Ska panela om huset och tänkte att jag skulle bygga in antennkabeln, då den måste snurras runt halva huset. Dock kommer jag förmodligen skaffa en parabol senare. Är det samma kabel?!

Vet att antennkabeln är bara att trycka i boxen, men parabolen har ju skruvfäste?
 
Totte_S
Samma kabel olika kontakter, det är lätt att byta kontakter. Du vill dock ha så kort kabel som möjligt för att inte få problem med för svag signal.
 
Som tidigare sagts så är det samma kabel (om inte TV-antennen är monterad för väldigt länge sedan), men för säkerhets skull och framtida ändringsmöjligheter så skulle jag kika på att få i ett rör eller en slang för kabeln, gärna 20 mm, och utan tvära svängar, då kan du byta kabel om det skulle visa sig att den gamla är för dålig när du skall koppla in parabolen (Antennkabel åldras rätt snabbt utomhus, helst skall man ha kabel med svart hölje som pallar UV-ljus bättre, men det är knappast något man hittar på de vanliga inköpsställena).

Kolla också vart parabolen i framtiden skall sitta, det är inte säkert att den skall riktas åt samma håll som TV antennen är riktad idag, så du kanske skall dra en tomslang till den plats där parabolen skall sitta i framtiden.
 
B
Dra den i rör, en kabel håller inte för evigt...
 
Tack! Då fungerar det alltså med kabeln jag har då. Kopplingen till parabolboxen finns att köpa lite var stans då antar jag?

Tänkte dra i rör. :) Antennen sitter bara någon meter ifrån där framtida parabol skall sitta.
 
All kabel är inte likvärdig. Det ställs högre krav på en kabel som ska användas för parabol. Dessutom måste den ha en solid mittledare av rätt dimension för att kunna användas med F-kontakter.

Har du en gammal kabel för marksänd TV tror jag inte den är lämplig för parabol.
 
Har du 0.7 eller 1.0 kabel???
 
Rekommenderar KTV 1,0/4,8 eller likvärdig. Då finns det lite mer marginal om du har lite låg signal ut från LNBn.
 
Det kan ju också vara bra att tänka på vilken typ av LNB. Ska det vara en quad så behövs ju fyra kablar från parabolen. Det ska väl vara en kabel från parabolen till respektive mottagare i huset.

//JED
 
JED skrev:
Det kan ju också vara bra att tänka på vilken typ av LNB. Ska det vara en quad så behövs ju fyra kablar från parabolen. Det ska väl vara en kabel från parabolen till respektive mottagare i huset.

//JED
Precis. En kabel för varje mottagare. Finns även dom mottagare som vill ha två kablar från LNB för att kunna få ut alla funktioner.
Denna kabel rekommendera jag,
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...ar/pa-losmeter/antennkabel-1-0-4-8-vit-p39478

Ska du dra på många f-kontakter investera i
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...takter/f-kontakter/f-monteringsverktyg-p37049
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...ontakter/f-kontakter/f-monteringsgrepp-p37050
 
Okej, tack så mycket för alla svar och nerlagd tid!

Vi säger så här då... Strunta i att jag nämde något om antenn, jag drar för parabolen direkt i stället i rör inbyggt i väggen.
Vad ska jag då ha för kabel och hur många? Ska sedan ha Viasats inspelningsbara hd-box, så det är en sådan parabol jag kommer skaffa mig.

Förklara gärna som till en femåring... =)
 
Du kan behöva två sladdar till den mottagaren ifall du kan se ett program medan du spelar in ett annat, vet inte riktigt specen på viasats mottagare. Kabeln som länkades ovan duger bra.
Man brukar få med 25m tvillingkabel och parabol när man tecknar abb.
 
Inte bara brukar man få grejjorna, vanligtvis så ingår installation också. Åtminstone så har Viasat sånt erbjudande nu. Tror att det alltid är så.
 
Viasats inspelningsbara hd-box Samsung SMT-S7140 vill ha två kablar från LNB för att kunna spela in på en kanal och samtidigt se på en annan samt för att programinfo ska fungera fullt ut.
Installation ingår hos CD och Viasat, men bara upp till 2500:-. Tror inte dom lägger ner tid på att dra rör och göra det så osynligt som möjligt. Då är det bättre att du prata med dom om var bästa placering av tallrik är och sen lägger rör/slang (20mm) dit själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.