Bilderna visar tomtgräns mellan mig och grannen. Grönt är min tomt och friggebod, rött är grannens tomt och förråd. Gult är gemensamt plank mellan oss. Frågan är vem som har underhållsansvar på vilka ytor. Plank är självklart att man har sin sida, jag målar eller oljar med valfri färg och intervall. Men hur är det med den väggyta som grannen har mot min tomt. Ska jag underhålla denna? Måla och kanske byta brädor? Och omvänt för grannen, måla och underhålla väggen på friggeboden?

Plank mellan Bispg 70-72-#1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plank mellan Bispg 70-72-#2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var och en sköter sitt hus, och ni tillåter grannen att gå in på den andra tomten.
Planket delar ni på.

Så TYCKER Protte
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Det säkert många grannar som sitter i samma situation.

Det är möjligen inte så roligt att se en kompakt vägg från sin tomt. Då kan ett alternativ vara att plantera växter för att dölja väggen, buskar eller något för typ spaljé.
Hur skall man lämpligen agera i ett sådant fall, om man nu tillåter varandra att gå in på sin tomt för underhåll ?

Växterna kan både hindra arbetet och potentiellt bli förstörda. Kan bli en svår nöt att knäcka och samtidigt behålla grannsämjan :confused:
 
Växterna kan även skada fasaden.
 
Solklart är det så att var och en sköter sitt eget hus.
Det omvända vore otänkbart. Om grannen struntar i att sköta om din husfasad så är det ditt hus som tar stryk av att inte underhållas. Tyvärr är det ofrånkomligt att du får sitta och titta in i en dåligt skött fasad om grannen inte sköter om sitt hus.
Jag vet inte om en granne kan vägra att låta dig använda hans tomt för att sköta om ditt hus, men jag skulle inte tro det. Just i det här fallet så är behovet ömsesidigt så det kan inte vara något problem.
 
Vad gäller växtlighet för att dölja en illa skött fasad, så skulle jag plantera dem en bit ifrån grannens hus och sköta dem så att de inte växer mot fasaden, och dessutom ger tillräckligt med utrymme för grannen att sköta underhållet sv sitt hus.
 
Ven som underhåller vad är redan besvarat (var och en sköter sitt). Rätten att använda grannens tomt för sitt eget underhåll är väl rätt ofta reglerad i servitut? Finns det inte mellan TS fastighet och grannfastigheten?
 
Tack för allt gensvar och det var ju skönt att läsa att ni tänker som jag. Men jag ville bara få det bekräftat. Både jag och grannen är relativt nyinflyttade i ett äldre område och underhållet borde varit gjort för länge sedan och givetvis är väggarna till stor del inbäddade i växter. Jag har klätterrosor på min sida och förre ägaren har spikat i grannens fasad. Inte helt bra eller populärt gissar jag. Men, grannen borde och ska väl snart byta hela sin fasad och jag ska riva friggeboden (skjulet) och bygga ett nytt.
En tanke jag fick för att underlätta framtida underhåll för min granne var om jag får skruva vinkeljärn, typ 90x90x65, för att fästa upp armeringsnät på deras fasad. När det ska målas kan man då vika ut all växtlighet likt ett gångjärn.
Något servitut har jag inte och tror inte jag behöver. Grannen är trevlig och går fint att prata med.
 
Det är ju olyckligt att byggnader står precis på tomtgränsen. Grannen måste in på fel tomt för att underhålla som sagt. Och snömassor/regnvatten från taket hamnar på fel tomt. Det sänker också garanterat värdet på fastigheterna. Det ni nu tycker är en struntsak kanske en framtida köpare värderar annorlunda.

Finns det papper på att byggnaderna får stå där de står? Annars skriv det nu medan ni är vänner.

Det är inte givet att du får riva ditt skjul och bygga ett nytt på eller nära tomtgränsen, kan krävas bygglov.
 
Korvgubbe
fn76 skrev:
Något servitut har jag inte och tror inte jag behöver. Grannen är trevlig och går fint att prata med.
Perfekt tillfälle att ordna med papperna nu då! Man vet aldrig vad som kan hända, att grannen är snäll och trevlig nu är ingen garanti för att de är det om tio år när det är dags för underhåll. Eller att de ens bor kvar om tio år, då kanske det har hunnit flytta in en riktig gubbkärring som sätter sig på tvären bara för att de kan.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Ja det är fantastiskt hur folk gamblar med sina fastigheter. Ska ödet för din tomt och dina byggnader vara avhängigt att grannarna är snälla?? Finns det i så fall alls några affärer som är viktiga?

Vad händer om den ene slutar underhålla? Eller målar bajsbrunt med rosa elefanter "för det tycker väl alla är snyggt"? Eller ställer redskap och bråte där "tillfälligt". Eller blir dement, eller psykiskt sjuk, avundsjuk för ni har mer sol/grönare gräs/snyggare fru? Eller säljer till nån som säger "bort bort bort med svartbygget på tomtgränsen!"...

Varannan tråd handlar ju om trätor med grannarna. Så skriv skriv skriv, det sparar era nerver framöver.
 
Ok, fattar poängen. Vad ska då stå i ett servitut? Att jag underhåller mitt och grannen sitt och att vi ger varandra tillträde till att göra detta. Att ingen får fästa något i den andres fasad, byta färg eller förändra något utan att fråga grannen först? Och att ovanstående även gäller även efter en eventuell försäljning.
 
Nja servitutet skall nog bara behandla tillträdet för att underhålla. Att man inte får fästa något i den andres fasad utan tillstånd tror jag regleras i vanliga lagar (skadegörelse). Det är möjligt att det går att stipulera i servitut att du som ser fasaden skall ha rätt att måla den om du anser det befogat. För du kommer aldrig att kunna tvinga grannen att underhålla sin egen fasad, du kan bara ge tillstånd för grannen att beträda tomten för underhåll. Så OM du drabbas av en granne som låter fasaden murkna ned så är det inte mycket du kan göra.

Sedan skall man komma ihåg att ett servitut kan ses som negativt för värdet på din tomt. Så om du inte är i behov av att beträda grannens tomt, så kanske du bara skall låta grannen komma in utan att ge ett servitut. Samma effekt, men utan formalia.
 
Ja servitut innebär ju en rättighet för den ene, men en inskränkning för den andre. Ju mindre långtgående, desto mindre skada på fastighetens värde. Och ju kortare ordalydelse, desto färre möjligheter till vantolkning och konflikt.
 
Hemmakatten
Titta i detaljplanen. Där borde det redan finnas reglerat hur man sköter om sin husvägg genom tillträde till grannens tomt. Det finns ju ett otal kedjehusområden eller områden med garage mitt på tomtgräns och kommunen ha reglerat detta med något slags allmänt servitut att man får beträda grannens tomt vid reparation, målning mm av sitt eget hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.