eller finns det en hake med det resonemanget?

Mvh
Niclas (TS)
 
aedwall skrev:
Det räcker inte... Om den skall stå på samma plats i mer än 3 månaders så krävs det lov. :)
Och om man inte har lov och grannarna klagar till kommunen så får man ansöka om lov och så får man straffavgift. Varit där, har tröjan... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.